VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Třikrát a dost, uslyší začínající řidiči

Praha /INFOGRAFIKA/ – Začne se o tom mluvit vždy, když dojde k takové tragédii, jaká se v neděli večer stala u Klášterce nad Ohří. Osmnáctiletý řidič malého Fordu Fiesta tam nedal přednost dodávce jedoucí po hlavní silnici. Následná srážka měla fatální následky. Z pětičlenné posádky nehodu nepřežili čtyři lidé. Všem bylo mezi 17 a 18 lety.

14.8.2012 19
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Miroslav Fuchs

 V ústecké nemocnici kromě toho bojuje 
o život sedmnáctiletá dívka, která ve zdemolovaném voze rovněž seděla. Policie zatím potvrdila jen to, že za nehodu mohl mladík s čerstvým řidičským průkazem.

Náhoda? Bohužel ne.

Skupina mladých řidičů (cca do 21 let) u nás dlouhodobě patří mezi nejčastější pachatele smrtelných dopravních nehod. Mladí za volantem u nás ročně způsobí v průměru až kolem 20 procent tragických havárií. Přestože je to známý fakt, až nyní se začíná řešit jedna z hlavních příčin: mizerné autoškoly.

Ministerstvo dopravy podle informací Deníku už téměř dokončilo věcný záměr nového zákona o autoškolách, který přináší poměrně revoluční změny. Především jde o takzvaný řidičák na zkoušku.

Nově by mohlo platit, že začínající motoristé budou mít v prvním roce ježdění místo dvanácti bodů snížen limit jen na osm bodů. Kdo se v tomto období „vyboduje", přijde na rok o řidičák. Jakmile se mu řidičák vrátí, běží mu opět roční lhůta s maximálně osmi body. Pokud by se znovu vybodoval, opět přijde na rok o průkaz a navrch musí k vyšetření k dopravnímu psychologovi. Pokud by se řidič začátečník vybodoval i potřetí, jeho „jezdecká kariéra" skončí navždy a o řidičák přijde natrvalo.

„Zatím jde o věcný záměr, ještě do konce roku ho ale hodláme předložit na vládu. Zákon by mohl platit od roku 2014," potvrdil v pondělí Deníku mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. „Původně se uvažovalo i o tom, že by se věk potřebný pro získání řidičského průkazu snížil na 17 let, z toho záměru ale sešlo," dodal mluvčí resortu.

Nový zákon ovšem nebude jen strašit adepty na řízení aut. Změnit by měl i samotnou výuku v autoškolách a systém zkoušení. Prozatím není jasné, zda se nějak upraví počet jízd (teď je to minimálně 28 hodin), měl by to upravit až zvláštní předpis. Žáci v autoškolách by však měli zažít pestřejší výuku. Ještě před vjezdem do ostrého provozu by měli jezdit jen na cvičné ploše či v trenažéru. Rovněž by mělo platit, že žák autoškoly v rámci výuky zažije jízdu ve větších městech, kde je MHD, bude jezdit i na dálnici a splní si také povinné penzum nočních jízd.

Změní se i podmínky pro zkoušející. Nebudou už patřit pod města, ale zaměstnával by je nově vzniklý zkušební úřad. Ten by spravoval buď stát, nebo některá z již existujících automobilových institucí typu Automotoklubu.

Co všechno by se mělo změnit 
v autoškolách

* Noví řidiči dostanou roční řidičák na zkoušku. Místo dvanácti bodů přijdou o oprávnění už po dosažení osmibodové hranice. Kdo se třikrát „vyboduje", skončí.
* Součástí teorie bude i rozšířený kurz první pomoci.
n Zkušební komisaři budou patřit pod nově vzniklý úřad či instituci. Až dosud je platila města a úroveň zkoušek byla rozdílná. Správní poplatek za absolvování zkoušky (700 Kč) se nejspíše měnit nebude.
* Uvnitř automobilu při závěrečných zkouškách by měly být kamery. Záznam o průběhu zkoušky má zabránit korupci.
* Závěrečné zkoušky by se nově měly konat jen ve větších městech, kde jsou semafory, složitější křižovatky a MHD. Dojezdová vzdálenost ke zkouškám by ale neměla překročit 30 kilometrů.

