Totálně zdemolovaný vůz, souprava vychýlená z kolejí a ve vlaku mrtvý strojvedoucí s řadou zraněných. Tak skončila jízda osobního vlaku, který vykolejil ve Vaňově minulý rok v červnu.

Drážní inspekce po devíti měsících oficiálně potvrdila, že „strojvůdce nebyl zdravotně způsobilý k řízení drážního vozidla,“ uvedl to Jan Kučera z Drážní inspekce.

Pochyby o zdraví strojvedoucího byly již delší dobu, protože znalci zjistili, že strojvedoucí, jenž při nehodě vlaku zemřel, měl cukrovku.

Závěrečná zpráva k této mimořádné události zatím není publikována. Probíhají její korektury. „Prozatím můžeme říct, že bezprostřední příčinou nehody byla překročená rychlost,“ uvedl k tragédii také Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.

Co se tehdy stalo? V pondělí 28. června 2010 v 16.47 hodin tři vozy CityElefant jely z Prackovic do Ústí na hlavní nádraží. Vlak jel po druhé koleji.

Ve Vaňově měl přejet do odbočky vlevo, čili přejet na 1. staniční kolej. Na návěští bylo, že souprava CityElefant vjede do odbočky, tedy na výhybku, aby se dostala na první kolej. Vaňovská tragédie: Vlak i zabezpečovací zařízení byly bez závad

V té době jel vlak rychlostí 117 kilometrů v hodině místo rychlostí 50 kilometrů v hodině, jak je pro výhybku předepsáno.

V rychlosti 117 kilometrů v hodině použil strojvůdce rychlobrzdu. Bylo pozdě, protože již vjel na výhybku. Již při přejíždění z druhé na první kolej došlo k vykolejení, vlak dojel ještě po první koleji za přejezd, kde se u zdi první vůz soupravy převážil na bok.

Cestující slyšeli nejprve silný skřípot brzd, jak začal strojvůdce prudce brzdit, všichni padali a potom nastalo hrobové ticho.

Řídil legálně

Diabetik zanedbávající léčbu řídil osobní vlak plný cestujících, zjistili jsme koncem října minulého roku, a následovala proto otázka: Muselo dojít k vykolejení osobního vlaku ve Vaňově, při kterém bylo zraněno osm cestujících a zemřel strojvedoucí?

O posledních desítkách vteřin v kabině strojvůdce lze říci jenom to, že byla strojvůdcem spuštěna, ale již příliš pozdě, rychlobrzda. Je to ale signál, že byl při vědomí. Snažil se situaci řešit.

VŠECHNY ČLÁNKY A FOTOGALERIE O NEHODĚ VLAKU VE VAŇOVĚ ČTĚTE ZDE

Strojvedoucí řídil CityElefant legálně.

Oficiální lékařskou prohlídkou strojvůdce prošel. Z toho lze dovodit, že ke zhoršení zdravotního stavu došlo až později. Z tohoto hlediska nelze mít námitku proti řízení vlaku dnes již mrtvým strojvedoucím.

Na zhoršení zdravotního stavu měl s ohledem na své zdraví reagovat sám. Strojvedoucí se měl léčit na diabetologii ve Slaném, ale údajně se neřídil podle lékařských doporučení, která zmírňují projevy nemoci.

Prohlídkou prošel

Již koncem října loňského roku Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah, uvedl, že strojvůdce byl v okamžiku tragédie oficiálně zdravotně způsobilý k výkonu svého povolání.

„Strojvůdci procházejí pečlivou lékařskou prohlídkou a podle ní byl jako strojvůdce způsobilý,“ zdůraznil Šťáhlavský.