VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Typickým podvodníkem je manažer starý 36 až 45 let

Praha - Typickým podvodníkem dnešního světa je muž ve věku 36 až 45 let pracující s firemními financemi a působící ve společnosti déle než deset let ve vyšším managementu.

15.6.2011 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Profimedia

Takové jsou závěry mezinárodní analýzy o kriminální aktivitě takzvaných bílých límečků, kterou zpracovala poradenská firma KPMG. Vycházela přibližně z 350 případů zpronevěry v 69 zemích světa v letech 2008 až 2010. Informoval o tom zástupce firmy Michal Prokeš.

Podvodníky jsou podle studie téměř v 90 procentech muži. Podíl žen je vyšší v Americe a Asii, naopak nižší v Evropě a na Středním východě. V 60 procentech případů pachatel pracuje ve společnosti déle než pět let, třetina více než deset let. Šestadevadesát procent podvodníků své jednání opakuje. Průzkum také odhalil, že od počátku podvodného jednání do jeho odhalení uplynou průměrně tři roky.

Ve světě se v průměru nejčastěji podvádí ve finančních odděleních, v ČR v odděleních nákupu, provozu a prodeje. Alarmující je zjištění, že u čtvrtiny podvodů figurují generální ředitelé. "Dopady recese, tlak na splnění finančních výkonů společnosti, ale i prémie vázané na výkon. To všechno jsou faktory, které mohou vyústit v podvod,“ komentuje příčiny partner poradenské nadnárodní společnosti Jimmy Helm.

Pravděpodobnost, že pachatel spolupracuje na podvodném jednání s dalšími lidmi je výrazně vyšší u mužů (64 procent) než u žen (33 procent). Komplicové bývají asi v polovině případů dodavatelé, v necelé čtvrtině zákazníci.

Pokud je podvod odhalen, celosvětově je pouze čtvrtina případů veřejně oznámena. Ve střední a východní Evropě je to kolem 11 procent. Neochotu tyto informace zveřejnit lze vysvětlovat zejména obavami ze ztráty důvěry investorů, poškození reputace či možného postihu.

Firmy podle autorů průzkumu podceňují především kontrolní mechanismy

Připravenost společností na podvodná jednání se stále snižuje. Téměř polovina podvodů byla odhalena díky formální či neformální výstraze nebo úplnou náhodou, což naznačuje, že interní kontrolní mechanismy buď zcela chybí, nebo nefungují správně.

Podle studie vedoucí pracovníci firem dokážou lépe obejít interní obranné mechanismy, což jim v kombinaci s důvěrou, které se v rámci firmy těší, vytváří dokonalé podmínky pro spáchání podvodu.

Podezřelým chováním potenciálního podvodníka může být například to, že odmítá povýšení a nemá pro to rozumné vysvětlení, zřídkakdy si bere dovolenou či se obklopuje svými oblíbenci, kteří mu málokdy odporují.

Autor: ČTK

15.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Pobyty pro astmatiky. Podle kontroly pojišťovna chybovala

Ilustrační foto
10

Údajná vražda v boleslavské nemocnici. Ošetřovatelka tu měla zabít pacienta

Babiš přeplněnou aulu zaujal, ale vysloužil si i dotazy 'na tělo'

„Evropa je ve velké krizi a je v situaci, kdy ani sama neví, co se stane," řekl ve čtvrtek studentům Univerzity Hradec Králové ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš, který odpoledne předstoupil před zaplněnu aulu s přednáškou o zahraniční politice.

Jak to vidí Antonio Tajani: Zůstaňme spolu

Právě oslavujeme 60 nejlepších let v historii svobodné Evropy. Zítra si připomeneme výročí podpisu Římských smluv, které jsou jedním ze základů evropské integrace.

Svého "Kodiaqa" bude mít i Seat. Dorazí příští rok

Velké SUV brzy nabídne i další značka koncernu Volkswagen. V roce 2018 totiž začne Seat prodávat novinku, která bude k dispozici i se sedmi sedadly.

Úřady pozastavily činnost jehovistům v Rusku, chtějí je zakázat

Ruské ministerstvo spravedlnosti pozastavilo činnost náboženské společnosti Svědkové Jehovovi v celé zemi a požádalo soud, aby zakázal tuto organizaci jako extremistickou. Oznámila to ruská média. Nejvyšší soud má přijmout konečné rozhodnutí o zákazu 5. dubna.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies