VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spojka do Drážďan: Tunel na D8 proražen

Ústí nad Labem -Tunel u Prackovic na úseku dálnice D8 přes České středohoří je proražen. Další krok na složité cestě k tomu, aby dálnice mohla sloužit z Prahy až do Drážďan, je udělán.

19.6.2009 1
SDÍLEJ:

Prackovický dálniční tunel je již proražen. Foto: DENÍK/Karel Pech

„Tunel přes vrch Debus je sice krátký, ale razili jsme ho v nesmírně obtížném geologickém profilu. V tom místě byl kdysi dokonce lom,“ uvedl Roman Fuksa, ředitel zdejší stavby Metrostavu.

Práce proto šly pomalu. Nachází se zde nesourodá hornina, která raziče neustále něčím překvapovala. „Stále jsme museli tunel zajišťovat kotvením a injektážemi,“ vysvětlil Fuksa.

Tunel je dlouhý jen 270 metrů a má dva vstupní portály. Protože jde do oblouku, je každý z tubusů jinak dlouhý: levý – delší, má 155 metrů, pravý 135 metrů. Razil se pouze ve směru od Prahy, protože z druhé strany je chráněné území Uhlířské rokle, stavbaři sem nesměli.

„Práce na tunelu budu pokračovat, musí se obezdít, vybudovat vozovka, zabudovat světla a další zařízení,“ dodal Fuksa.
Celý prackovický tunel má být hotov v roce 2010.

Přestože je proražení tunelu velkou událostí, neznamená to, že se dálnice D8 řidiči brzy dočkají. Jako ještě větší problém se jeví tunel Radejčín, někdy se uvádí jako tunel u Řehlovic. A nejde ani tak o samotné razicí práce, jako o stavební povolení. Zatím chybí.

Od ledna, kdy soud na popud Dětí Země zrušil stavební povolení, které umožňovalo stavbu radejšínského tunelu okamžitě zahájit, nebylo vydáno ani jediné. „Stavební povolení chybí, nejprve začneme dělat průzkum,“ uvedl Fuksa. „Nejdříve se musí vyřešit kácení stromů a keřů,“ zdůvodnil to, co Dětem Země nejvíce vadí Miroslav Patrik, předseda sdružení.

Při stavbě dálnice D8 přes České středohoří, dlouhé 16,4 kilometru se vykácí na 14 tisíc stromů a keřů. Děti Země se se starosty dotčených obcí dohodly na náhradě.

Za způsobenou ekologickou škodu se má nově vysázet asi 70 tisíc kusů dřevin. Pro ty ale chyběly nelesní plochy.

Nyní to vypadá, že se vyřeší i tento problém. Ministerstvo životního prostředí nedávno rozhodlo, že stromky lze vysazovat i na lesní půdě.

„Toto rozhodnutí MŽP je výhodné jak pro přírodu, tak pro majitele lesních ploch, protože se nám v řízeních o kácení mimolesních dřevin často stávalo, že náhradní výsadbu nebylo kam uložit, takže se zdlouhavě hledaly vhodné pozemky,“ vyjádřil se k tomu Patrik.

Další brzdou výstavby druhého tunelu u Řehlovic byl nedořešený výkup pozemků.
„Myslím, že i tohle se blíží ke konci,“ uvedl k tomu Fuksa. Situaci komplikuje také to, že na výstavbu dálnice nestačí jedno stavební povolení, ve skutečnosti jsou jich zapotřebí desítky.

„Jde o 259 objektů stavby a na ně potřebujeme zhruba sedmdesát stavebních povolení,“ vysvětlil Pavel Lány, zástupce investora Ředistelství silnic a dálnic České republiky. Letos ale nebylo na další stavby na D8 přes České středohoří žádné stavební povolení vydáno.

Řidiči se už ale nemohou dostavby dálnice dočkat – dokonce i ti, kterým se její vedení přes České středohoří nelíbí.

„Těch míst je škoda, ale teď už je to stejně jedno, hlavní je, aby byla dokončená, provoz po komunikaci z Ústí do Lovosic je velmi nebezpečný, tvoří se kolony, stačí jedno pomalejší auto a řidiči jsou pak nervózní,“ konstatuje Josef Mráz, který jezdí denně z Litoměřicka do Ústí za prací.

Problémy s D8 přes chráněné území ale zřejmě neskončí ani dostavbou dálnice. Už nyní se ozývají hlasy, že dálnice na sebe nabalí různé stavby, jaké lze dnes vidět podél jejího pokračování z Lovosic na Prahu.

Tedy sklady, odstavné plochy a podobně. To může cenné území, jakým České středohoří je, ještě víc poškodit.

Autor: Dagmar Cestrová

19.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Princ Charles řídí lokomotivu historického vlaku, kterým jezdíval jako malý kluk.
1 16

Princ Charles mašinfírou. Řídil vlak, ve kterém jezdil jako dítě

Recesistické setkání na oslavu skvělých činů ministra financí Andrej Babiše proběhlo 3. dubna před budovou Generálního finančního ředitelství v Praze. Na snímku Bára Štěpánová.
9

Řešte rychle dluhopisy, říká Jurečka finanční správě a Babišovi

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda kamionů uzavřela dálnici D1 u Brna. Zemřel řidič dodávky

/FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl muž středního věku, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna musí z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dálnice je v tomto směru neprůjezdná.

Soud osvobodil muže obžalovaného z házení vajec na Zemana

Trestní soud zprostil viny Jindřicha Frühaufa, který podle obžaloby hodil dvě vejce směrem k prezidentovi Miloši Zemanovi. Soudce uvedl, že se skutek nepodařilo prokázat. Důchodce z Kladna vinu popíral, vypověděl, že na shromáždění pouze troubil na vuvuzelu. Za výtržnictví mu hrozily až dva roky vězení, státní zástupkyně pro něj navrhla peněžitý trest 25 tisíc korun. Úterní verdikt není pravomocný.

DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Lidé by si měli dávat pozor nejen na úvěrové společnosti, z nichž je predátorských či lichvářských přes devadesát procent, tvrdí tvůrci Mapy exekucí.

AUTOMIX.CZ

Češi oživují legendy v jedinečných obrazech. Jsou jako "živé", podívejte se

Také vám přijde škoda, že ikonické momenty zlaté éry motorsportu jsou často k vidění jen na starých, často jen černobílých fotografiích a v dost omezené kvalitě? Už nemusíte smutnit, existují totiž lidé, kteří umí tyto příběhy reprodukovat v naprosto mimořádné kvalitě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies