VYBERTE SI REGION

Vědci objevili nový znak střevních kmenových buněk - gen Troy

Praha – Čeští vědci objevili gen, který je důležitý pro normální funkci kmenových buněk střeva a jehož poruchy přispívají ke vzniku nádorů. Nový objev nejen pomůže lépe porozumět biologii střevních kmenových buněk, ale může být využit i k vypracování diagnostiky vznikajících nádorů a může otevřít cestu k nalezení nových typů protinádorových léčiv. Sdělili to zástupci Akademie věd (AV).

8.3.2013 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

Tým Vladimíra Kořínka z Ústavu molekulární genetiky AV ve spolupráci s kolegy ze čtyř dalších českých výzkumných institucí objevil nový znak střevních kmenových buněk – bílkovinu kódovanou genem zvaným Troy. S využitím pokusných, geneticky pozměněných myší následně prokázal, že tento gen se vyskytuje nejen na povrchu zdravých kmenových buněk, ale ve zvýšené míře ho produkují i buňky raných stádií střevních nádorů, které u myší vyvolaly toxické látky.

Následně vědci zjistili, že poškození genu Troy zvyšuje schopnost buněk dělit se, takže mutace v tomto genu mohou být jednou z cest přeměny buněk kmenových v nádorové, uvedli zástupci akademie.

Krátká životnost

Kmenové buňky ve střevě zajišťují obnovu tamních buněk epitelu, který zajišťuje příjem a zpracování živin z potravy. Epitelové buňky jsou však zároveň vystaveny enzymům, metabolickým produktům a toxickým látkám, proto mají krátkou životnost. Akademici v této souvislosti uvedli, že pokud v kmenové buňce dojde vlivem působení škodlivin v potravě ke genetickým změnám, mohou tyto změny časem přeměnit danou buňku v nádorovou.

„Potomstvo takové buňky … dlouhodobě přežívá, nekontrolovaně se množí a vytváří střevní polypy a nádory. Vznik rakoviny střeva tedy přímo souvisí se změnou vlastností střevních kmenových buněk," vysvětlili zástupci AV.

8.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V prosinci končí jízdné v pražské MDH i čipové karty opencard

Praha - V prosinci končí roční kupon na jízdné v pražské MHD téměř 22 tisíc lidí, v lednu dvojnásobku. V tomto období končí platnosti také 165 tisíc čipových karet opencard. V tiskové zprávě o tom informoval pražský dopravní podnik.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.