VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ústavní soud vyhověl Vieweghovi ve sporu s bulvárem a kauzu vrátil

Brno – Ústavní soud (ÚS) vyhověl stížnosti spisovatele Michala Viewegha v mnohaletém sporu s bulvárem. Kauzu bude znovu řešit Městský soud v Praze a zřejmě Vieweghovi přizná vyšší náhradu.

19.3.2012 2
SDÍLEJ:

Michal VieweghFoto: DENÍIK/Martin Divíšek

Viewegh původně vysoudil od vydavatele bulvárního deníku Aha 200.000 korun jako odškodnění za zprávu o údajném poměru s milenkou. Sumu považoval za příliš nízkou, žádal pět milionů Kč. Viewegh patří k odpůrcům bulváru. Dlouhodobě tvrdí, že nízké postihy neodrazují média od zveřejňování nepodložených a nepravdivých zpráv.

Podle soudkyně zpravodajky Elišky Wagnerové je suma příliš nízká. Justice nezohlednila všechny okolnosti, zejména nepravdivost článku a jeho zásah do lidské důstojnosti Viewegha. „Totálně si něco vymyslet, a ještě z té nejintimnější sféry, to je doopravdy za hranou,“ řekla Wagnerová. Z nálezu vyplývá, že přiměřená by mohla být až několikanásobně vyšší náhrada. Přesnou výši ale nechtěla Wagnerová komentovat.

Vieweghův advokát Jiří Novák verdikt přivítal. „Konečně Ústavní soud řekl, že nehodlá akceptovat jakékoli difamující a nepravdivé informace, které jsou zveřejňovány zvláště v bulvárních médiích,“ řekl novinářům Novák. Článek podle něj citelně zasáhl Viewegha i jeho blízké.

Verdikt překvapil advokáta vydavatelství Ringier, jež do sporu vstoupilo poté, co deník Aha koupilo od původního vydavatele, společnosti Ebika. Ústavní soud podle něj nedávno rozhodl v podobném sporu jinak. Wagnerová rozpor připustila, ale uvedla, že předchozí verdikt byl jen usnesením, takže bylo možné v novém nálezu dospět k jinému názoru. Advokát Ringieru Jiří Urbánek uvedl, že náhrada 200.000 plně odpovídala standardům platným v době rozhodování soudů.

Vydavatel podle Wagnerové učinil z Viewegha „pouhý objekt“, když využil jeho proslulosti k navýšení svých zisků. „Tak zcela bezohledně zaútočil a poškodil lidskou důstojnost stěžovatele,“ stojí v nálezu. Urbánek ale uvedl, že článek rozhodně nebyl kalkulem a vycházel z určitých podkladů a zprávy z jiného média. „Nelze říct, že to prostě bylo vylhané,“ řekl.

Vysoké náhrady můžou být prevencí

Ústavní soud naznačil, že žaloby o náhradu nemajetkové újmy jsou jedním ze způsobů jak kultivovat bulvár. Hrozba žaloby a vysokých náhrad může fungovat jako prevence. Jako příklad negativního vývoje bulváru jmenoval britský deník News of the World, který zanikl kvůli skandálu s odposlechy.

Podle Viewegha justice nerespektovala jeho právo na zachování osobní cti a dobré pověsti. Konkrétně zpochybnil způsob, jakým Vrchní soud v Praze stanovil odškodnění právě na 200.000 korun. Verdikt prý neobsahuje žádný právní rozbor ani právní hodnocení nemajetkové újmy, která Vieweghovi vznikla. Deník Aha nepodloženou informaci o milence otiskl v době, kdy Vieweghova manželka čekala dítě.

Městský soud v Praze nejprve přiznal Vieweghovi odškodné 50.000 korun. Vrchní soud v Praze v listopadu 2006 sumu zvýšil o dalších 150.000. Viewegh tehdy uvedl, že se s částkou nesmíří. Jeho dovolání později odmítl Nejvyšší soud. Viewegh počítal s tím, že spor případně dovede až k Evropskému soudu pro lidská práva ve Štrasburku.

Oběť komerčního zájmu

Viewegh míní, že se stal obětí komerčního zájmu tehdejšího vydavatele deníku Aha, společnosti Ebika. Zpráva o údajném poměru s milenkou vyšla v roce 2004. Spisovatel tvrdí, že dívku znal pouze jako žákyni a setkal se s ní jen ve třídě. Po otištění článku prý několik měsíců nebyl ve své kůži. Vadilo mu i, že reklamu na článek vysílala několikrát televize. Informace se tak dostala i k milionům televizních diváků.

Jeden z nejúspěšnějších českých spisovatelů Viewegh patří k vytrvalým bojovníkům proti bulváru. Před několika lety inicioval petici umělců proti údajným nevybíravým praktikám českého bulvárního tisku. Signatáři petice poukazovali na „nevkus, netaktnost, vulgaritu, polopravdy vydávané za pravdu, provokace, fotomontáže, smyšlené rozhovory, bezohlednost a neskrývaný novinářský hyenismus“.

Autor: ČTK

19.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ředitele Střediska volného času Fokus Nový Jičín Martina Jakůbka zadržela policie. Součástí tohoto případu má být i domovní prohlídka.
3

Sexuální skandál: řediteli Fokusu hrozí až deset let vězení

Tragická nehoda ve Špindlu
AKTUALIZOVÁNO
4 6

Muž jel ve Špindlu po sjezdovce na matraci, po nárazu do tribuny zemřel

AKTUALIZOVÁNO

Tvaroh s marží 97 procent. Výrobci zápasí s řetězci

Výrobci potravin si stěžují na obchodní řetězce. Při výkupu jejich výrobků je nutí k poskytování stále větších slev. Zákazníci je však nepocítí a za potraviny platí vysoké ceny. Řetězce si do nich podle výrobců započítávají příliš vysoké marže.

AKTUALIZOVÁNO

Ředitel se přiznal ke zneužívání studentů. Neuvědomil jsem si to, hájil se

Bývalý ředitel pražské Střední školy elektrotechniky a strojírenství Lumír Kymr se ve středu u soudu přiznal ke zneužívání mladistvých studentů při školních pobytech na chatě. Podle obžaloby v letech 2010 až 2016 prováděl celkem deseti chlapcům masáže celého těla včetně přirození, spal s nimi nahý, sprchoval se s nimi nebo vzájemně masturbovali. Za znásilnění, sexuální nátlak a ohrožení výchovy dítěte muži hrozí až desetileté vězení.

Rozhledna jako dům. Podívejte se

Dnes vás nepozveme do domu či bytu. Podíváme se do kraje. Podíváme se na Tatry z vrcholu Zámčisko nad slovenským Popradem. Tedy zatím jen z projektu vyhlídkové věže od Henkai architekti.

Krajta pozřela dospělého muže, tělo se našlo v jejích útrobách

Tělo pohřešovaného pětadvacetiletého Indonésana bylo objeveno v útrobách krajty mřížkované na ostrově Sulawesi. Muž jménem Akbar byl nezvěstný od neděle, kdy odešel z domova sklízet palmový olej, napsal dnes zpravodajský server BBC News.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies