VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Novela silničního zákona: Musí tramvaj zastavit před přechodem?

Ostrava - Sřadou významných změn počítá připravovaná novela silničního zákona. Jedna znich se týká chodců, kteří vsoučasné době mají na vyznačených přechodech téměř absolutní přednost.

15.1.2008 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Jedinou výjimkou jsou tramvaje, kterým musejí umožnit plynulý průjezd. To by se však od příštího roku mohlo změnit. Ministerstvo dopravy totiž uvažuje ozrušení tohoto ustanovení.

„Nic není definitivně rozhodnuto. Vše je ve stadiu úvah. Určitě se otom ještě bude hodně diskutovat,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Skontroverzním návrhem přišel expertní tým pracující pro ministerstvo dopravy. Jsou vněm zastoupeny čtyři desítky dopravních odborníků izástupců politickýchstran.

Názor expertů

„Členové týmu knovele silničního zákona sepsali celkem osm set různých pozměňovacích návrhů. Dále se však zabývají pouze těmi, na kterých se shodlo osmdesát procent znich. Ato se stalo mimo jiné vpřípadu přednosti chodců před tramvajemi,“ dodal Hanzelka, který připustil, že tato myšlenka má iřadu odpůrců. „Už teď nám chodí e-maily, ve kterých lidé vyjadřují svůj nesouhlas,“ potvrdil Hanzelka.

Podle Hanzelky expertní tým do konce února ukončí svou práce na připravované novele silničního zákona. „Počítáme stím, že na jaře začne klasický legislativní proces,“ dodal Hanzelka. Novelou se bude zabývat Poslanecká sněmovna a Senát, podepsat ji musí iprezident. Vplatnost by mohla vstoupit 1.ledna příštího roku. „Očekáváme bouřlivou diskusi. Přednost chodců může přinést určité problémy, na druhé misce pomyslných vah je však bezpečnost chodců,“ uvedl Hanzelka. Podle něj by již nemuselo docházet ktragickým nehodám, při kterých si chodci na přechodech neuvědomují, že nemají před tramvajemi přednost.

Dopravní podniky jsou skeptické

Zástupci dopravních podniků provozujících tramvajovou přepravu jsou knávrhu skeptičtí.

„Vtéto chvíli si to dost dobře neumíme představit,“ prohlásil mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht stím, že jízdní vlastnosti tramvají jsou zcela jiné než uklasických vozidel. Rozdíl je zejména vbrzdnédráze.

Podle Albrechta by komplikace nastaly zejména vrušných městských částech, kde jsou na několikasetmetrovém úseku idesítky přechodů. Jednou ztakových lokalit je například Nádražní ulice, vedoucí zcentra Ostravy do Ostravy-Přívozu. Vzhledem kvysokému počtu přechodů by zde tramvaje musely projíždět krokem, aby jejich řidič stačili včas zareagovat na chodce. „To by se samozřejmě projevilo zpožděním. Ani tak by však nebylo zaručeno, že tramvaj zabrzdí před chodcem, který například zbezprostřední blízkosti vstoupí před tramvaj,“ řekl Albrecht.

Drážní inspekce: Jsme proti změně

Proti změně přednosti je také Drážní inspekce, která mimo jiné vyšetřuje nehody tramvají. „Jsme pro zachování dosavadního stavu. Máme totiž obavy, že by to nejen nepřispělo ke zvýšení bezpečnosti chodců, ale situaci by to paradoxně mohlo naopak zhoršit. Je nutné si uvědomit, že brzdná dráha tramvaje je podstatně delší než uvozidel. Hrozí, že chodci vpocitu absolutní přednosti vejdou na přechod těsně před tramvají, která již nestačí zabrzdit,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Podle Neusara knehodám, při kterých tramvaj na přechodu srazí chodce, dochází jen zcela výjimečně. „Je pravda, že někteří lidé občas zapomenou, že ikdyž jsou na přechodu, musejí dát přednost tramvaji. Jsou to však zcela ojedinělé případy,“ řekl Neusar.

Některé zvážných nehod tramvají a chodců na vyznačených přechodech

Obětí tragického střetu stramvají se vříjnu předloňského roku stal jedenáctiletý chlapec, kterého ukřižovatky ulic 28.října a Sokola Tůmy vOstravě zachytila tramvaj. „Chlapec přecházel vozovku zpravé strany po přechodu pro chodce. Před ním nejprve zastavila své vozidlo Opel Astra pětapadesátiletá řidička, a umožnila tak nezletilému bezpečné a plynulé přejití vozovky. Hoch prošel celý jízdní pruh, ale bezprostředně vstoupil ido kolejiště tramvají, kde právě projížděla linka číslo 9,“ popsal tragédii mluvčí severomoravské policie MilanKlézl.

Zhruba ve stejných místech se vzávěru loňského roku stala idalší vážná nehoda. Tramvaj zde na vyznačeném přechodu srazila pětapadesátiletého chodce. Muž byl stěžkými zraněními hrudníku, břicha a hlavy převezen do Fakultní nemocnice vOstravě-Porubě.

15.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hotel Diplomat v pražských Dejvicích.

Thajci kupují pražský hotel Diplomat a plzeňský Angelo

Ivan Bican.
2 6

Ivan Bican o stadionu: Prostor k jednání je mezi řády statisíců a milionů

Silný vítr povalil skleněnou stěnu na dálnici u Bezděčína

Silný vítr v noci na pátek zasáhl také Mladoboleslavsko. Podle Jaroslava Gabriela, mluvčího středočeských hasičů, vyjížděly jednotky k celkem dvanácti mimořádným událostem. Vše se obešlo bez zranění lidí.

DOTYK.CZ

Izraelci spočítali židy v okolí Trumpa. Na výročí šoa

Ministr financí Steven Mnuchin, šéf Národní ekonomické rady Gary Cohn, zvláštní zmocněnec pro mezinárodní vyjednávání Jason Greenblatt, hlavní politický poradce Stephen Miller či poradce pro Blízký východ Jared Kushner. Tito a dalších šest vysoce postavených spolupracovníků amerického prezidenta Donalda Trumpa má židovskou národnost a/nebo vyznání. Upozornil na to přední izraelský deník Jerusalem Post (JP). A učinil tak v článku z 27. ledna, který se celosvětově připomíná jako Mezinárodní den památky obětí holocaustu. Co by se stalo, kdyby totéž udělal český antisemita Adam B. Bartoš?

AKTUALIZUJEME

Kolem strojíren bude zakázaná zóna. Munice létala i mimo areál

Policie se v Poličce chystá na scénář "Vrbětice". Okolí strojíren může zůstat uzavřeno několik týdnů.

Opočno je po čtvrtstoletí tahanic státu

Nejvyšší soud (NS) odmítl dovolání Kristiny Colloredo-Mansfeldové v letitém sporu o renesanční zámek v Opočně na Rychnovsku. Justice památku loni v dubnu pravomocně přiřkla státu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies