Šéfovi ODS Mirku Topolánkovi připadala diskuze o variantách silnice na Vídeň spíše jako debata o tom, kdo vlastní které pozemky.

O změně v čele jihomoravské ODS a své roli při odejmutí licence bývalé břeclavské organizace strany se ale bavit odmítl. Než nasedl na kolo a vyrazil do Klentnice, odpověděl na šest otázek.

Břeclavsko bývalo vždycky spíše baštou levice. Berete to jako výzvu uspět v takovém regionu?
Jihomoravský kraj obecně byl vždy hodně levicový. Silní tady byli vždycky lidovci, dnes i socialisti, ale silná tu vždy byla také ODS. Je to region, kde jsou šance nejvyrovnanější. Taky proto jsem se tady rozhodl kandidovat. Ta levicovost je určité reziduum minulé doby, speciálně v příhraničí, kde po odsunu došlo k nastěhování úplně jiných lidí.

Třeba v tomto regionu jsou mí Valaši, velká valašská enkláva. Lidé tady nejsou úplně zakořenění, vždycky tady bylo poměrně hluboko do kapsy, chyběla tu kvalifikovaná práce. Po revoluci ten region trpěl příhraničím úplně stejně, takže vidím jako velmi pozitivní, že se hranice otevřely, problémy se v čase řeší a že nakonec takoví ti staří bolševici přirozeným způsobem odcházejí. Tento region má to nejlepší před sebou.

Hranice se sice otevřely, ale na plánovanou silnici R52 přes Mikulov nyní nejsou peníze. Úplně jasno není ani o variantě směrem na Břeclav…
Moje vláda ten problém vyřešila, udělala dohodu s Rakušany a podepsala memorandum. A rozhodla definitivně o tom, že jako první se bude stavět komunikace přes Mikulov. S tím, že z hlediska výtěžnosti severojižního koridoru se následně v čase postaví silnice přes Břeclav. Možná to někomu připadá jako šalamounské řešení, ale z hlediska toho, kolik dopravy proudí severojižním směrem, budou do deseti, patnácti let ty komunikace potřeba obě dvě. To, že dnes ministerstvo říká, že nejsou momentálně peníze, znamená jediné: že krize se projevuje i v investicích do infrastruktury. Neznamená to vůbec, že bychom neměli jasno. Rozhodovací práci má stát už za sebou, Teď už je to na správních orgánech, na financích, na územním řízení a výstavbě.

Přesto, je při současných problémech s naplňováním státní pokladny reálné dělat obě tyto trasy?
Ony se nebudou dělat najednou, přijdou na řadu postupně. Mně připadala ta diskuze na jižní Moravě, jestli jednu nebo druhou variantu, spíše jako debata o tom, kdo vlastní které pozemky pod budoucí silnicí. Proto jsem se tím nenechal nikdy ovlivnit.

V Novosedlech se v podvečer setkáte také se zemědělci a vinaři. Jsou vám tyto oblasti blízké?
Jistě, já jsem se musel zemědělstvím zabývat ještě před vstupem do vlády. Problematika lesů, vinařství, dotací do zemědělství, ale také majetkového vyrovnání s bývalými vlastníky, to jsou všechno problémy, které znám velmi detailně. Dneska se potkám nejvíc s vinaři, ale už ráno jsem měl snídani v Mikulově s místním farmářem. I další diskuze bude jak o Evropské unii, tak o fondech a dotacích, ale i o tom, kam kráčí české zemědělství. Budeme–li soběstační v potravinách, jakým způsobem zabezpečit konkurenceschopnost našich vinařů, včelařů, farmářů.

Na úrovni jihomoravské ODS se objevily zprávy o možném obsazení postu ministra zemědělství poslancem Pavlem Suchánkem z Rakvic. Je to skutečně reálná varianta?
Pavel je kamarád, nechci ho tedy nyní nijak poškodit, ale já to teď slyším poprvé. Vzhledem k tomu, že případně o tom budu rozhodovat, tak si myslím, že je to víceméně moje věc.

Co vy a víno? Máte ho rád?
Mám moc rád víno. Tím, že mám diabetes druhého typu, preferuji teď vína lehká, suchá. A tady je jich takových hodně, ať už je to veltlín nebo rulandy a další odrůdy. Myslím, že si vyberu. I tady vyšlechtěná Pálava, pokud to není vysloveně výběr z hroznů, splňuje moje nynější kritéria. Zdejší kraj miluju, strávil jsem tady před několika lety dovolenou na kolech , takže celou Pálavu, Lednicko–valtický areál i vinné stezky už mám proježděné. Dneska tedy pojedu po známých cestách.

V sobotu se tady jede na kolech Pálavský krpál. Troufl byste si?
Jestli je to na Stolovou horu, tak na tu už jsem jednou vyjel. A nebudu to opakovat.