Vědci zmutovali potkana kvůli výzkumu schizofrenie

Praha – Příčiny a projevy schizofrenie, závažného duševního onemocnění s poruchami vnímání reality nebo myšlení, pomáhá zkoumat nový zvířecí model. Tým vědců z Fyziologického ústavu Akademie věd ČR, Německa a Švýcarska vyvinul geneticky modifikovaného potkana, na němž se tato nemoc studuje. Laboratorní potkani se rodí s mutací, která zabraňuje tvorbě bílkoviny související s rozvojem schizofrenie. Díky tomu mohou vědci hledat nové a účinnější léky, které by pomohly zmírnit nebo odstranit příznaky.

8.10.2014 1

Tým vědců z Fyziologického ústavu Akademie věd ČR, Německa a Švýcarska vyvinul geneticky modifikovaného potkana, na němž se schizofrenie studuje. Ilustrační foto.Foto: Deník/David Tesař

Potkany vyvinuli Němci a Švýcaři, pak je dodali do Oddělení neurofyziologie paměti Fyziologického ústavu, kde se prováděly etologické pokusy zaměřené na jejich chování. „Některé příznaky, které zvířata měla, tak připomínaly určité příznaky schizofrenie. Šlo například o poškození poznávacích a přemýšlecích funkcí. Tito potkani měli změny úzkosti i v denním rytmu. Není to plná reflexe nemoci, ale je to určitý model, který se dá využít ke studování projevů nemoci a možného léčebného ovlivnění," řekl  vedoucí českého týmu docent Aleš Stuchlík.

Protein odborně nazývaný Nogo-A blokuje růst nervových vláken a podle genetických studií souvisí se schizofrenií. Právě u ní dochází k vývojovým patologickým změnám v mozku, kvůli nimž se špatně spojují nervová vlákna. Tak dochází k poruchám normální funkce mozku. Díky zvířecím modelům nyní mohou vědci tyto poruchy, příčiny a projevy lépe studovat.

Hledání nových léků

Schizofrenie je chronické duševní onemocnění, lidově zvané rozdvojení osobnosti. Typická je porucha myšlení, vnímání i jednání. Na celém světě jí trpí zhruba jedno procento dospělých, tedy kolem 50 miliónů lidí, v České republice 100.000 lidí. U 80 procent se obtíže projeví před dosažením 45 let, u chlapců často mezi 18 až 20 lety, u žen po dvacátém roce. Pacient v akutní fázi schizofrenie ztrácí kontakt se skutečností, trpí bludy, slyší hlasy, bývá agresívní a podezíravý. Izoluje se od okolí, ztrácí zájem o práci a své okolí. Deset procent pacientů se pokusí o sebevraždu.

Výsledky studie publikovali vědci v prestižních časopisech Neurobiology of Learning Memory a Frontiers in Behavioral Neuroscience. „Prokázali jsme změny v poznávacích funkcích, poškození pružnosti chování, neschopnost koordinace informačních proudů, zvýšenou úzkost a změny v takzvaném cirkadiánním rytmu, tedy rytmu určujícího střídání spánku a bdění," uvedli. Studie sice už skončila, ale ve Fyziologickém ústavu se rozvíjejí jiné modely, například s látkami vyvolávajícími psychózu.

Komfortní podmínky potkanů

Vědci tvrdí, že experimenty na potkanech jsou nutné, protože pomohou výzkumu mechanismů nemocí a také hledání nových léků. Řídí se zákonem na ochranu zvířat. Laboratorní potkani žijí v komfortních podmínkách v klimatizovaném zvěřinci se stálou teplotou, vlhkostí vzduchu a neomezeným přístupem k potravě a vodě. Netrpí podle vědců stresem ani bolestí.

„Všechny léky od paralenu přes antidepresiva či léky na zvýšený krevní tlak prošly nejprve testováním v těchto zvířecích modelech," vysvětlil Aleš Stuchlík.

8.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
Útočná puška ČZ 805

Poslanci dnes hlasují o ústavním právu na obranu se zbraní v ruce

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Česko zasáhly rozsáhlé kybernetické útoky, původci požadují výkupné

Aktuální vlna kybernetických útoků, jejichž původci požadují výkupné za odšifrování napadených zařízení, postihla i Česko. Aktuálně je země podle antivirové společnosti Eset devátým nejvíce zasaženým státem. Útoky, které odpoledne postihly Ukrajinu, se začaly šířit do dalších zemí. Antivirová firma Kaspersky Lab zatím celosvětově zaznamenala zhruba 2000 napadených uživatelů.

ČEZ dal peníze albánskému lobbistovi. Policie vyšetřuje proč

Česká policie se zabývá tím, proč energetická společnost ČEZ v roce 2009 za éry generálního ředitele Martina Romana poslala do Albánie ve dvou transakcích celkem sedm milionů eur (nyní asi 184 milionů korun) na soukromý účet kosovského lobbisty Nue Kalaje.

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.