VYBERTE SI REGION

V městech vzniknou cyklistické ulice. Rychlost bude omezena na 30 km/h

Praha – Nohu z plynového pedálu v autě, a naopak směle šlápněte do pedálu svých bicyklů. Čeští řidiči i cyklisté se v druhé polovině letošního roku dočkají dlouho očekávané změny. Novela zákona o pozemních komunikacích poprvé umožní vznik tzv. cyklistických ulic. Zřizovat je budou moci města po konzultaci s policií a v takové ulici (správně v cyklistické zóně) bude platit maximální rychlost 30 kilometrů v hodině.

26.1.2016 11
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoAutor: DENÍK/Adam Hrbáč

„Toto opatření, které je běžné třeba v Rakousku nebo v Německu, umožní cyklistům i autům pohyb po jedné komunikaci. Auta nesmí cyklisty omezit a jsou zde obrazně považována za „hosty". Na druhé straně cyklista nemůže autu bránit v průjezdu," vysvětluje národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

I v cyklistické ulici ale platí základní pravidlo ohleduplnosti, kdy se auta, kola i chodci nesmějí vzájemně ohrožovat. „Je třeba zdůraznit, že cyklisté zde nemají absolutní přednost," vyvrací jeden z mýtů Martinek. „Takzvané cyklistické ulice se mohou objevovat například v historických centrech měst, kam se oddělené stezky pro jednotlivé druhy dopravy nevejdou a kde již dnes mnoho obyvatel používá jízdní kolo. Opatření tak má za cíl legalizovat to, co se již děje v cyklisticky vytížených oblastech," popisuje národní cyklokoordinátor.

Řidiči i cyklisté poznají začátek i konec cyklistické zóny podle dopravního značení. „Za tímto účelem bude existovat nová značka. Její podoba je součástí připravované novely vyhlášky, která je zatím ale stále ještě v mezirezortním řízení," upřesňuje mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Tlak na ohleduplnost

Žádné speciální sankce za porušování předpisů v cyklozóně nejsou stanoveny. Bude se „normálně" trestat překročení rychlosti nebo třeba porušení zákazu předjíždění. „Nelze ještě s určitostí říci, kolika oblastí (měst) se budou cyklistické zóny týkat, neboť je na jednotlivých silničních úřadech, zda cyklistickou zónu ve svém územním obvodu zřídí nebo ne, stejně jako budou moci rozhodovat o konkrétní lokaci cyklistické zóny," dodává Neusar.

Dobře jsou na případné cyklistické zóny připraveny radnice třeba v Uherském Hradišti, Uničově, Pardubicích, v Kroměříži či městské části Praha 5. Zřizování cyklistických zón v každém případě ještě více zvýší tlak na vzájemnou ohleduplnost řidičů, cyklistů i chodců. Tým lidí kolem národního cyklokoordinátora proto spouští i nový web dobramesta.cz, kde chce kromě apelu na ohleduplnost ukázat výhody integrované dopravy a odmítá nálepkování obyvatel na cyklisty, chodce, uživatele veřejné dopravy a řidiče. Všichni jsou si rovni. Už na podzim, kdy se o zřízení cyklozón začalo debatovat, však plnily internetové diskuze zlostné výkřiky o vítězství „cyklo-teroristů".

Kromě cyklistických ulic novela přinese i některé další změny. Zákon nově definuje jízdní pruhy pro cyklisty či možnost vjezdu cyklistů na chodník za předem vyhrazených podmínek. Stejná novela pak umožňuje městům omezit na svém území provoz vozítek segway a chodcům nařizuje nošení reflexních prvků, pokud jdou pěšky po neosvětlené vozovce (typicky mimo obec).

Pokud jde o rozvoj cyklistiky, stále platí tři roky stará národní strategie, jejíž ambicí je do roku 2020 zvýšit podíl cyklistiky na deset procent z celkového objemu dopravy. Stát v posledních letech na stavbu cyklostezek uvolnil skoro 1,6 miliardy korun, přičemž loni Státní fond dopravní infrastruktury rozdělil rekordní sumu téměř 147 milionů korun, což vystačilo na 33 projektů. Co se zatím příliš nedaří a nové značení ulic či jízdních pruhů by to mohlo zlepšit, je snižování nehodovosti cyklistů.

Podle národní strategie bezpečnosti silničního provozu by v roce 2020 nemělo být usmrceno více než 37 cyklistů a těžce zraněno 280. Předpoklad pro rok 2015 počítal s tím, že nebude usmrceno více než 50 cyklistů a těžce zraněno 340. K překročení tohoto plánu počtu usmrcených cyklistů ale došlo již v září, u těžce zraněných pak v říjnu 2015. Celkem loni o život přišlo 68 milovníků jízdy na kole a 394 se jich těžce zranilo. Proti roku 2014 je počet smrtelných nehod vyšší o jedenáct, těžkých úrazů bylo naopak o 35 méně.

Autor: Jan Klička

26.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

Mýval zmizí z brněnské zoo i celé Evropy, rozhodla Unie

Brno – Už do dvaceti let může brněnská zoologická zahrada přijít o všechny své mývaly severní nebo nosály červené. Zvířata totiž patří na seznam invazivních nepůvodních druhů, které Evropská unie na svém území nechce.

Španělé s deformacemi kvůli léku Contergan odškodnění nedostanou

Madrid – Španělské oběti léku Contergan, kvůli jehož vedlejším účinkům se matkám v 50. a 60. letech rodily děti bez rukou či nohou, žádné odškodné nedostanou. Rozhodl o tom španělský ústavní soud, o jehož verdiktu dnes informoval deník El Mundo. V některých jiných zemích se přitom oběti odškodnění dočkaly.

Dvojnásobný vrah Vocásek zůstane nadále ve vězení

Praha – Dvojnásobný vrah Zdeněk Vocásek, který si odpykává doživotní trest, neuspěl se žádostí o podmínečné propuštění. Vocásek se proti zamítavému verdiktu sokolovského okresního soudu na místě odvolal, a případ tak nyní bude řešit krajský soud v Plzni. Dnes o tom informoval server iDnes. Vocásek je nejdéle vězněným trestancem v Česku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.