Vědci vyvinuli modely lidských buněk, které odhalí škodliviny

Olomouc - Snadnější detekci škodlivých látek mají umožnit modely lidských buněk, které vyvinuli toxikologové z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Modely lidských buněk dokážou odhalit nebezpečné látky v životním prostředí či potravinách a lze je využít i při testování vedlejších účinků nových léčiv. Univerzita už podepsala licenční smlouvu s kanadskou biotechnologickou společností Applied Biological Materials o komerčním využití těchto buněčných linií.

1.10.2015

Ilustrační foto.Foto: Foto: DENÍK

Vedoucí katedry a výzkumného týmu Zdeněk Dvořák řekl, že olomoučtí vědci využili komerčně dostupných buněčných linií odvozených od různých lidských orgánů a nádorů, které geneticky upravili. Výsledkem jejich práce je buněčná linie nazvaná AZ-AHR. Ta dokáže reagovat v umělých podmínkách laboratoře s cizorodými látkami. Činí tak prostřednictvím takzvaného dioxinového receptoru, který hraje hraje klíčovou roli při působení toxických látek v organismu.

Další tři vytvořené buněčné linie mají schopnost odhalit v životním prostředí či v živém organismu látky steroidního charakteru. Umějí také detekovat látky, které ovlivňují účinky hormonu štítné žlázy. Jejich působení v lidském organismu může vést k hormonálně podmíněným druhům rakoviny, jako je například rakovina prsu, prostaty nebo štítné žlázy.

Pomocí modelů lidských buněk lze zjistit škodliviny i ve vodě, půdě či ovzduší. „Významnou roli mohou hrát i při sledování bezpečnosti potravin, tedy zda neobsahují škodlivé látky. Slouží i pro testování vyvíjených léčivých látek, ale například i testování existujících léčiv. Díky nim můžeme lépe poznat vedlejší molekulární účinky léků," řekl Dvořák.

Originalita vyvinutých linií podle Dvořáka spočívá v tom, že jde výhradně o lidský model vyvinutý v umělých podmínkách laboratoře. „Je koncipovaný tak, aby v maximální míře napodoboval fyziologické podmínky v lidském těle. Linie jsou dostatečně stabilní, poměrně dost citlivé a vysoce specifické," uvedl Dvořák. Většina buněčných modelů užívaných ve vědě nyní vychází ze zvířecích tkání.

Informace o buněčných liniích už publikovaly vědecké časopisy ve světě. „O naše linie projevila zájem řada špičkových světových toxikologických a klinických laboratoří, kterým jsme je bezplatně poskytli pro výzkumné účely. Šlo například o univerzity ve Vídni, Stockholmu či Newcastlu. Tím se výrazně posílila pozice přírodovědecké fakulty v mezinárodní vědecké spolupráci," uvedla členka výzkumného týmu Aneta Grycová.

1.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
Ladislav Leksa pečuje o hodiny v kostele sv. Josefa v Obořišti.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

Pamlsková vyhláška. Děti nakupují sladkosti mimo školy

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Akce se zatím obešla bez problémů

Konvoj americké a britské armády pokračuje druhým dnem v cestě přes české území. Celkem 125 vozidel a 550 lidí se přesouvá z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů. První kolona vyrazila dnes kolem 07:00 z kasáren ve Staré Boleslavi u Prahy, kde vojáci přečkali noc, a míří na hraniční přechod v Náchodě.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Ceny Thálie pro Vránovou či Kňažka. V muzikálu uspěl Vojtek

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první scény prestižní Cenu Thálie za celoživotní činoherní mistrovství. Na jevišti historické budovy Národního divadla v Praze stála už před devíti lety, kdy přebírala prestižní pohár za výkon v inscenaci Bouřlivé jaro v Divadle Ungelt, které je už téměř 20 let jejím druhým domovem.

Terorista z Londýna prý jednal osamoceně, policie pátrá po důvodu

Londýnská metropolitní policie nadále věří, že útočník Khalid Masood, který ve středu u britského parlamentu zabil čtyři lidi a dalších 50 zranil, připravil útok sám. Nic nenaznačuje tomu, že by byly plánovány další akce, dodaly podle zpravodajského serveru BBC News policejní zdroje.