VYBERTE SI REGION

Vědci: Psi vnímají magnetické pole. Vyměšování je důkaz

Praha – Psi vnímají magnetické pole Země. S tímto objevem přišli čeští vědci z České zemědělské univerzity společně s kolegy z německé University Duisburg-Essen, výsledky jejichž práce vyjdou v renomovaném vědeckém časopise Frontiers in Zoology. Když je magnetické pole klidné, natáčejí se psi při vyměšování severojižním směrem. O objevu informoval mluvčí univerzity Josef Beránek. Natočení těla v severojižní orientaci už čeští badatelé dříve zjistili třeba u kaprů nebo kachen.

4.1.2014 9

Ilustrační foto.Foto: Alena Kaňková

Vědci na vzorku 70 psů různých plemen měřili, jakým směrem se psi postaví, když venku a bez vodítka vyměšují. „Výsledný obraz analýz dat seřazených do několika kategorií je jasný a ohromující: psi preferují nasměrování těla v severojižní ose, ale pouze v obdobích, kdy je magnetické pole klidné," uvedl tým doktora Vlastimila Hartla a profesora Hynka Burdy.

Původně to přitom vypadalo, že bádání skončí fiaskem. Vědci srovnali výsledky více než 7000 statistických analýz, kam byly zahrnuty i lokality měření, denní doba a další parametry včetně například znalosti daného terénu u každého psa. Z výsledků ale nevyplývalo, že by psi vykazovali jakoukoliv směrovou preferenci, tak jako se v minulosti prokázalo třeba u pasoucích se krav, myškujících lišek a dosedání vodního ptactva na hladinu. Severojižní orientaci psů vědci odhalili, až když data roztřídili podle nepatrných výkyvů magnetického pole v průběhu celého období jejich sběru.

„Pro mnoho majitelů psů, kteří vědí o výborném orientačním smyslu svých svěřenců, nemusí být tento objev velkým překvapením, jde spíše o vysvětlení ‚nadpřirozených schopností', přestože vědci netuší, k čemu psi magnetického pole využívají," dodali výzkumníci. Tato zjištění ale chtějí vědci využít pro další bádání, protože magnetický smysl živočichů stále není dostatečně prozkoumán.

4.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 9

Sting zazpívá jako headliner Metronomu. Prvně na festivalové stagi

Praha /HEADLINER, FESTIVAL/- Pražský Metronome Festival odtajnil první zahraniční hvězdu. V termínu 23. a 24. června zazpívá na Výstavišti Sting a doprovodí ho jeho trio. Předprodej pro některé začíná již dnes.

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.