Nehody

Expert: Největší problém je pocit, že jsou nepostižitelní

Řidičák na zkoušku je dobrým řešením, hlavní ale je, aby lidé přestali mít pocit nedotknutelnosti, říká dopravní expert a bývalý šéf Besip Robert Šťastný.

Zvyšuje se u nás počet mladých řidičů, kteří jezdí nebezpečně?
Spíše se jej nedaří snižovat. Začátečníci jsou rizikovou skupinou všude, mají málo zkušeností a neuvědomují si následky. Řidičák na zkoušku je asi nejosvědčenější právě proto, že je člověk motivován, aby se zklidnil. Hrozí mu, že 
o to, o co nejvíc stál, přijde.

Jsou nehody mladých řidičů nejčastěji způsobeny rychlostí, neznalostí, nebo alkoholem?
Klasicky jde o vyhecovanost, jako tomu bylo u smrtelné nehody v noci na pondělí. Řidič veze někoho dalšího, chce se předvést a jede rychle. Opomene základní fyziku, že těžké auto ve vyšší rychlosti ze zatáčky vylétne. Chybu pozná, až když je pozdě.

Jak to řeší v zahraničí?
Někde mladý řidič musí jezdit po určitou dobu pod dohledem zkušenějšího. Jinde jsou pro nováčky rychlostní limity a zákaz jezdit v silných autech. To se ale špatně kontroluje. Problém u nás je nepostižitelnost. Syn překročí rychlost, ale tatínek neprozradí, kdo auto řídil. Postih reálně nedopadne, a lidé mají pocit, že pravidla neplatí.

Jsou na tom Češi v bezpečnosti na silnicích oproti okolním státům lépe, nebo hůře?
Jsme na tom podobně. Nejlepší řidiči jsou ve Skandinávii. Tam se dodržují předpisy dobrovolně, aniž by k tomu lidi někdo tlačil. Nejhorší jsou naopak temperamentní národy, třeba Řecko. Ve Francii to bylo také špatné, ale pomohl bodový a kamerový systém. Když je fotka auta, pokuta padne, ať už ji zaplatí vlastník, nebo řidič. I u nás po zavedení bodového systému došlo ke zlepšení, ale problémem zůstává možnost vymlouvat se na osobu blízkou.

Autor: Jan Klička, Michaela Koubová

14.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

Na demonstraci proti EET a vládě se v Praze sešlo asi tisíc lidí

Budova Národní galerie. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
2 8

Národní galerie zavřela! Údajně kvůli ochrance

Jaro se hlásí o slovo, příští čtyři týdny budou nad průměrem

Následující čtyři týdny by měly být teplotně nadprůměrné. Už příští týden se bude průměr maximálních denních teplot pohybovat okolo deseti stupňů Celsia. Vyplývá to z dlouhodobé předpovědi, kterou dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav. Srážkový úhrn by se v březnu neměl nijak výrazně odchýlit od dlouhodobého průměru, který je 40 milimetrů.

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Nízké daně podle ANO? Pohádka, tvrdí ODS

Sněmováni vládního hnutí ANO probíhá jako idylická slavnost. Andrej Babiš vyzval k jednotě a akčnosti celého týmu, čehož se delegáti drží. Momentálně vystupují ministři za ANO s projevy, které jsou přehlidkou úspěchů, jež mají ve svých resortech za sebou.

Nechtěné olympiády? Evropa dává od sportovního svátku ruce pryč

Tento týden je to půl roku, co se Rio de Janeiro okázalým závěrečným ceremoniálem loučilo s letní olympiádou. Vzduchem vanuly úsměvy, temné brazilské nebe rozblýskal pestrobarevný ohňostroj a představitelé Mezinárodního olympijského výboru (MOV) se spokojeně plácali po ramenou, jak celá mamutí sportovní akce nakonec dopadla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies