VYBERTE SI REGION

Řidič tramvaje jel podle předpisů, přesto je zodpovědný za smrt

Ostrava - Podle Nejvyššího soudu České republiky může být i dovolená rychlost za určitých okolností nepřiměřená.

17.6.2009 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK

Ani dodržení všech předpisů nezbavuje řidiče možné zodpovědnosti za dopravní nehody. V neveřejném jednání takto rozhodl Nejvyšší soud v Brně zabývající se ostravskou tragédií, při níž tramvaj na přechodu pro chodce usmrtila jedenáctiletého chlapce.

Přestože souprava jela méně než dovolenou padesátikilometrovou rychlostí a podle zákona jí chodci musejí dát přednost, řidič byl nakonec odsouzen k podmíněnému čtyřměsíčnímu trestu s roční zkušební lhůtou. Okresní soud v Ostravě a posléze i odvolací krajský soud jej uznal vinným z nedbalostního ublížení na zdraví s následkem smrti.

Muž se nakonec obrátil na Nejvyšší soud, kde v rámci dovolání žádal zrušení předchozího rozsudku a nařízení nového procesu. Argumentoval tím, že základní a bezprostřední příčinou tragické nehody bylo to, že chlapec náhle vstoupil před tramvaj, což podle něj Okresní ani Krajský soud v Ostravě dostatečně nezohlednil. Dnes již bývalý zaměstnanec Dopravního podniku Ostrava zdůraznil, že dítě neviděl kvůli vozidlům, která mu bránila ve výhledu. Uvedl také, že jel povolenou rychlostí a s vědomím toho, že chodci jsou povinni dát tramvaji přednost.

Nejvyšší soud ale jeho dovolání odmítl. Rozhodnutí včetně podrobného zdůvodnění bylo v těchto dnech zveřejněno na internetových stránkách Nejvyššího soudu. Podle něj okresní i krajský soud řidičovu vinu správně vyhodnotily.

Měl zpomalit

„Spoléhal se na svůj volný jízdní koridor a povinnost chodců dát tramvaji přednost, aniž by vzal v úvahu celkovou dopravní situaci před sebou. Především podcenil skutečnost, že ve směru jeho jízdy stojí před přechodem pro chodce z nějakého důvodu vozidla a že přes ně vpravo na přechod pořádně nevidí. Přitom jako řidič musel vědět, že účastníky silničního provozu bývají děti i starší osoby, jež se právě na přechodech pro chodce pravidelně vyskytují a vůči nimž je vždy třeba dbát zvýšené opatrnosti. Pokud neměl o situaci na přechodu jasno, musel logicky počítat i s touto eventualitou a přizpůsobit jí své chování. To platí především o přizpůsobení rychlosti jízdy těmto předvídatelným okolnostem, neboť i rychlost dovolená může být za určitých okolností rychlostí nepřiměřenou,“ uvedl ve zdůvodnění rozhodnutí Eduard Teschler, předseda senátu Nejvyššího soudu.

Podle předpisů, ale…

Soud konstatoval, že řidič sice předpisy neporušil, krizovou situaci však mohl předvídat. „Po obviněném bylo sotva možno chtít, aby před přechodem zastavil, což zákon ostatně po řidiči tramvaje ani nepožaduje, na druhé straně bylo za daných okolností jeho povinností počínat si opatrně a rychlost jízdy snížit alespoň po dobu, kdy neměl o celkové dopravní situaci před sebou dostatečný přehled. Podle zjištění soudů to bylo plně v jeho technických možnostech,“ uvedl Teschler s tím, že pokud by se připravil na možné komplikace a rychlost preventivně snížil, dalo se střetu s dítětem zabránit. Na základě znaleckého posudku by stačilo, aby tramvaj jela rychlostí do 28,6 kilometru v hodině.

Nejvyšší soud se ve svém zdůvodnění podrobně zabýval i tím, do jaké míry je řidič schopen předvídat mimořádné situace.

Co lze předvídat

„Je třeba si uvědomit, že hranice okolností, jež řidič může či nemůže předvídat, nelze vymezovat jen v hypotetické rovině, neboť pak by musel předvídat v podstatě cokoliv. Je zapotřebí vždy vycházet z existujících objektivních okolností vyplývajících z určité dopravní situace, která může být charakterizována celou řadou faktorů. Takové okolnosti řidič vnímá svými smysly a může je pak hodnotit podle svých řidičských znalostí i dalších subjektivních dispozic. Z hlediska nedbalostního zavinění to znamená, že kromě míry povinné opatrnosti vyplývající z ustanovení pravidel silničního provozu zde existuje i subjektivní vymezení, které spočívá v míře opatrnosti, kterou je řidič schopen vynaložit v konkrétním případě,“ vysvětlil soudce.

K tématu

Tragický pátek třináctého

Tragická nehoda se stala v pátek 13. října 2006 kolem 16.10 hodin v Ostravě-Mariánských Horách. Drama začalo ve chvíli, kdy před vyznačeným přechodem pro chodce zastavilo osobní vozidlo, jehož řidička dávala přednost jedenáctiletému chlapci. Gestem ruky mu naznačila, aby vstoupil do vozovky. V uvedeném prostoru stála i další auta, která komplikovala výhled. Chlapce vzápětí srazila tramvaj na lince číslo 9, jedoucí rychlostí 48 kilometrů v hodině. Dítě na místě zemřelo. Řidič byl obviněn z nedbalostního ublížení na zdraví s následkem smrti. V květnu loňského roku odešel na vlastní žádost z Dopravního podniku Ostrava. V červnu 2008 jej Okresní soud v Ostravě odsoudil ke čtyřem měsícům vězení se zkušebním odkladem na jeden rok. V říjnu téhož roku rozsudek potvrdil Krajský soud v Ostravě. Řidič podal dovolání k Nejvyššímu soudu. Ten ale nyní jeho dovolání zamítl. (per)

Autor: Jaroslav Perdoch

17.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Při náletech v syrské provincii Idlib zahynulo nejméně 46 lidí

Damašek - Při několika náletech v syrské provincii Idlib, ovládané z velké části povstalci, zahynulo dnes nejméně 46 lidí. Většina mrtvých jsou civilisté, uvedli opoziční aktivisté ze Syrské organizace pro lidská práva (SOHR), která situaci v zemi monitoruje z Británie.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies