Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Armáda definitivně nakoupí Pandury, dostane jich 107

Praha - Armáda definitivně nakoupí obrněné transportéry od rakouské zbrojovky Steyr. A udělá to tak, jak mnozí odborníci předpovídali. Obrněnců bude méně, sníží se i počet verzí.

29.2.2008 2
SDÍLEJ:

Čtyři roky trvající třenice kolem nákupu kolových transportérů Pandur II jsou oficiálně minulostí. Zástupce ministerstva obrany spolu se zástupce české pobočky společnosti General Dynamics podepsali smlouvu na nákup 107 moderních transportérů.Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Informaci přinesl týdeník Euro. Ten údajně zná i konkrétní počty - transportérů dostane armáda 107, počet verzí se zredukoval na šest.

Armádní memorandum, se kterým ministerstvo obrany seznámí vládu příští středu, vpodstatě dává za pravdu kritikům původního kontraktu. Ti se zpravidla shodovali na tom, že armáda požaduje transportérů mnoho, navíc vtakovém počtu verzí, který zakázku prodraží. Nejen u vojenských kontraktů totiž platí, že čím větší sérii výrobce postaví, tím nižší bude cena jednoho kusu.

„Budeme požadovat, aby původně objednaný počet 199+35 kusů někdo vysvětlil,“ řekl Deníku člen sněmovního výboru pro obranu Antonín Seďa (ČSSD). Zástupci ministerstva jej údajně před zrušením smlouvy se Steyrem loni vlistopadu ujistili, že počet transportérů odpovídá potřebám armády. „Už tehdy museli vědět, že je jich moc,“ myslí si Seďa.

Průběh jednání na ministerstvu obrany tak nahrává hlasům, které krátce po zrušení smlouvy naznačovaly, že za koncem kontraktu nestojí technické nedostatky , ale snaha armády dotlačit výrobce kdodání menšího počtu strojů.

Představitelé ministerstva se kprůběhu jednání se Steyrem odmítli vyjadřovat, údajně po vzájemné dohodě obou stran. „Nebudeme ktomu poskytovat žádné informace, vládě sdělíme výsledek jednání 5. března,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek. Mlčenlivost ministerstva zachovává i dodavatel. „Celé to připomíná dřívější kontrakty na dodávku bitevníků L-159 ALCA. To je však pouze jeden případ zmnoha,“ dodává Seďa stím, že mlčení ministerstva vůči členům sněmovního výboru pro obranu nastalo, když začaly problémy se zakázkou. „Technické potíže, které ministerstvo uvedlo jako kámen úrazu, nebyly neodstranitelné, to už jsem si zjistil. Steyr navíc slíbil, že do začátku března vše odstraní. Tehdy to bylo pro ministerstvo dlouho, nyní, právě na začátku března, uzavírá novou smlouvu,“ dodává Seďa.

Armáda původně objednala od rakouské zbrojovky 234 transportérů, na jejichž výrobě se měli podílet i čeští subdodavatelé, zejména vojenské opravárenské podniky ve Šternberku a v Novém Jičíně. 10. listopadu loňského roku zakázku zrušila, údajně proto, že Steyr nebyl schopen vpožadovaném termínu odstranit technické nedostatky.

Autor: Petr Mašek

29.2.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Policie díky všímavým lidem našla obě zmizelá děvčátka

Slávistický kotel
7

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Andrzej Duda podepsal jeden ze sporných zákonů polské soudní reformy

Polský prezident Andrzej Duda podepsal zbývající z trojice nedávno parlamentem schválených zákonů, které jsou součástí reformy polské justice. Tu kritizovala Evropská unie i domácí opozice.

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Německé automobilky soupeřily jen naoko, hrozí jim miliardové pokuty

Místo větších nádrží adBlue na močovinu, která částečně eliminuje škodliviny vycházející z dieselových motorů, se němečtí výrobci soustředili na to, aby jejich auta měla větší zavazadlový prostor pro golfové hole zákazníků nebo více místa pro hi-fi aparatury. Jak se ukazuje, na obalamucení kontrol emisí nebo v logistice a nákupu surovin tajně spolupracovaly značky, které si na první pohled na trhu nelítostně konkurují. A to po dlouhou dobu, už od začátku 90. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení