VYBERTE SI REGION

Začala generálka zkoušek 5. a 9. tříd. Matematiku zvládly děti bez problémů

Ostrava - Je pondělí ráno
a žáci 5. a 9. tříd ze Základní školy Ostrčilova v Ostravě zasedají k počítačům. Čekají je totiž testy, které mají na 3700 českých školách odhalit, jestli ve znalostech žáků nejsou mezery. Některé děti jsou nervózní, jedenáctiletá Zuzana Černá ale ze zkoušky z matematiky strach nemá

21.5.2012 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Petra Poláková - Uvírová

„Učila jsem se doma s mamkou. Matika mi navíc nedělá problémy. Mám strach spíše 
z češtiny, tu budeme psát zítra," říká dívka. Pro mnohé děti je to poprvé, co píší test na počítači. Ještě pár pokynů 
k vyplňování od učitelky Kláry Bilasové a test může být spuštěn. Žáci mají pětačtyřicet minut na to, aby vypočítali šestnáct matematických příkladů. Mnozí ale končí dřív.

„Nebylo to tak těžké. Stačilo třicet minut. Byl tam jeden příklad, se kterým jsem si nevěděl rady, tak jsem si tipnul," hodnotí test jedenáctiletý Jiří Koloč. Žádné větší obtíže test nedělal ani Jakubu Rychlíkovi. „Zdálo se mi to lehké, a to jsem se doma ani nepřipravoval. Bylo to jako běžná písemka z matiky," říká Jakub.

S technikou to bylo horší. Po skončení zkoušky totiž nešly zobrazit výsledky. „Systém nás k nim nepustil. Nepodařilo se to ani poněkolikáté," říká Klára Bilasová, učitelka, která se podílela na organizaci testů.

„Máme pět pátých tříd a dvě deváté, a jen dvě učebny s počítači. Vše zorganizovat bylo náročné," říká učitelka. Testování žáků má podle ní smysl, ale mělo by být dobrovolné. „Děti by se samy měly rozhodnout, jestli chtějí vědět, jak jsou na tom ve srovnání 
s ostatními. Každé dítě vyniká v jiném předmětu, a když neuspějí v matematice, je to pro ně zbytečný stres," myslí si Klára Bilasová. Podobné zkušenosti měly podle reportérů Deníku školy napříč Českem.

Je plošné testování na základních školách namístě?

PRO:

Petr Suchomel, garant tvorby testů, Česká školní inspekce
Výsledky budou mít tři úrovně – pro žáka, školu a analýzy. Žák se dozví, jak je na tom ve srovnání s požadovaným minimem. Čtyři z pěti žáků dopadnou tak, jak asi tuší oni, učitelé i rodiče – tedy že s minimem nemají problém. Hrana se bude týkat těch, kteří jsou kolem čtyřky. Výsledek těžšího testu může být pro žáka zajímavý, protože zjistí, že třeba základní úroveň úloh z geometrie vyřeší na sto procent, ale ve vyšší úrovni zvládne dva úkoly ze tří. Hlavní je identifikovat, co žák umí nebo ne. Není to prostředek, který by rovnou něco naučil, ale práce s výsledkem se promítne do vědomosti. Zároveň žák bude mít porovnání řešení jednotlivých úloh s ostatními žáky. Může si říci: něco neumím, ale neumí to skoro nikdo anebo zase umím to, co nikdo neumí. Ředitel může porovnat výsledky 
s průměrem, aniž by se vystavovali riziku, že školu někdo zařadí do žebříčku.

PROTI

Tomáš Houška, Česká pedagogická komora
Testy nemohou sloužit k posouzení kvality školy. Zařízení ve špatné lokalitě 
s vysokou mírou sociálně vyloučených žáků se hodnotou výstupů nemůže srovnávat s výběrovou školou – a to přes to, že práce odváděná pedagogy v té „horší" škole může být mnohem kvalitnější než práce jejich kolegů ve škole výběrové. Máme pluralitní vzdělávací systém, který dává školám prostor pro vlastní vzdělávací plány. Plošné testy to neberou v potaz. Dále ani nezjišťují kompetence žáků. Jde totiž o úzce vytržený fragment obsahu vzdělávání. K tomu je nutné přičíst, že i úspěšný žák může jeden test vytržený z kontextu zkazit. Výsledky tedy nejsou spolehlivou informací o tom, jestli žák má či nemá předpoklady k dalšímu studiu. Zkušenosti se státní maturitou svědčí, že stát a jím pověřené organizace nejsou zárukou kvalitních testů a jejich bezchybného zpracování.

Testy v číslech

Počet zapojených škol: 3700
Počet žáků: 165 tisíc
Jak dlouho se bude testovat: 21. května až 8. června
Které předměty se testují: matematika, čeština, cizí jazyk
Počet obtížností: dvě
Kolik tříletý projekt stojí: 
300 milionů korun
Odkdy bude testování 
naostro: 2014

Proti plošnému testování se vyslovily tisíce rodičů i pedagogů. Pokud si nepřejete, aby se vaše dítě testů účastnilo, měla by vám podle České školní inspekce škola vyhovět.

Zdroj: ČTK

Autor: Tereza Krumpholzová

21.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

„Autobusák" zpříjemnil spoustě lidí jeden den. Nápad ocenil i ředitel DPO

Neobvyklá středeční oslava 27. narozenin šoféra Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyvolala nebývalý ohlas. Informace o Martinu Plačkovi, jenž pasažérům ve voze rozvěšel bonbony, oslovila do včerejšího poledne jen na facebooku Deníku 222 tisíc čtenářů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies