Deník

Češi začnou pátrat po cizích světech

Ondřejov – „Pokud je lidstvo jediným životem ve vesmíru, pak by se jednalo o příšerné plýtvání místem," řekl americký astronom Carl Edward Sagan. Život ve vesmíru vědci sice zatím neobjevili, ale z Ondřejova nám vzkazují: „Děláme na tom."

21.9.2016 AKTUALIZOVÁNO 22.9.2016

Ondřejovská observatoř. Ilustrační foto. Foto: Deník Šíp/ Vlasta Luťanská

O nejnovější poznatky z výzkumu planet mimo naši Sluneční soustavu, jako je například planeta Kepler 438 (na obrázku), se dnes podělili vědci z Německa, Česka, Slovenska a Rakouska v ondřejovském astronomickém středisku. Letos v srpnu totiž došlo k převratné události, když astronomové v rámci mezinárodního projektu s názvem Evropská jižní observatoř objevili poblíž hvězdy Proxima Centauri novou planetu. Pojmenovali ji Proxima b. Pozornost planeta vzbudila hlavně tím, že má zhruba stejnou hmotnost jako Země a na jejím povrchu panuje teplota, která umožňuje výskyt vody v kapalném skupenství. Navíc, pokud by na Proximě b skutečně existoval život, budeme mít mimozemské sousedy takříkajíc „za humny". Nachází se totiž nedaleko sluneční soustavy.

Největší dalekohled

„Extra solární planety jsou teď takový astronomický šlágr," říká mluvčí Astronomického ústavu Akademie věd ČR Pavel Suchan. „Ještě v roce 1995 jsme nevěděli, zda mimo sluneční soustavu nějaké planety vůbec existují. Avšak od chvíle, kdy byla první taková planeta objevena, jsme jich našli už tisíce. Teď se výzkum zaměřuje především na hledání exoplanet podobných Zemi."

Na projektu Evropské jižní observatoře, která objevila planetu Proxima b, se šest let podílel i český vědec Petr Kabath. Ten zkušenosti s používáním největších dalekohledů světa při pozorování těles nacházejících se mimo sluneční soustavu nyní přenesl do České republiky. Pod jeho vedením zahájí Akademie věd ČR program pozorování extra solárních planet. Dnes se vědci v Ondřejově mají shodnout na tom, že chtějí pro nový výzkum použít největší český dalekohled z ondřejovské observatoře. Ten mají čeští vědci k dispozici už od roku 1967. Jeho pohyblivé části váží 82 tun a hlavní zrcadlo měří v průměru dva metry.

K naději, že v dohledné době lidstvo najde planetu, na které lze žít, však astronomové přistupují skepticky. Kupříkladu nově objevená Proxima b se sice nachází v takzvané obyvatelné zóně, hvězda Proxima Centauri, kolem které krouží, však vyzařuje ultrafialové a rentgenové záření. A to je pro život, jak ho známe, velmi nebezpečné.

Čtěte také: V Ondřejově pozorují astronomové už 110 let

Autor: Redakce

21.9.2016 VSTUP DO DISKUSE

Vězeňský volební autobus Pirátů

Piráti podobiznu Nečasové ze svého "vězeňského autobusu" neodstraní

Andrej Babiš.

Kauza Čapí hnízdo: Babiš i Faltýnek se mohou podívat do žádosti o své vydání

Volkswagen potvrdil výrobu nástupce legendární T2, bude elektrický

Německý výrobce automobilů Volkswagen potvrdil, že začne vyrábět nového elektrického nástupce oblíbeného mikrobusu T2, který se proslavil v 60. letech. Prodej má být zahájen v roce 2022. Informoval o tom server BBC.

K bazénu v Chomutově přišly oblečené muslimky. Plavce to rozhořčilo

/ANKETA/ Ženy neměly burkiny, což jsou speciální plavky, ale dlouhé černé hábity.

Odkoupíme vepřín v Letech, schválila vláda

Česko odkoupí vepřín v Letech na Písecku, který stojí na místě bývalého protektorátního koncentračního tábora pro Romy. Vláda dnes krok schválila. Cenu, na níž se shodla s majiteli, odtajní po uzavření kupní smlouvy, řekl po jednání novinářům ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL).

Autobusovou dopravu v Praze čekají změny. Odstartují už na začátku září

Na začátku září musejí cestující počítat se změnami v provozu pražské integrované dopravy (PID). Část autobusových linek bude zrušena, jiné pojedou po nové trase a změní se i příjezdy a odjezdy. Asi dvacítka školních spojů bude přečíslována. Trvalé změny pak začnou platit od 3. září.