Deník

Vědci objevili nový znak střevních kmenových buněk - gen Troy

Praha – Čeští vědci objevili gen, který je důležitý pro normální funkci kmenových buněk střeva a jehož poruchy přispívají ke vzniku nádorů. Nový objev nejen pomůže lépe porozumět biologii střevních kmenových buněk, ale může být využit i k vypracování diagnostiky vznikajících nádorů a může otevřít cestu k nalezení nových typů protinádorových léčiv. Sdělili to zástupci Akademie věd (AV).

8.3.2013 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

Tým Vladimíra Kořínka z Ústavu molekulární genetiky AV ve spolupráci s kolegy ze čtyř dalších českých výzkumných institucí objevil nový znak střevních kmenových buněk – bílkovinu kódovanou genem zvaným Troy. S využitím pokusných, geneticky pozměněných myší následně prokázal, že tento gen se vyskytuje nejen na povrchu zdravých kmenových buněk, ale ve zvýšené míře ho produkují i buňky raných stádií střevních nádorů, které u myší vyvolaly toxické látky.

Následně vědci zjistili, že poškození genu Troy zvyšuje schopnost buněk dělit se, takže mutace v tomto genu mohou být jednou z cest přeměny buněk kmenových v nádorové, uvedli zástupci akademie.

Krátká životnost

Kmenové buňky ve střevě zajišťují obnovu tamních buněk epitelu, který zajišťuje příjem a zpracování živin z potravy. Epitelové buňky jsou však zároveň vystaveny enzymům, metabolickým produktům a toxickým látkám, proto mají krátkou životnost. Akademici v této souvislosti uvedli, že pokud v kmenové buňce dojde vlivem působení škodlivin v potravě ke genetickým změnám, mohou tyto změny časem přeměnit danou buňku v nádorovou.

„Potomstvo takové buňky … dlouhodobě přežívá, nekontrolovaně se množí a vytváří střevní polypy a nádory. Vznik rakoviny střeva tedy přímo souvisí se změnou vlastností střevních kmenových buněk," vysvětlili zástupci AV.

8.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
Zemětřesení v Mexiku

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Vyžádalo si desítky obětí

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Zemřel básník a výtvarník Ivo Vodseďálek

Ve věku 86 let dnes zemřel  spisovatel,výtvarník a vzduchoplave Ivo Vodseďálek. Byl jedním z hlavních představitelů první vlny českého undergroundu. Společně s Egonem Bondym založil jednu z prvních českých samizdatových edic Půlnoc. O Vodseďálkově úmrtí ČTK informovala Edita Onuferová z časopisu Revolver Revue, ve kterém Vodseďálek publikoval.

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.