VYBERTE SI REGION

V posteli trávíme třetinu dne. 
Kolik stojí zdravý spánek?

Praha /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Spánkovou poruchou trpí až 40 procent Čechů. Spíme málo, usínáme s hlavou plnou problémů, ložnice jsou přetopené, koukáme se z postele na televizi nebo se na noc posilňujeme alkoholem. To vše dobrému spánku nepomáhá. Jak tedy spát zdravě 
a kolik stojí kvalitní vybavení ložnice? To zjistil Deník za vás.

5.3.2013 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Lékař Karel Šonka řekl Deníku:

Nad usnutím je lepší vůbec nepřemýšlet

Nejdůležitější je spát pravidelně a přiměřeně dlouho. Krátký, ale i příliš dlouhý spánek může vést k některým chorobám, radí předseda České společnosti pro výzkum spánku a spánkovou medicínu Karel Šonka. Jak se jim vyvarovat a jak moc jsou důležité matrace nebo rošty?

Spíme kvalitně? Věnujeme spánku dostatek času?
Česká populace zatím nebyla podrobena žádnému výzkumu. Nemáme ani data výskytu poruch spánku. Vycházet můžeme pouze ze západních výzkumů, troufám si však říct, že se od nich příliš odlišovat nebudeme.

Jak světové výzkumy vypadají?
Naznačují trend zkracování spánku a změnu v pravidelnosti. Právě nepravidelnost souvisí s nárůstem směnného pracovního režimu, večerních zábav a celkově se změnou života. Více lidí dnes už nechodí do práce v pravidelnou hodinu, častěji také užíváme stimulační nápoje, zejména kofein. To před sto lety vůbec nebylo. Podle studií je krátké trvání spánku spojeno s kratší dobou dožití a různými chorobami, především srdečně cévního systému. Zatím nevíme, jestli se to týká všech jedinců, nebo jen části populace. Lidé, kteří už nějakou poruchu spánku mají, většinou je to nespavost, by ale správná pravidla spaní měli jednoznačně dodržovat.

Na co by si tedy člověk měl dát pozor, aby dobře spal?
Doba spánku by měla být pravidelná, měl by pít málo kofeinových nápojů, pohybovou aktivitu by měl provádět v denní době a ne krátce před spaním, v posteli by měl být pouze po dobu spánku a nevyvíjet tam jiné aktivity. Pochopitelně s výjimkou těch sexuálních.

Předseda České společnosti pro výzkum spánku a spánkovou medicínu Karel Šonka.Ovlivňují dobré spaní i matrace nebo rošty?
Myslím si, že až tak důležité nejsou. Zejména mladí lidé 
a lidé středního věku to nemusí tolik prožívat. Něco jiného je, když člověk trpí poruchou páteře nebo má jiný handicap pohybového aparátu. Jiné je to také u trvale nemocných, kteří většinu dne proleží v posteli, těm například polohovatelné postele usnadní život a jsou pro ně důležité. Nechci to zlehčovat, dobrá postel je samozřejmě důležitá, lidstvo se ale vyvíjelo tak, že spalo na zemi 
a pod hlavou mělo jen zmuchlaný kabát. Kvalitní postele jsou luxus, který si můžeme dopřát, ale rozhodně bych z toho nedělal alfu a omegu dobrého spaní. Zvlášť když někdo trochu trpí nespavostí, tak velké soustředění na spaní a jeho podmínky je kontraproduktivní. Dobře spí lidé, kteří jsou flinkové a spánku nepřikládají velký význam. Spaní je aktivita, která žádné myšlení nepotřebuje. Navíc nespavost většinou není důsledkem špatné matrace nebo roštu.

Často se diskutuje také o délce spánku. Jak by měl být ideálně dlouhý?
Průměrná délka spánku je kolem sedmi a půl hodiny. Velké studie říkají, že pokud spíme pravidelně méně jak sedm hodin, riziko chorob je větší. Některé studie také říkají, že se to týká také spánku delšího jak devět hodin. 
I to je však hodně individuální. Někomu šest hodin stačí, déle spát ani nemůže, a je zdravý. Jako hranice normality pro dospělého zdravého člověka se ale nejčastěji udává šest až devět hodin.

Když dopředu víme, že nebudeme mít na spaní moc času, dá se na to nějak připravit?
Moc ne. Spánkový dluh se dá dospat později, připravit se na něj ale nedá. Když však chce člověk řídit auto přes celou noc, tak by se měl noc před tím dobře vyspat a může si dát šlofíka ještě během dne.

Když už někdo trpí nějakou poruchou, dá se léčit? S čím může pomoci spánková laboratoř?
Laboratoř dokumentuje poruchy spánku, které nám nemocný nemůže říct. Člověk umí dobře popsat dobu, kdy nespí, laboratoř navíc dokáže dobře popsat, co se děje s člověkem, když spí. Jestli správně dýchá nebo mluví ze spaní, jestli se špatně pohybuje, má přiměřené svalové napětí nebo je náměsíčný. Většina poruch se dá léčit. Velmi dobře se odstraňuje porucha dýchání nebo pohybu a chování. Nespavost neléčíme, to je spíš záležitost psychoterapie. U ní je úspěšnost vyléčení většinou velká.

Zdravý spánek.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

5.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Na sídliště lanovkou? Brnu se komplikuje stavba tramvajové tratě

Brno /INFOGRAFIKA/- Dopravu na sídliště Kamechy může v budoucnu obstarat lanová dráha. Lanovky v Brně už vedení města ale několikrát navrhlo a zatím nikdy nedokončilo.

Kriminalita byla loni ve všech krajích nejnižší za posledních deset let

Policii se dařilo objasňovat trestné činy. Bezpečnost pozitivně ovlivnila také ostražitost lidí – i když občas přehnaná.

Trump dráždí Němce možným zavedení cla na jejich automobily

Berlín (Německo) - Budoucí americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. "Můžete vyrábět auta pro Spojené státy. Za každé auto, které přijde do USA (ze zahraničí), ale zaplatíte 35procentní daň," řekl Trump na adresu německých automobilek v rozhovoru, který poskytl německému listu Bild. Vysokým dovozním clem už dřív pohrozil i některým automobilkám z USA a Japonska, které vyrábějí v Mexiku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies