Češi začnou pátrat po cizích světech

Ondřejov – „Pokud je lidstvo jediným životem ve vesmíru, pak by se jednalo o příšerné plýtvání místem," řekl americký astronom Carl Edward Sagan. Život ve vesmíru vědci sice zatím neobjevili, ale z Ondřejova nám vzkazují: „Děláme na tom."

21.9.2016 AKTUALIZOVÁNO 22.9.2016

Ondřejovská observatoř. Ilustrační foto. Foto: Deník Šíp/ Vlasta Luťanská

O nejnovější poznatky z výzkumu planet mimo naši Sluneční soustavu, jako je například planeta Kepler 438 (na obrázku), se dnes podělili vědci z Německa, Česka, Slovenska a Rakouska v ondřejovském astronomickém středisku. Letos v srpnu totiž došlo k převratné události, když astronomové v rámci mezinárodního projektu s názvem Evropská jižní observatoř objevili poblíž hvězdy Proxima Centauri novou planetu. Pojmenovali ji Proxima b. Pozornost planeta vzbudila hlavně tím, že má zhruba stejnou hmotnost jako Země a na jejím povrchu panuje teplota, která umožňuje výskyt vody v kapalném skupenství. Navíc, pokud by na Proximě b skutečně existoval život, budeme mít mimozemské sousedy takříkajíc „za humny". Nachází se totiž nedaleko sluneční soustavy.

Největší dalekohled

„Extra solární planety jsou teď takový astronomický šlágr," říká mluvčí Astronomického ústavu Akademie věd ČR Pavel Suchan. „Ještě v roce 1995 jsme nevěděli, zda mimo sluneční soustavu nějaké planety vůbec existují. Avšak od chvíle, kdy byla první taková planeta objevena, jsme jich našli už tisíce. Teď se výzkum zaměřuje především na hledání exoplanet podobných Zemi."

Na projektu Evropské jižní observatoře, která objevila planetu Proxima b, se šest let podílel i český vědec Petr Kabath. Ten zkušenosti s používáním největších dalekohledů světa při pozorování těles nacházejících se mimo sluneční soustavu nyní přenesl do České republiky. Pod jeho vedením zahájí Akademie věd ČR program pozorování extra solárních planet. Dnes se vědci v Ondřejově mají shodnout na tom, že chtějí pro nový výzkum použít největší český dalekohled z ondřejovské observatoře. Ten mají čeští vědci k dispozici už od roku 1967. Jeho pohyblivé části váží 82 tun a hlavní zrcadlo měří v průměru dva metry.

K naději, že v dohledné době lidstvo najde planetu, na které lze žít, však astronomové přistupují skepticky. Kupříkladu nově objevená Proxima b se sice nachází v takzvané obyvatelné zóně, hvězda Proxima Centauri, kolem které krouží, však vyzařuje ultrafialové a rentgenové záření. A to je pro život, jak ho známe, velmi nebezpečné.

Čtěte také: V Ondřejově pozorují astronomové už 110 let

Autor: Redakce

21.9.2016 VSTUP DO DISKUSE

Super plat za práci na páse nabízí měsíce. Málokdo to ale vydrží dlouho

Syfilis. Ilustrační foto.

Syfilis je opět na postupu, může za to lehkomyslnost

Krutá rozlučka bez odměny. Lvíčata na Euru nepostoupila ze skupiny

Žádná euforie, žádný postup. Čeští fotbalisté do 21 let skončili na mistrovství Evropy v základní skupině. Bylo to v sobotu večer trpké loučení: Lvíčata padla s Dánskem 2:4.

Kaplana na Slovensku vyhodili za názory o homosexuálech, dnes káže v Šumperku

Slovenskými médii rezonuje případ evangelického kaplana Jakuba Pavlúse. Poté, co se šestadvacetiletý duchovní z Turan u Martina zastal homosexuálních manželství, biskupové jeho pracovní poměr ukončili. Své nové působiště našel v Šumperku.

Tropické počasí vydrží i příští týden, teploty atakují 35 stupňů

Zbytek června bude nadprůměrně horký a deštivý. Příští týden teploty vystoupají až na 35 stupňů. V červenci se teploty vrátí k dlouhodobému průměru, ale aspoň z počátku bude dále velmi deštivo.

Policie evakuovala obchodní centrum ve Zlíně. Poplach vyvolala fotopast

/VIDEO/ Podezřelý, nebezpečně vypadající předmět ve zkušební kabince v obchodním centru ve Zlíně – Malenovicích vyhnal v sobotu krátce před polednem tři stovky zaměstnanců a zákazníků před budovu. Nakonec se ukázalo, že jde o fotopast, kterou si doma někdo vyrobil.