Státní zástupce Aleš Boháč navrhl trest 8 a čtvrt roku až devět let nepodmíněně, s výkonem ve věznici s dohledem, a dále navrhl maximální výši zákazu řízení, tedy 10 let. Maximální trest, 10 let za mřížemi, státní zástupce nenavrhl jen proto, že má obžalovaný čistý trestní rejstřík.

Projevy lítosti, které Polák prokázal až později, považuje Aleš Boháč za účelové.

Výchovný trest

Trest má mít podle soudce i výchovnou funkci. „Dáváme najevo, že takové jednání nebude tolerováno," řekl. Kromě vězení soud udělil i zákaz činnosti. Sondaj nesmí deset let řídit automobil. Tento trest platí jen na území Česka. Pokud bude odsouzený žádat o přeložení do polského vězení, může mu tamní soud zákaz řízení rozšířit i na polské území.

Podle soudu se Sondaj dopustil hrubé řidičské chyby. Už dříve uvedl, že obžalovaný vůbec neměl dostat řidičský průkaz. Reagoval tak na fakt, že se Polák během posledních dvou let dopustil na silnicích 16 přestupků a dopravních nehod. Výši trestu ovlivnilo i chování obžalovaného. „Doznání obžalovaného není úplné. Soud ho nepovažuje za polehčující okolnost. Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený," uvedl soudce.

Zabezpečení přejezdu

Právě takto postavil obžalovaný Polák svou obhajobu. Tvrdil, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit. Podle svých slov světla na přejezdech nikdy nesledoval. Řídil se výhradně závorami. „Jednalo se o hrubou řidičskou nekázeň," řekl soudce.

Obžalovaný uvedl, že zabezpečení přejezdu nefungovalo správně. „Uvedlo mě to v omyl a nemohl jsem se soustředit. Závory byly zvednuté a pro mě to znamenalo, že můžu jet," tvrdí. Dnes ve svém závěrečném proslovu řekl, že se všem poškozeným omlouvá. „Nikdy bych se nechtěl nacházet ve stavu, v jakém je pan strojvedoucí. Uvědomuji si, co jsem mu způsobil, a uvědomuji si to, co mohl udělat v tak krátkém intervalu," řekl.

Státní zástupce Aleš Boháč mu navrhoval až devítiletý trest. „Mám za to, že obžalovaný by už nikdy neměl řídit," řekl. Zabýval se i jeho dřívějšími přestupky. Podle žalobce v jeho případě zásadně selhaly polské orgány. „Včetně tamního bodového systému. Nevím, co by se muselo stát, aby mu byl odebrán řidičský průkaz," uvedl Boháč.

Sondaj se hájil tím, že na přejezd mohl vjet, protože závory byly zvednuté. Zapnuté červené světlo podle něj neznamenalo, aby zastavil. „Je děsivé, že tyto absurdity vykládá profesionální řidič, který jezdil po celé Evropě. A přejel tisíce železničních přejezdů," uvedl státní zástupce.

Polský řidič vezoucí náklad plechů z Polska do Maďarska na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 vteřin svítila červená výstražná světla. Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů. Strojvedoucí stihl rychlost snížil na přibližně 140 kilometrů za hodinu.