VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Čeradicích u Žatce se zřítilo letadlo. Zemřel pilot pasažérka

Čeradice /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Dva lidské životy si vyžádala nedělní tragická havárie letadla nedaleko civilního letiště Macerka blízko Žatce a Čeradic. Ze zatím neznámých příčin se tam zřítil proudový letoun L–29 Delfín, který byl často používán k vyhlídkovým letům. Jeho pilot zemřel na místě krátce po pádu. Druhým pasažérem byla žena a ta utrpěla velmi těžká zranění. Vrtulník záchranné služby ji transportoval do nemocnice. Večer v nemocnici i ona podlehla kritickým zraněním.

10.6.2012 4
SDÍLEJ:
Fotogalerie
11 fotografií

Pilot v Čeradčicích u Žatce nepřežil pád letounu, jeho spolucestující byla převezena do nemocnice. Foto: Deník/Jan Vraný

Letadlo spadlo do pole asi tři sta metrů od letiště. Podle některých svědků měl letoun problémy a pilot se před tragickým pádem snažil nouzově přistát.

Po dopadu se proudové letadlo rozlomilo a okamžitě začalo hořet.

„K nehodě došlo kolem čtrnácté hodiny. U Čeradic se zřítilo letadlo se dvěma lidmi. Pilot těžkým zraněním na místě podlehl, pasažérka byla vrtulníkem transportována do nemocnice," uvedla na dotaz Deníku Šárka Poláčková, tisková mluvčí Policie ČR. Ženě bylo kolem třiceti let.

„Na místě zasahovalo pět jednotek hasičů, záchranáři a policie," informoval na místě velitel zásahu hasičů David Slunéčko.

Pilota se záchranářům ani přes velkou snahu nepodařilo udržet při životě a krátce po nehodě bohužel zemřel. Žena byla transportována na popáleninové centrum pražské vinohradské nemocnice. Později zemřela i ona.

Žena se teprve seznamovala s létáním

Bývalý armádní cvičný proudový letoun L – 29 Delfín patřil žatecké společnosti Aviation Technologies and Services, která ho využívala pro předváděcí a cvičné lety. Pro agenturu ČTK to potvrdil jeden z jejích majitelů Alois Häckel.

„Byl to seznamovací let pro jednu paní. Měl jsem službu na stanovišti," řekl podle ČTK Häckel. Let dopadl bohužel tragicky.

Firma letoun získala v roce 2006 a ukazovala ho i na leteckých přehlídkách. O vyhlídkové lety s ním byl velký zájem. Bývalý vojenský cvičný letoun měl už ale řadu let za sebou, údajně měl být vyroben v roce 1969.

V ČR jsou jen dvě tato letadla v civilním sektoru

Letoun české výroby L–29 Delfín byl dlouhá léta ve výzbroji mnoha armád jako cvičný stroj. Používala ho také většina armád Varšavské smlouvy. Postupně je ale vytlačily modernější stroje.

Letoun umí vzlétnout z nezpevněné plochy. Právě na letišti u Čeradic je travnatá plocha bez betonu a asfaltu. V České republice byly registrovány pouze dva tyto stroje v civilním sektoru.

Ohořelé trosky letadla včetně odlomených částí budou v příštích dnech zkoumat policisté, a také Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Tragickou událost dál vyšetřuje policie.

Vizitka letounu Aero L-29 Delfín, který se dnes zřítil u obce Čeradice na Lounsku:

- Původně vojenský cvičný letoun vyvinuli koncem 50. let v Aeru Vodochody, první exemplář vzlétl v roce 1959. V letech 1963 až 1974 vzniklo více než 3500 letounů, které se staly standardním cvičným strojem armád Varšavské smlouvy.
- Nejvíce, na dva tisíce, jich odebral Sovětský svaz, československé vojenské letectvo postupně zařadilo do výzbroje zhruba 400 delfínů. Kromě cvičné varianty existovala i průzkumná či akrobatická, v mnoha zemích zejména v Africe a Asii sloužily L-29 také jako lehké bitevníky.
- Elegantní dvoumístný Delfín je 10,8 metru dlouhý, 3,1 metru vysoký a má rozpětí křídel 10,3 metru. Maximální rychlost letounu poháněného jedním proudovým motorem je 655 kilometrů v hodině.
- Delfíny, podobně jako modernější stroje L-39 Albatros, se po ukončení vojenské kariéry často ocitly u civilních provozovatelů. Populární jsou například i v USA.
- Podle leteckého rejstříku jsou v České republice registrovány dva civilní delfíny. Havarovaný letoun s imatrikulací OK-ATS patří firmě Aviation Technologies and Services, stroj se značkou OK-AJW pak firmě Blue Sky Service.
- Během služby v československém a českém vojenském letectvu postihlo i delfíny několik katastrof, při kterých zahynula více než desítka pilotů a žáků. Zatím poslední havárie typu L-29 na českémm území se stala v srpnu 2000, kdy u Čejkovic na Chrudinsku zahynul vinou vlastní nepozornosti plukovník generálního štábu Ján Malo, šéf bojové přípravy vzdušných sil.

Autor: Hynek Dlouhý, Libor Želinský, ČTK

Místo události:
10.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Angela Merkelová
AKTUALIZOVÁNO
5 7

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Masarykův onkologický ústav. Ilustrační foto.
14

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Muž zemřel přímo na zastávce. Nezachránili ho řidič, kolemjdoucí ani lékaři

Plzeňští policisté vyjížděli krátce před nedělní půl desátou dopolední do Dopravní ulice na Nové Hospodě. Na zastávce MHD tam ležel 70letý muž bez známek života.

AKTUALIZOVÁNO

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády má za sebou přesun přes Českou republiku. Poslední, sedmá část konvoje překročila přechod do Polska v Náchodě po 15:00. Vojáci jeli přes ČR od soboty. Vojenská kolona čítající 125 vozidel a 550 lidí se přes Česko přesouvala z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies