„Z výzkumu vyplynulo, že původ zboží je důležitý pro více než 77 procent nakupujících a 80 procent navíc preferuje české potraviny," stojí v komentáři k výsledkům výzkumu. Kvalitě potravin v obchodech věří více než polovina osob, které v českých domácnostech nakupují potraviny nebo se podílejí na jejich výběru. Jako důvěřivější se mezi dotázanými zákazníky ukázaly ženy, starší lidé a lidé s nižším vzděláním.

Rostoucí poptávka

Obchodní řetězce ve svých marketingových aktivitách kladou na české potraviny stále větší důraz a zároveň postupně zvyšují jejich nabídku, aby uspokojily rostoucí poptávku zákazníků. Na české potraviny se kromě supermarketů a hypermarketů více zaměřily už i diskontní prodejny, pro které tuzemský původ zboží dříve nebyl prioritou, avšak nyní jej ve svých reklamách zdůrazňují.

Například obchodní řetězec Tesco označuje české výrobky v regálech speciálními terčíky „Vyrobeno v ČR". Z průzkumu mezi jeho zákazníky totiž vyplynulo, že více než 40 procent populace ve věku od 12 do 79 let preferuje při nákupu právě české výrobky. Součástí nového trendu je také společný projekt supermarketů Billa s Agrární komorou na podporu českých biopotravin.

Špatné přidělení loga

Rovněž diskontní řetězec Penny Market na začátku letošního roku spustil kampaň, ve které propaguje potraviny prodávané ve svých diskontních obchodech pod označením Česká kvalita. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) ale krátce po zahájení kampaně zjistila, že logo Česká kvalita přidělil Penny Market také potravinám, které byly vyrobeny v zahraničí. Společnost se hájila tím, že všechny potraviny s logem Česká kvalita jsou vyráběny podle tradičních českých receptur nebo z českých surovin.

Potravinářská komora loni v létě začala udělovat logo Český výrobek. Zatímco na konci loňského roku jej mohlo používat prvních 1000 potravinář­ských výrobků, tak letos na jaře se jejich počet blížil hranici 2000 a další stále přibývají. Používat na obalech svých produktů mohou toto logo zhruba čtyři desítky firem.

„O logo se hlásí čím dál víc výrobců, jelikož lidé se v souvislosti s různými aférami, jako je například ta s posypovou solí v Polsku, začínají více zajímat o původ potravin," uvedla mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová. Odkazovala tak na odhalení, že v Polsku se při výrobě potravin používala technická sůl, která je levnější než potravinářská. Logo Český výrobek podle Večeřové chtějí získat nejen velké potravinářské podniky, ale také malé rodinné firmy.

Vztahy mezi tuzemskými potravinářskými podniky a obchodními řetězci ale často nejsou ideální. Například společnost Lidl si na začátku letošního roku musela najít nového dodavatele lihovin za jindřichohradeckou likérku Fruko-Schulz, s níž se tento diskontní řetězec nedohodl na cenách. Dodavatelům při jednáních s obchodníky vadí kromě nízkých cen také různé poplatky.