"Pokud několik málo firem zdraží, tak jen kosmeticky o inflaci. Také politici už vnímají MHD tak, že dokáže řešit dopravní problémy ve městech, a proto se ji snaží více podpořit," uvedl. Podle Kulicha nejde jen o cenovou stabilitu, ale také o celkový systém hromadné dopravy, která musí být "líbivá, hezká, rychlá a spolehlivá".

Zlevnění jízdného, které si řada politických subjektů zvolila jako předvolební slogan v komunálních volbách, podle Kulicha nemá vliv na chování lidí a nezajistí nárůst počtu cestujících. Přesvědčil se o tom před několika lety jako šéf dopravního podniku v Hradci Králové. "Ne vždy rozhoduje cena. Spoustu lidí z osobních aut nedostanete ani kdyby bylo jízdné za korunu," uvedl Kulich.

Dopravní podniky nezdraží, i když jim příští rok opět vzrostou některé vstupy. "Je například tlak na zvyšování mezd," uvedl Kulich. Na rozdíl od minulých let zřejmě neporoste cena nafty. Letos byla její cena zhruba konstantní a tendence je podle Kulicha mírně klesající. Stabilita je také v cenách elektřiny pro tramvaje a trolejbusy.

Nedostatek řidičů

Dopravní podniky mají stále problémy s nedostatkem řidičů. "Zaměstnanci nestojí za branou, lákají je hodně kamionoví dopravci. Takže musíme udržet konkurenceschopnost ve mzdové oblasti a držet tempo," uvedl. Kulich by viděl jako rozumné zvýšení mezd na příští rok o dvě až tři procenta. Sdružení o tom bude jednat příští týden. "Příští rok zvýšíme mzdy o dvě procenta," uvedl šéf Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.

Kromě Prahy se běžné jízdné ve většině českých měst pohybuje kolem 15 korun. V západoevropských městech je přitom průměrná cena přes jedno euro, tedy téměř 30 korun.