Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tragédie parašutistů: O pomoci expertů z Kunovic rozhodnou slovenské úřady

Kunovice, Červený kameň – Před lety vyjely z dílen kunovické společnosti, teď jejich tragický osud sleduje celé Slovensko. Jedná se o dva letouny L-410, které se během společného letu ve čtvrtek 20. srpna srazily na západním Slovensku nedaleko českých hranic. V důsledku zahynulo sedm lidí, dalších 31 utrpělo zranění. Své experty je v případě potřeby připraven vyslat na místo tragédie kunovický výrobce obou letounů, společnost Aircraft Industries. Zda to bude nutné, je na rozhodnutí slovenského úřadu pro vyšetřování leteckých událostí.

22.8.2015 4
SDÍLEJ:

L-410. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„Naše společnost vždy nabízí své služby v takovýchto případech. Dle předpisů ICAO je rozhodnutí o akceptaci nabídky vždy na Úřadu pro vyšetřování leteckých událostí země, kde k události došlo," vysvětlil postupy při podobných incidentech obchodní ředitel společnosti Aircraft Industries Miroslav Kožíšek. Ten také poznamenal, že kunovická společnost neví o podobném případu, kdy by se kdekoliv ve světě takovým způsobem srazila dvě jejich letadla.

V obou letounech na Slovensku zahynula dvoučlenná posádka, v jednom z nich navíc také tři parašutisté. Stroje měly v momentě srážky na své palubě celkem 34 lidí, kteří byli připraveni k seskoku. Jaké chvíle bezprostředně po nárazu prožívali, nastínil pro Slovácký deník předseda parašutistů Slováckého aeroklubu Kunovice Radomil Kubín.

Náročný seskok

„Skákat z letounu, který už padá k zemi, je pro parašutisty velmi náročné. Co je mi známo, v tomto případě šlo letadlo po střetu do vývrtky, což také znamená působení velké odstředivé síly. Ta způsobí parašutistům velké problémy se vůbec dostat k samotným dveřím. Naštěstí piloti udělali maximum pro to, aby letouny dostali alespoň na chvíli do normálního letu, čehož mohli parašutisti využít a stroj opustit," popsal náročnost podobných momentů Radomil Kubín. Parašutisti podle jeho slov neměli čas na nějaké rozmýšlení. „Stroj opustili všichni tuším během deseti sekund. V takových chvílích samozřejmě není čas na nějaké bezpečnostní rozestupy a podobně. Podle mých informací to byli všechno zkušení parašutisti, velkou část z nich jsem osobně znal," dodal kunovický parašutista.

Jak se zdá, desítky lidských životů se podařilo zachránit jen díky obětavosti pilotů. Ti sami však nejspíš věděli, že se z padajících strojů nezachrání. „Jeden stroj měl podle mých informací po střetu uražené ocasní plochy a ten druhý zase křídlo. V tom případě byla ta letadla prakticky neřiditelná. Parašutisté měli v době střetu na sobě padáky a byli oproti pilotům připraveni vyskočit," nastínil pravděpodobný scénář událostí bývalý zkušený pilot František Srnec z Uherského Hradiště. Piloti tak měli dle jeho názoru jen velmi malou šanci na záchranu.

Nedostatek času na záchranu

„Dle dostupných informací letadla padla zhruba 25 sekund a to je pro ně velmi málo času. Dá se předpokládat, že nějaký čas z toho piloti věnovali ještě snaze o záchranu letadla. Z těchto strojů se nedá katapultovat, proto jediná možnost pro ně byly výskokové dveře. Ty jsou však zase na opačném konci letounu, než piloti sedí. Ačkoliv měli své padáky pravděpodobně hned po ruce v kabině, než si je navlečou a než proběhnou letadlem. Je to hrozně málo času," pokusil se odhadnout vývoj událostí František Srnec.

K tragické události došlo ve čtvrtek 20. srpna na slovensko-českém pomezí u obce Červený Kameň. Po střetu dvou strojů L-410 ve výšce asi 1500 metrů nedaleko města Ilava, se jeden letoun zřítilo do těžko přístupného lesnatého terénu, druhý nedaleko zmiňované obce. Nehodu nepřežilo sedm lidí, dva piloti jednoho letounu, dvoučlenná posádka a tři parašutisté z druhého letounu. Celkem 31 lidí bylo zraněno. Stroje měli na své palubě 34 parašutistů, kteří se měli pokusit o slovenský rekord v hromadném seskoku.

Autor: Jiří Kordovaník

22.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Aleš Chmelař
4

Český "pan Evropa": Nabízení míst v ČR pro uprchlíky je pokrytecké

Odjezd fanoušků Baníku z Ostravy se neobešel bez dohledu policistů.
AKTUALIZUJEME
22

Fanoušci Baníku vyrazili z Ostravy směr Brno. Policisté jsou ve střehu

Ve Skotsku je k vidění unikátní „český“ spitfire, 41 let ležel na dně jezera

Skotské letecké muzeum Dumfries & Galloway Aviation Museum zařadilo do expozice unikátní stíhačku spitfire s pohnutou historií. V říjnu 1941 v ní zahynul český pilot z 312. československé stíhací perutě RAF František Hekl, během cvičného letu totiž spadl do jezera Loch Doon na jihovýchodě Skotska.

Smutné memento povodní: matku mrtvého nemluvněte nikdy nenašli

/SERIÁL POVODNĚ 97'/ „Uviděl jsem tady mrtvé novorozeně, jak leží na písku. Lidé nevědí, komu patří. Případem se zabývají kriminalisté. Dítě asi přinesla voda. Kriminálka ještě hledá matku, protože není vyloučené, že ho porodila ve vodě,“ líčil před dvaceti lety pracovníkům televizního zpravodajství jeden z obyvatel vesnice Bystřička na Vsetínsku.

Konec jedné éry. Apple přestal prodávat legendární iPod nano a shuffle

Jedny z nejslavnějších produktů společnosti Apple pomalu končí. Apple totiž počínaje dneškem přestal na svých stránkách prodávat iPod shuffle a iPod nano. Z nabídky tak zůstal pouze iPod touch. Kalifornský gigant tak potvrdil, že o iPody již není příliš velký zájem, jelikož hudební přehrávače jsou již dostupné téměř v každém chytrém telefonu.

Velký objev? Astronomové zřejmě našli nový měsíc mimo naši sluneční soustavu

Tým amerických astronomů nejspíše objevil "kandidáta" na měsíc mimo sluneční soustavu. Těleso se svou hmotností a velikostí přibližuje planetě Neptun a krouží kolem planety velikosti Jupitera.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení