Deník

Vědci objevili nový znak střevních kmenových buněk - gen Troy

Praha – Čeští vědci objevili gen, který je důležitý pro normální funkci kmenových buněk střeva a jehož poruchy přispívají ke vzniku nádorů. Nový objev nejen pomůže lépe porozumět biologii střevních kmenových buněk, ale může být využit i k vypracování diagnostiky vznikajících nádorů a může otevřít cestu k nalezení nových typů protinádorových léčiv. Sdělili to zástupci Akademie věd (AV).

8.3.2013 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

Tým Vladimíra Kořínka z Ústavu molekulární genetiky AV ve spolupráci s kolegy ze čtyř dalších českých výzkumných institucí objevil nový znak střevních kmenových buněk – bílkovinu kódovanou genem zvaným Troy. S využitím pokusných, geneticky pozměněných myší následně prokázal, že tento gen se vyskytuje nejen na povrchu zdravých kmenových buněk, ale ve zvýšené míře ho produkují i buňky raných stádií střevních nádorů, které u myší vyvolaly toxické látky.

Následně vědci zjistili, že poškození genu Troy zvyšuje schopnost buněk dělit se, takže mutace v tomto genu mohou být jednou z cest přeměny buněk kmenových v nádorové, uvedli zástupci akademie.

Krátká životnost

Kmenové buňky ve střevě zajišťují obnovu tamních buněk epitelu, který zajišťuje příjem a zpracování živin z potravy. Epitelové buňky jsou však zároveň vystaveny enzymům, metabolickým produktům a toxickým látkám, proto mají krátkou životnost. Akademici v této souvislosti uvedli, že pokud v kmenové buňce dojde vlivem působení škodlivin v potravě ke genetickým změnám, mohou tyto změny časem přeměnit danou buňku v nádorovou.

„Potomstvo takové buňky … dlouhodobě přežívá, nekontrolovaně se množí a vytváří střevní polypy a nádory. Vznik rakoviny střeva tedy přímo souvisí se změnou vlastností střevních kmenových buněk," vysvětlili zástupci AV.

8.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
Následky zemětřesení na ostrově Kos.
AKTUALIZUJEME

Zemětřesení na ostrově Kos: nejméně dva mrtví, stovky zraněných

Jaromír Jágr.

Číslo 68 žije. Bude Jágr dál pokračovat za velkou louží?

Psi žijí v otřesných podmínkách. Až mi je vezmou, pořídím si další, říká majitel

/FOTOGALERIE/ Vstup do domu Na Kozině, jenž patří Václavovi Hrbáčkovi, který vlastní několik psů, je jen na vlastní nebezpečí. Ještě před dveřmi vás přivítá nesnesitelný zápach a hlasité štěkání a kňučení několika desítek psů, kteří tu žijí v naprosto otřesných podmínkách.

Dvě třetiny Čechů grilují. Nezanevřeli ani na špekáčky

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ O pozici nejoblíbenějšího masa na ohni se dělí vepřové s kuřecím. Na hovězí – například steaky – si kuchtíci příliš netroufají.

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu, oběsil se

/VIDEO/ Smutná zpráva pro fanoušky rockové hudby. Frontman světoznámé skupiny Linkin Park Chester Bennignton se podle serveru TMZ.com oběsil ve své losangeleské residenci v Palos Verdes Estate.

Země zaslíbená pro imigranty: Švýcarsko je třetí na světě

Americký deník US News & World Report se pokusil sestavit žebříček zemí, které jsou k imigrantům nejpřívětivější. Stanovil si čtyři kategorie: ekonomická stabilita, dobrý pracovní trh, příjmová nerovnost a pocit, že tohle je „místo, kde bych chtěl žít“.