Vlak se roztrhl při rozjíždění z hlavního nádraží při rychlosti asi 25 kilometrů v hodině. „Příčinou roztržení vlaku byla únava či vada materiálu a vzniklý lom, ke kterému došlo při vyšších silách působících na spřáhlo za rozjezdu vlaku," uvedl Joklík. Doprava byla v daném úseku přerušena asi tři hodiny, vlaky jezdily odklonem přes Opatovice nad Labem.

S možností rozpojení vlaku podle mluvčího počítá konstrukce vlaku a brzda, která v případě porušení celistvosti vlaku vagony automaticky zastaví. Cestující měli podle mluvčího vyčkat na příjezd hasičů a za jejich asistence vlak opustit. K vyčkání na hasiče cestující vyzvali vlakvedoucí i průvodčí. „Cestující však na vlastní nebezpečí soupravu většinou opustili a odešli do stanice. Vlak má klasické vagóny s dveřmi, které při zastavení vlaku nejsou zablokované a lze je u stojícího vlaku otevřít," uvedl.

Událost vyšetřuje Drážní inspekce. „Ročně evidujeme přibližně dvě desítky případů, kdy dojde k roztržení nákladního nebo osobního vlaku. Nejčastější příčinou těchto událostí jsou technické závady na vozidlech," citoval server iDnes.cz mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala.