VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Novela silničního zákona: Musí tramvaj zastavit před přechodem?

Ostrava - Sřadou významných změn počítá připravovaná novela silničního zákona. Jedna znich se týká chodců, kteří vsoučasné době mají na vyznačených přechodech téměř absolutní přednost.

15.1.2008 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Jedinou výjimkou jsou tramvaje, kterým musejí umožnit plynulý průjezd. To by se však od příštího roku mohlo změnit. Ministerstvo dopravy totiž uvažuje ozrušení tohoto ustanovení.

„Nic není definitivně rozhodnuto. Vše je ve stadiu úvah. Určitě se otom ještě bude hodně diskutovat,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Skontroverzním návrhem přišel expertní tým pracující pro ministerstvo dopravy. Jsou vněm zastoupeny čtyři desítky dopravních odborníků izástupců politickýchstran.

Názor expertů

„Členové týmu knovele silničního zákona sepsali celkem osm set různých pozměňovacích návrhů. Dále se však zabývají pouze těmi, na kterých se shodlo osmdesát procent znich. Ato se stalo mimo jiné vpřípadu přednosti chodců před tramvajemi,“ dodal Hanzelka, který připustil, že tato myšlenka má iřadu odpůrců. „Už teď nám chodí e-maily, ve kterých lidé vyjadřují svůj nesouhlas,“ potvrdil Hanzelka.

Podle Hanzelky expertní tým do konce února ukončí svou práce na připravované novele silničního zákona. „Počítáme stím, že na jaře začne klasický legislativní proces,“ dodal Hanzelka. Novelou se bude zabývat Poslanecká sněmovna a Senát, podepsat ji musí iprezident. Vplatnost by mohla vstoupit 1.ledna příštího roku. „Očekáváme bouřlivou diskusi. Přednost chodců může přinést určité problémy, na druhé misce pomyslných vah je však bezpečnost chodců,“ uvedl Hanzelka. Podle něj by již nemuselo docházet ktragickým nehodám, při kterých si chodci na přechodech neuvědomují, že nemají před tramvajemi přednost.

Dopravní podniky jsou skeptické

Zástupci dopravních podniků provozujících tramvajovou přepravu jsou knávrhu skeptičtí.

„Vtéto chvíli si to dost dobře neumíme představit,“ prohlásil mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht stím, že jízdní vlastnosti tramvají jsou zcela jiné než uklasických vozidel. Rozdíl je zejména vbrzdnédráze.

Podle Albrechta by komplikace nastaly zejména vrušných městských částech, kde jsou na několikasetmetrovém úseku idesítky přechodů. Jednou ztakových lokalit je například Nádražní ulice, vedoucí zcentra Ostravy do Ostravy-Přívozu. Vzhledem kvysokému počtu přechodů by zde tramvaje musely projíždět krokem, aby jejich řidič stačili včas zareagovat na chodce. „To by se samozřejmě projevilo zpožděním. Ani tak by však nebylo zaručeno, že tramvaj zabrzdí před chodcem, který například zbezprostřední blízkosti vstoupí před tramvaj,“ řekl Albrecht.

Drážní inspekce: Jsme proti změně

Proti změně přednosti je také Drážní inspekce, která mimo jiné vyšetřuje nehody tramvají. „Jsme pro zachování dosavadního stavu. Máme totiž obavy, že by to nejen nepřispělo ke zvýšení bezpečnosti chodců, ale situaci by to paradoxně mohlo naopak zhoršit. Je nutné si uvědomit, že brzdná dráha tramvaje je podstatně delší než uvozidel. Hrozí, že chodci vpocitu absolutní přednosti vejdou na přechod těsně před tramvají, která již nestačí zabrzdit,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Podle Neusara knehodám, při kterých tramvaj na přechodu srazí chodce, dochází jen zcela výjimečně. „Je pravda, že někteří lidé občas zapomenou, že ikdyž jsou na přechodu, musejí dát přednost tramvaji. Jsou to však zcela ojedinělé případy,“ řekl Neusar.

Některé zvážných nehod tramvají a chodců na vyznačených přechodech

Obětí tragického střetu stramvají se vříjnu předloňského roku stal jedenáctiletý chlapec, kterého ukřižovatky ulic 28.října a Sokola Tůmy vOstravě zachytila tramvaj. „Chlapec přecházel vozovku zpravé strany po přechodu pro chodce. Před ním nejprve zastavila své vozidlo Opel Astra pětapadesátiletá řidička, a umožnila tak nezletilému bezpečné a plynulé přejití vozovky. Hoch prošel celý jízdní pruh, ale bezprostředně vstoupil ido kolejiště tramvají, kde právě projížděla linka číslo 9,“ popsal tragédii mluvčí severomoravské policie MilanKlézl.

Zhruba ve stejných místech se vzávěru loňského roku stala idalší vážná nehoda. Tramvaj zde na vyznačeném přechodu srazila pětapadesátiletého chodce. Muž byl stěžkými zraněními hrudníku, břicha a hlavy převezen do Fakultní nemocnice vOstravě-Porubě.

15.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Jourová.
26 5

Ošizené jídlo za vyšší cenu? Chci s tím skoncovat, říká Věra Jourová

Exploze na koncertě v Manchesteru
3 16

Teroristický útok v Manchesteru: Češi mezi oběťmi nejsou

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Biozemědělství je stále oblíbenější, má ale i odpůrce. Co jim vadí?

/INFOGRAFIKA/ Biopotraviny jsou mezi spotřebiteli stále na vzestupu a najdou se i tací, kteří by nic bez označení „bio" nesnědli. Přesto se mezi zemědělci najdou jak zastánci, tak odpůrci takzvaného biozemědělství.

Dva kamiony na pětatřicítce sešrotovaly osobní auto, jeden mrtvý

Silnice I/35 dnes si dnes vyžádala další život a je opět zablokovaná. Ve tři čtvrtě na devět tu dva kamiony sešrotovaly osobní vůz. Následky jsou tragické: spolujezdec v osobním autě byl na místě mrtvý. Řidič utrpěl těžká zranění a podle zpráv policie bylo obtížné ho vyprostit. Na místo přiletěl vrtulník záchranné služby. 

AKTUALIZUJEME

Za únos a opakované znásilnění dívky dostali tři muži dohromady 30 let vězení

Unesli osmnáctiletou dívku z Jihlavska a opakovaně ji znásilnili v kempu na Hodonínsku. Za to si trojice mužů podle středečního rozhodnutí Krajského soudu v Brně odsedí celkem třicet let. Josef Dubský starší, který byl podle obžaloby hlavním organizátorem všech zločinů, má podle soudu strávit ve vězení dvanáct let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies