Češi začnou pátrat po cizích světech

Ondřejov – „Pokud je lidstvo jediným životem ve vesmíru, pak by se jednalo o příšerné plýtvání místem," řekl americký astronom Carl Edward Sagan. Život ve vesmíru vědci sice zatím neobjevili, ale z Ondřejova nám vzkazují: „Děláme na tom."

21.9.2016 AKTUALIZOVÁNO 22.9.2016

Ondřejovská observatoř. Ilustrační foto. Foto: Deník Šíp/ Vlasta Luťanská

O nejnovější poznatky z výzkumu planet mimo naši Sluneční soustavu, jako je například planeta Kepler 438 (na obrázku), se dnes podělili vědci z Německa, Česka, Slovenska a Rakouska v ondřejovském astronomickém středisku. Letos v srpnu totiž došlo k převratné události, když astronomové v rámci mezinárodního projektu s názvem Evropská jižní observatoř objevili poblíž hvězdy Proxima Centauri novou planetu. Pojmenovali ji Proxima b. Pozornost planeta vzbudila hlavně tím, že má zhruba stejnou hmotnost jako Země a na jejím povrchu panuje teplota, která umožňuje výskyt vody v kapalném skupenství. Navíc, pokud by na Proximě b skutečně existoval život, budeme mít mimozemské sousedy takříkajíc „za humny". Nachází se totiž nedaleko sluneční soustavy.

Největší dalekohled

„Extra solární planety jsou teď takový astronomický šlágr," říká mluvčí Astronomického ústavu Akademie věd ČR Pavel Suchan. „Ještě v roce 1995 jsme nevěděli, zda mimo sluneční soustavu nějaké planety vůbec existují. Avšak od chvíle, kdy byla první taková planeta objevena, jsme jich našli už tisíce. Teď se výzkum zaměřuje především na hledání exoplanet podobných Zemi."

Na projektu Evropské jižní observatoře, která objevila planetu Proxima b, se šest let podílel i český vědec Petr Kabath. Ten zkušenosti s používáním největších dalekohledů světa při pozorování těles nacházejících se mimo sluneční soustavu nyní přenesl do České republiky. Pod jeho vedením zahájí Akademie věd ČR program pozorování extra solárních planet. Dnes se vědci v Ondřejově mají shodnout na tom, že chtějí pro nový výzkum použít největší český dalekohled z ondřejovské observatoře. Ten mají čeští vědci k dispozici už od roku 1967. Jeho pohyblivé části váží 82 tun a hlavní zrcadlo měří v průměru dva metry.

K naději, že v dohledné době lidstvo najde planetu, na které lze žít, však astronomové přistupují skepticky. Kupříkladu nově objevená Proxima b se sice nachází v takzvané obyvatelné zóně, hvězda Proxima Centauri, kolem které krouží, však vyzařuje ultrafialové a rentgenové záření. A to je pro život, jak ho známe, velmi nebezpečné.

Čtěte také: V Ondřejově pozorují astronomové už 110 let

Autor: Redakce

21.9.2016 VSTUP DO DISKUSE

Jiří Kajínek po propuštění z vězení

O Kajínkovi píšou až v Texasu. Prezident omilostnil vraha, reagují v cizině

Trojice Karel Dubský (světlá košile), Josef Dubský starší a Josef Dubský mladší u brněnského krajského soudu.

Za únos a opakované znásilnění dívky dostali tři muži dohromady 30 let vězení

AKTUALIZUJEME

Dva kamiony na pětatřicítce sešrotovaly osobní auto, jedna oběť

Silnice I/35 si dnes vyžádala další život a byla opět zablokovaná. Ve tři čtvrtě na devět tu zahraniční kamion sešrotoval osobní vůz. Následky jsou tragické: spolujezdkyně v osobním autě byla na místě mrtvá. Čtyřiapadesátiletý řidič utrpěl těžká zranění a podle zpráv policie bylo obtížné ho vyprostit.

Auroru, symbol bolševické revoluce, seřídil mág z Moravského Krasu

Aurora, to je latinsky záře. Křižník Aurora, který se v bolševické symbolice zařadil po bok Lenina či symbolu srpu a kladiva, spustili na vodu přesně před 117 lety. Tříkomínové plavidlo historicky zazářilo v 9.45 hodin večer 7. listopadu 1917, kdy svými výstřely zahájilo bolševický puč známý jako Velká říjnová revoluce. Nebýt ale renomované firmy Erich Roučka z Blanska, možná by dějiny vypadaly jinak.

"Šmejdi" opět útočí. Na internetu nabízejí neověřené přípravky

Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) varuje před nákupy přípravků, které jsou na internetu uváděny jako léčivé, ale nemají ověřenou účinnost, složení a není znám jejich výrobce. Na webu SÚKL zveřejní stránky, které takové přípravky nabízejí. Jde například o preparáty slibující rychle vyléčit cukrovku či detoxikovat organismus, řekl dnes novinářům ředitel SÚKL Zdeněk Blahuta.

Sněmovna by mohla navrhnout na vyznamenání Vlka a Sáblíkovou

Sněmovna by mohla navrhnout prezidentu Miloši Zemanovi na státní vyznamenání kardinála Miloslava Vlka in memoriam, rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou a folklorní zpěvačku Jarmilu Šulákovou in memoriam. Na předběžném seznamu, jenž čítá celkem 39 jmen a který dnes projednal organizační výbor, figurují také historik Petr Čornej, psychiatr Cyril Höschl nebo bývalý hokejový brankář Jiří Holeček. Sněmovna by měla o kandidátech hlasovat v červnu.