Drážní inspekce zahájila s DPMO správní řízení kvůli tomu, že mimořádnou událost neohlásil včas. DPMO včera zahájení správního řízení, ve kterém v krajním případě hrozí až desetimilionový postih, potvrdil.

„Měli povinnost ohlásit mimořádnou událost neprodleně, neboť při ní došlo k újmě na zdraví,“ sdělil mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. DPMO podle něj nehodu nahlásil až druhý den ráno. „Proto bylo zahájeno správní řízení. Pokuta může dosáhnout až deset milionů korun,“ uvedl.

Drážní inspekce stále vyšetřuje okolnosti nehody. „S největší pravděpodobností došlo k selhání řidiče. Vyšetřování ale ještě není uzavřeno,“ uvedl Neusar. Inspekce má prostor půl roku a podle Neusara již posudek dokončuje. „Jestli to je otázkou dní nebo týdnů, nedokáži říct,“ reagoval.

DPMO včera potvrdil, že s ním bylo zahájeno správní řízení. Více se ale k němu nevyjádřil. „Lhůta pro naše vyjádření ke správnímu řízení je do 3. října. Proto zatím nemohu poskytnout informace,“ reagovala mluvčí DPMO Magdaléna Kopřivová.

Nehodu vyšetřuje i policie. Ta již má pohromadě všechny podklady a svědecké výpovědi a čeká už jen na posudek Drážní inspekce, aby mohla rozhodnout, zda řidiči tramvaje bude sděleno obvinění z trestného činu, nebo ne.

Případ zatím neuzavřela ani pojišťovna, u níž je DPMO pojištěn, která řeší vyplacení odškodného rodině. „Nemáme informace, že by již bylo odškodnění vyplaceno. Zatím to uzavřeno není,“ sdělila mluvčí DPMO.

Neusar naznačil, že součástí závěru Drážní inspekce bude i bezpečnostní doporučení. Podle expertů, podle kterých byla tramvaj v době nehody po technické stránce zcela v pořádku, je třeba upravit zavírání dveří tak, aby mezi gumovými manžetami dveří nebyla dvou až třícentimetrová vůle a bezpečnostní systém tak nezareagoval na malou dětskou nohu. Normám tento stav odpovídá. „Neměla by tam být žádná mezera,“ uvedl Neusar.

Podle mluvčí DPMO Kopřivové ale podnik už sám přijal řadu opatření a konkrétně u gumových lišt ještě do konce září namontuje speciální trubku, aby nepružila a neměla toleranci. „ V říjnu bude doplněn zpožďovač zavírání dveří – jde o časového relé, kterým lze nastavit časovou prodlevu např. 5 sekund po zaznění signálu „Nenastupujte, nevystupujte“ před zavřením dveří, a to bez ovlivnění řidičem – vyloučení lidského faktoru,“ vysvětlila mluvčí Kopřivová s tím, že dveřní systémy už byly seřízeny na minimální toleranci.

DPMO již nedlouho po nehodě dovybavil tramvaje záchrannými brzdami a tlačítky pro komunikaci s řidičem. U nich doplnil cizojazyčná označení. Rovněž znovu proškolil všechny řidiče. Ten, který pravděpodobně zapříčinil nehodu s Honzíkem, stále zůstává na jiném pracovišti a do kabiny tramvaje nesedá.

Nehoda, po které tříletý Honzík skončil s tržnými ranami a podřeninami v nemocnici, se stala počátkem června ve Wolkerově ulici, kdy si řidič nevšiml dítěte ve dveřích, ty zavřel a jel na další stanici. Chlapce, který cestoval s babičkou, vyprostili ze dveří spolucestující. Násilně otevřít dveře se jim podařilo až poté, co tramvaj vlekla dítě sto metrů. Honzík přijel do Olomouce na prázdniny za prarodiči. Žije v USA, kam se rodina v červenci vrátila. Matka před odjezdem z Česka už nechtěla jednání o odškodnění a vyšetřování nijak komentovat. Odškodněna nebyla a čeká se na závěry Drážní inspekce.