VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Umělá sladidla? Od zbytečných kil nepomůžou

Praha – Svátky si tradičně většina z nás osladila víc, než je zdrávo. A právě sladidla v čele s bílým cukrem jsou v současnosti spojována s nevhodným životním stylem a obezitou. Ve snaze žít zdravě se pak řada z nás pokouší cukr nahradit. Alternativních sladidel existuje na trhu mnoho, stejně jako otazníků nad tím, zda a jak jsou pro organismus příznivá.

5.1.2016 3
SDÍLEJ:

Svátky si tradičně většina z nás osladila víc, než je zdrávo. A právě sladidla v čele s bílým cukrem jsou v současnosti spojována s nevhodným životním stylem a obezitou. Ilustrační foto.Foto: ČTK/LEHTIKUVA/Martti Kainulainen

Při pokusech omezit rafinovaný řepný cukr prostý důležitých živin se často používají sladidla ještě chemicky upravovanější. Průmyslově vyráběná sladidla mají často méně kalorií, jejich užívání však odborníci vidí jako problematické. Například sacharin se nedoporučuje především dětem, těhotným a kojícím ženám. Přesto se objevuje v některých běžně dostupných potravinách jako je pečivo či marmeláda.

U zdravých lidí je podle odborníků výměna bílého cukru za umělá sladidla zbytečná, neboť neobsahují potřebné živiny. Jejich chuť také údajně vzbuzuje větší touhu po sladkém.

„Tyto chemické sloučeniny nikoho nenaučí zdravě jíst. V zemích, kde jsou hojně zastoupeny na trhu, jsou zpravidla i nejvyšší počty obézních lidí. Nejnovější studie dokonce naznačují, že po nich tloustneme více než po cukru. K tomu je nutné přihlédnout k potenciálním nežádoucím účinkům vyplývajícím z chemické struktury jednotlivých druhů," říká specialistka na výživu Margit Slimáková. Podle obezitologa Robina Urbánka je umělé sladidlo jen pro diabetika, pro ostatní žádný benefit nemá.

Třtinový cukr

Snaha o eliminaci bílého cukru vede také často k jeho nahrazování za cukr třtinový. Ukazuje se, že ani tato alternativa sladidla nemá pro člověka z hlediska zdraví mimořádný význam. Řepný cukr je sice, na rozdíl od třtinového, zbaven většiny minerálních látek (rafinováním), jinak ale mají oba cukry téměř shodné složení, takže fungují podobně. Význam minerálních látek v třtinovém cukru je podle odborníků spíše zanedbatelný, mezi jednotlivými produkty jsou navíc značné rozdíly jak v množství minerálních látek, tak v množství melasy. „Více než o výhodu z hlediska výživy, uspokojujeme prostřednictvím třtinového cukru naše svědomí pocitem, že konzumujeme něco o špetku zdravějšího," vysvětluje Margit Slimáková.

Za adekvátní náhradu nezdravého bílého cukru se také považují přírodní sladidla. Především kvůli přítomnosti minerálních a dalších zdraví prospěšných látek a také například kvůli vyšší sladivosti

Náhrady bílého cukru nejsou ideální

I přesto může být jejich používání ve stravě pro někoho podobným problémem jako v případě bílého cukru. To platí například pro diabetiky, kterým se jako náhrada za bílý cukr doporučoval sirup z agáve, který sice nezvedá tolik hladinu cukru, zato prudce zvyšuje hladinu triglyceridů a následně i cholesterolu. Ani slazení přírodními sladidly navíc neřeší problém nadváhy, který nadměrná konzumace sacharidů obsažených ve stravě způsobuje. Pokud jich člověk přijímá více, než jeho tělo potřebuje, cukry se mění na tuk. Vzniklá obezita může následně odstartovat další zdravotní problémy.

Pro bilanci cukru je obecně problematický především jídelníček, ve kterém se pravidelně objevují potraviny rychle zvedající hladinu cukru v krvi, takzvané potraviny s vysokým glykemickým indexem (chipsy, med nebo pivo). „Kromě rizika abdominální obezity, kdy se tuk ukládá do břicha, může vést tento trend až ke kardiovaskulárním komplikacím," připomíná Pavel Suchánek, výzkumný pracovník z IKEM.

Vzdát se úplně sladkých potravin či slazení by však také bylo chybou. Podle lékařů potřebuje v rozumném množství člověk jak složené sacharidy (např. obiloviny, luštěniny, brambory), tak i ty jednoduché (cukr, sirupy, ovoce). Na příjmu cukru je například závislý mozek, stejně jako červené krvinky. „Proto se také nedoporučují diety, které se sacharidům zcela vyhýbají. Lidé při nich trpí jejich nedostatkem, což způsobuje únavu a nevýkonnost," uzavírá Robin Urbánek. Množství takzvaného rychlého cukru obsaženého v pokrmech, nápojích i sladkostech by ale nemělo překročit deset procent celkového denního příjmu.

Čím sladíme?

JITKA PRECLÍKOVÁ A LENKA VAŠKOVÁ

Nutriční terapeutka Fóra zdravé výživy Věra Boháčová řekla pro regionální Deník:Nutriční terapeutka Fóra zdravé výživy Věra Boháčová.

Nejde jen o sladké, ale hlavně o nedostatek pohybu a špatný jídelníček

Praha – Počet diabetiků se v České republice za posledních 30 let ztrojnásobil. Typickým znakem naší doby je rostoucí počet obézních, a to nejen u dospělé populace, ale i u dětí a dospívajících. Podílí se na ní zejména klesající fyzická aktivita, sedavý způsob života následkem zvyšujícího se využívání dopravních prostředků a též práce s počítači, ale vedle toho i nepřiměřeně velká konzumace jídla. Je pak celkem pochopitelné, že denní přísun energie převyšuje její výdej z organismu.

Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se běžně dopouštíme?
Často se setkávám s tím, že lidé, ve snaze jíst zdravěji a s omezením příjmu cukru, běžný cukr nahrazují třtinovým, hnědým, různými sirupy a podobně. Z hlediska energetického a z hlediska příjmu jednoduchých sacharidů se však nejedná o záměny, které by přinášely nějaké výhody.

Takže bílý cukr nemusíme nahrazovat?


Jde hlavně o množství, ne o to, o jaký cukr se jedná. Ideální stav je bílý cukr omezovat, ale nesnažit se jej nahrazovat. Co se týče hnědého cukru, je to vesměs bílý cukr potažený hnědým sirupem, třtinový cukr je chemicky stejná sacharóza jako bílý řepný. Ten, kdo si myslí, že jí zdravější hnědý cukr, se mýlí. Žádné benefity to nepřináší. 
I co se týče medu a sirupů, jde víceméně o koncentrovaný cukr. Je třeba se snažit o vyvážený poměr přijaté a vydané energie.

Jak by se měl chovat člověk, který ještě nemá cukrovku, ale pohybuje se těsně na hraně?
Cukrovka (diabetes mellitus) není v dnešní době jen o konzumaci cukru. Na jejím vzniku se podílí obecně nevhodná životospráva, v čele s nedostatečnou pohybovou aktivitou a nevhodným složením stravy. Zásadní roli sehrává i množství a zejména složení tuku v jídelníčku. Úzce spojená je i s výskytem obezity, která vzniká také z již uvedených důvodů.

Jaká je tedy prevence?
Prevence cukrovky 2. typu (která se týká naprosté většiny diabetiků u nás) je jednoznačně udržování optimální tělesné hmotnosti, vyšší pohybová aktivita a k ní přiměřeně energetická strava s dostatkem ovoce a zeleniny, celozrnných výrobků a omezením jednoduchých sacharidů a tuků, zejména těch s převahou nasycených mastných kyselin. Strava by měla být pestrá s dostatečným pitným režimem.

Jak jsme na tom ve výskytu cukrovky v porovnání se světem?
Cukrovka je u nás velmi časté onemocnění. V roce 2013 bylo registrovaných více než 861 tisíc diabetiků, více než 90 procent z nich je diabetiků 2. typu. Odborníci se však shodují na tom, že reálné počty budou daleko vyšší. Podle údajů WHO se předpokládá nárůst populace s diabetem na 592 milionů v roce 2035 se zvýšením o 55 procent současné populace diabetiků.

ZDENA KOLÁŘOVÁ

Autor: Redakce

5.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

San diego, střelba
1 5

Střelba u bazénu v San Diegu: jeden mrtvý, sedm zraněných

Ilustrační foto.
1 8

Účet koaličních náletů na Islámský stát: za tři roky zemřelo už 352 civilistů

V Německu zatkli švýcarského špióna. Mohl sledovat daňové vyšetřovatele

Německá policie zadržela ve Frankfurtu nad Mohanem špiona. Státní zástupce uvedl, že občan Švýcarska je podezřelý z toho, že od „roku 2012 pracoval pro zpravodajskou službu cizí země".

Pořád se cítím jako ten kluk ze mlejna, říká herec Václav Helšus

/ROZHOVOR/ Václav Helšus nedávno oslavil 70. narozeniny. Kulaté jubileum nebylo jediným důvodem k rozhovoru.

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Strany, anarchisté i recesisté pořádají prvomájová shromáždění

Některé strany, anarchisté i recesisté v pondělí pořádají prvomájová shromáždění. Komunisté se sejdou tradičně na pražském Výstavišti, občanští demokraté na Petříně a sociální demokraté na Střeleckém ostrově v Praze. Jejich předseda a premiér Bohuslav Sobotka bude slavit 1. máj na akcích ČSSD v moravských městech, v Brně a ve Vyškově, společně s odboráři.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies