Vědci: Psi vnímají magnetické pole. Vyměšování je důkaz

Praha – Psi vnímají magnetické pole Země. S tímto objevem přišli čeští vědci z České zemědělské univerzity společně s kolegy z německé University Duisburg-Essen, výsledky jejichž práce vyjdou v renomovaném vědeckém časopise Frontiers in Zoology. Když je magnetické pole klidné, natáčejí se psi při vyměšování severojižním směrem. O objevu informoval mluvčí univerzity Josef Beránek. Natočení těla v severojižní orientaci už čeští badatelé dříve zjistili třeba u kaprů nebo kachen.

4.1.2014 9

Ilustrační foto.Foto: Alena Kaňková

Vědci na vzorku 70 psů různých plemen měřili, jakým směrem se psi postaví, když venku a bez vodítka vyměšují. „Výsledný obraz analýz dat seřazených do několika kategorií je jasný a ohromující: psi preferují nasměrování těla v severojižní ose, ale pouze v obdobích, kdy je magnetické pole klidné," uvedl tým doktora Vlastimila Hartla a profesora Hynka Burdy.

Původně to přitom vypadalo, že bádání skončí fiaskem. Vědci srovnali výsledky více než 7000 statistických analýz, kam byly zahrnuty i lokality měření, denní doba a další parametry včetně například znalosti daného terénu u každého psa. Z výsledků ale nevyplývalo, že by psi vykazovali jakoukoliv směrovou preferenci, tak jako se v minulosti prokázalo třeba u pasoucích se krav, myškujících lišek a dosedání vodního ptactva na hladinu. Severojižní orientaci psů vědci odhalili, až když data roztřídili podle nepatrných výkyvů magnetického pole v průběhu celého období jejich sběru.

„Pro mnoho majitelů psů, kteří vědí o výborném orientačním smyslu svých svěřenců, nemusí být tento objev velkým překvapením, jde spíše o vysvětlení ‚nadpřirozených schopností', přestože vědci netuší, k čemu psi magnetického pole využívají," dodali výzkumníci. Tato zjištění ale chtějí vědci využít pro další bádání, protože magnetický smysl živočichů stále není dostatečně prozkoumán.

4.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 9

V únoru zemřelo při nehodách 27 lidí, o čtyři méně než loni

Jeep po tragické havárii v Berlíně.

Němci se s tím nemažou. Za nehodu při pouličním závodě dostali mladíci doživotí

Moskva zbourá osm tisíc paneláků. Žije v nich víc lidí než v Praze

Místní úřady v Moskvě plánují rozsáhlou modernizaci bytového fondu. Celkem chtějí strhnout asi osm tisíc bytových domů, takzvaných Chruščovek, které vznikly v 50. letech minulého století za vlády Nikity Chruščova. Plán bude také zahrnovat přesídlení 1,6 milionu lidí, což je víc, než žije v celé Praze.

Trestní stíhání exšéfa Hradní stráže Prskavce bylo zastaveno

Státní zástupkyně podmíněně zastavila trestní stíhání bývalého velitele Hradní stráže Petra Prskavce. Vyšetřován byl kvůli podezření z podvodu. Státní zástupkyně pro Prahu 6 Jindra Janáčová přímo nesdělila, že rozhodnutí se týká Prskavce, vyplývá to ale z kontextu.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.