VYBERTE SI REGION

Po silnicích jezdí přes půl milionu řidičů bez pojistky

Praha – Hodně přes šest set tisíc. Tolik mělo být vloni v Česku aut a motocyklů bez povinného ručení. Kromě desetitisícových pokut jejich majitelé riskují, že když nabourají, zaplatí všechno ze svého. A často jde o desítky milionů korun.

21.4.2010 16
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Experti na pojištění přesto oslavují, za uplynulých rok počet nepojištěných vozidel klesl skoro o čtvrtinu. V úterý o tom informovala Česká kancelář pojistitelů (ČKP).

Nepojištěná felicie přijde na 18 tisíc

Mohou za to desetitisíce obsílek, které nepořádní řidiči začali od ledna 2009 nacházet ve svých schránkách. Za každý den, kdy nebyl vůz, motorka či náklaďák pojištěný, totiž ČKP začala vymáhat příspěvek do takzvaného garančního fondu. A rozhodně nejde o žádné malé částky. U Škody Felicie toto penále přijde na osmnáct tisíc ročně. Obyčejné povinné ručení je několikanásobně levnější.

„Podíl nepojištěných vozidel na celkovém počtu registrovaných vozidel díky tomu klesl pod deset procent,“ uvedla ke zveřejněným údajům ČKP, která doposud obeslala 185 tisíc řidičů a do dnešního dne od nich vybrala asi 125 milionů korun.

To se promítlo i v počtech vyřazený vozů. Zatímco v roce 2008 se Češi „zbavili“ 185 tisíc aut, o rok později to už bylo 285 tisíc. Běžně se stávalo, že lidé měli na ulici nepojízdný vrak, který sice byl přihlášený, ale bez povinného ručení. Ale i oni musí mít auto s pojistkou. „Měl jsem před domem starou Škodu 120 na náhradní díly, ale raději jsem ji odhlásil a nechal sešrotovat, než aby mě popotahovali po úřadech,“ svěřil se Jindřich Kaplan z Ústí nad Labem. Navíc radnice za takovéto odstavené vraky mohou od začátku letošního roku rozdávat až čtyřicetitisícové pokuty.

#nahled|http://g.denik.cz/1/13/pojisteni_tema1004_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/1/13/pojisteni_tema1004.jpg|Automobily bez povinného ručení v Česku#

Ale nejen sešrotováním řešili řidiči nepříjemnou situaci, která přišla se začátkem loňského roku. Počet pojištěných aut se vloni zvýšil asi o čtyři procenta. „V závěru roku 2008 i na počátku roku 2009 jsme zaznamenali markantní nárůst počtu sjednaných pojistných smluv,“ říká Tomáš Zavoral, tiskový mluvčí Direct Pojišťovny. „Zvýšené prodeje byly ovlivněny nejen tradičně vrcholící sezonou povinného ručení na konci kalendářního roku, ale určitě také novelou zákona o povinném ručení,“ dodal.

Dosud nejvyšší příspěvek za nezaplacené povinné ručení podle ČKP zaplatil majitel kamionu z Tábora. Bez pojištění byl tři měsíce, což ho na příspěvcích do garančního fondu stálo přes 27 tisíc korun. Kdyby pojištění měl, zaplatil by sotva polovinu.

Nepojištěná auta bourají méně

I když celkový počet nehod nepojištěných vozidel vloni klesl, rostla výše škody, kterou řidiči způsobili během jedné havárie. Ta se v průměru dostala na téměř jednasedmdesát tisíc korun, což je o patnáct procent více než v roce 2008. Hlavním důvodem jsou rostoucí náhrady za poškozené zdraví.

Smutným rekordmanem byl v tomto ohledu řidič z Liberecka, který po smyku převrátil svou dodávku tak nešťastně, že se převalila přes spolujezdce, který během nehody vypadl z vozu. Celková škoda, včetně té na zdraví, byla vyčíslena na astronomických 32 milionů korun. Kdyby měl majitel vozu povinné ručení, nemusel tuto obrovskou sumu splácet ze svého.

ROZHOVOR s Jakubem Hradcem, výkonným ředitelem České kanceláře pojistitelů

Počet nepojištěných vozidel v Česku se snižuje, meziročně o dvacet procent. Čemu to přisuzujete? Že si lidé sjednávají povinné ručení, nebo že spíše vozidla vyřazují z evidence?
Ve skutečnosti jde o vliv obou faktorů: v r. 2009 se počet pojištěných vozidel zvýšil o cca 300 tis. a současně počet trvale vyřazených vozidel dosáhl dříve nemyslitelného počtu 285 tis. Počet pojištěných vozidel tak stoupl o 4 %, počet trvale vyřazených vozidel dokonce o 54 % oproti r. 2008. Tento vývoj přisuzujeme jak naší neustálé intenzivní informační kampani, díky níž povědomí motoristů o jejich povinnostech stoupá, tak také tomu, že jsme v r. 2009 obeslali téměř 133 tis. nepojištěných vlastníků vozidel.

V česku je podle vašich odhadů stále přes 600 tisíc nepojištěných vozidel, kolik jich podle vás reálně jezdí po silnici?
Náš odhad se pohybuje mezi 100 až 200 tisíci vozidel. Nutno také brát v úvahu to, že vozidlo ponechané na veřejně přístupné pozemní komunikaci (tedy „odstavené“) také musí mít povinné ručení. Kolik je těchto vozidel, nevíme, ale díky novele zákona je od 1.1.2010 i takový stav sankcionovatelný ze strany správního orgánu pokutou až do výše 40 000 Kč a některé „radnice“ tomu konečně začaly věnovat zvýšenou pozornost.

I když počet nepojištěných vozidel klesl pod deset procent, je to stále hrozivé číslo. Jak jsme na tom ve srovnání se zahraničím?
Nestojíme si až tak špatně, když si navíc uvědomíme, že řada nepojištěných registrovaných vozidel ani neexistuje. Ale ještě nejsme na úrovni Finska nebo Švédska, ještě nás čeká dost práce. Jsme někde uprostřed, jsou země, kde je 15 až 20 % nepojištěných vozidel. Ale to pro nás není důvod k tomu, abychom díky dosavadním úspěchům usínali na vavřínech.

Do garančního fondu jste už vybrali přes 125 milionů korun, očekávali jste takový "úspěch"? Jak vůbec lidé reagují, když jim přijde obsílka? Nebrání se třeba zaplacení?
Je to lepší výsledek, než jaký jsme mohli očekávat, ale svědčí to také o našem náročném přístupu. Někteří lidé okamžitě zaplatí, protože si svou chybu plně uvědomují. Někteří pošlou v zákonné lhůtě dotazník s informacemi, jimiž se snaží prokázat, že „něco“ bylo jinak. Tím se pak samozřejmě musíme detailně zabývat. Někteří nereagují vůbec, ti pak dostávají upomínku a pokud ani ta nepomůže, předáváme případ inkasní společnosti k dalšímu vymáhání naší pohledávky.

Dá se říci, ve kterém kraji ČR je nejvíce nepojištěných vozidel?
Obecně je na tom vždy hůře sever.

Čím je to, že roste hodnota nepojištěných škod? Uvádíte, že je to většími škodami na zdraví. To se dříve bouralo s menším počtem zranění?
Průměrná hodnota nepojištěných škod roste proto, že při celkově klesajícím počtu nepojištěných škod se počet těch se škodou na zdraví zatím nemění. Škody na zdraví jsou vždy mnohem dražší, než škody na majetku, proto tedy roste průměrná hodnota nepojištěné škody. Vůbec nejdražší a vlastně svými následky nejhorší, nejtragičtější, jsou tzv. disko-nehody, kdy mladá generace po bujarém pátečním či sobotním večerním holdování alkoholu nasedne do aut… …to jsou potom ty víkendové černé kroniky s mrtvými a těžce zraněnými mladými lidmi na našich silnicích .

V dřívějším rozhovoru pro Deník jste uvedl, že v Česku vyjíždějí z autobazarů tisíce aut bez povinného ručení, zlepšilo se to od té doby?
Věříme, že ke zlepšení došlo, protože alespoň ty větší autobazary si naše upozornění vzali k srdci a začali si více uvědomovat ať již svá vlastní rizika nebo rizika nekvalitní služby klientovi. Víme také, že se řada autobazarů spojila s pojišťovnami za účelem spolupráce při sjednávání pojištění. Ale rozhodně nelze tvrdit, že již je úplně všechno v pořádku, a určitě je problematice autobazarů zapotřebí věnovat pozornost.

I obyčejný motorista by měl výběru autobazaru věnovat značnou pozornost, měl by vědět, zda je autobazar schopen korektně zkontrolovat technický stav vozidla, ale také zda je schopen poskytnout motoristovi další s koupí vozidla spojené služby – sem patří i možnost uzavřít povinné ručení. Pokud autobazar nechává své klienty odjíždět nepojištěnými vozidly, pak to je medvědí služba!

Neplánujete zvýšení příspěvku do GF?
Nejde o naše plánování, protože denní sazby příspěvku jsou pevně stanoveny zákonem, a my ani nevidíme důvod pro jejich změnu. Celkový objem inkasa příspěvků nepojištěných do garančního fondu v letošním roce určitě výrazně vzroste ve srovnání s rokem 2009. Rok 2009 totiž nebyl z řady důvodů plnohodnotným rokem této naší nové činnosti. Ve skutečnosti bychom byli nejradši, kdybychom nikomu výzvu k úhradě příspěvku vůbec posílat nemuseli, totiž kdyby buď byli všichni řádně pojištěni (pak by totiž ani nebyly nepojištěné škody) nebo kdyby nepojištěné vozidlo podle okolností dočasně nebo trvale vyřadili z registru vozidel.

Prostě kdyby každý plnil tu kterou povinnost, jak je zákon ukládá. Odevzdání osvědčení o registraci vozidla (tzv. malý technický průkaz) a tabulek poznávací značky registru vozidel po zániku povinného ručení je totiž podle § 15 odst. 5 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, povinností. Řada motoristů si to neuvědomuje a někdy ani úředníci registru vozidel v tom nemají zcela jasno. Přitom nesplnění této zákonem uložené povinnosti je sankcionováno pokutou až do 20 000 Kč.

Autor: Vojtěch Janda

21.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies