Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vláda tají, jak dál s mýtem

PRAHA - Vláda zatím tají, jakým způsobem se bude rozšiřovat mýtný systém na silnicích. O materiálu ministerstva dopravy kabinet jednal v utajeném režimu; na následné tiskové konferenci ministr vnitra Ivan Langer bez upřesnění řekl, že vláda schválila předložený materiál se změnami.

13.8.2007
SDÍLEJ:

Někdejší vláda premiéra Mirka TopolánkaFoto: DENÍK/Martin Štěrba

Důvodem, proč ministři nic nesdělili, bylo, že materiály obsahovaly i některé otázky týkající se smluv. Ty podle Langera nesmí na veřejnost přijít.

Zatím tak není jasné, kdy a zda začnou platit mýtné i malé nákladní vozy od 3,5 tuny hmotnosti, zda se systém rozšíří na silnice nižších tříd a jak bude vypadat dodatek smlouvy s firmou Kapsch. "Kdo a kde, kolik, to se dozvíte včas, tak, aby to neohrozilo vyjednávací pozici státu," uvedl Langer.

Obsah materiálu tají i ministerstvo dopravy. Mluvčí ministerstva Karel Hanzelka se dnes pro ČTK vyjádřil pouze k rozšíření mýtného na silnice nižších tříd. "Vláda schválila provedení studie, která ukáže, zda by takový systém nebyl prodělečný," řekl. Na základě těchto studií se MD rozhodne jak dál.

Další informace, které o materiálu pronikly na veřejnost, pocházejí od sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Česmad má předkládaný materiál k dispozici; k jakým změnám ale nakonec vláda sáhla není jasné. Otazník visí především nad dodatkem ke smlouvě s firmou Kapsch, která mýtný systém v ČR buduje.

Podle Česmadu by měl dodatek Kapschi zaručit výstavbu mikrovlnného mýtného systému na všech dálnicích a rychlostních silnicích, jejichž stavba bude zahájena do roku 2017. Jak ČTK řekl Hanzelka, smlouva mezi státem a Kapschem takovou změnu zakázky umožňuje.

Podle původní smlouvy měl Kapsch, jehož mýtný systém funguje na současných 980 kilometrech dálnic, vybudovat dalších 500 mýtných bran na 1200 kilometrech silnic první třídy. Kvůli problémům s výstavbou bran a úvahám o satelitní technologii však MD od této varianty upustilo.

Z 500 mýtných bran na silnicích první třídy tak zbylo v plánech ministerstva pouhých 50 na zhruba 200 kilometrech silnic, které vedou převážně od velkých měst k dálnici nebo k hranicím. Zde by se mělo mýtné začít vybírat od ledna 2008. Jde například o dálniční přivaděč u Jihlavy. Stavbu mýtného na budoucích dálnicích by tak stát Kapschi přiřkl jako náhradu za ztrátu části zakázky ze silnic první třídy.

Podle původní smlouvy je cena celé zakázky na mýtné 22 miliard korun včetně služeb na deset let.

Co se týká termínu dokončení české dálniční sítě, odhady se různí. Optimistická varianta počítá s lety 2013 až 2015; vzhledem ke stavu veřejných financí je však pravděpodobnější, že výstavba bude pokračovat ještě v následujících letech. Po dokončení se celková délka českých dálnic a rychlostních silnic rozroste z dnešních 980 kilometrů zhruba na dvojnásobek.

Vláda rozhodla, že připraví nový služební zákon, nynější ruší

Vláda souhlasí se zrušením zákona o státní službě, který měl od počátku roku 2009 přinést výhody desetitisícům státních úředníků. Kabinetu zrušení normy navrhl ministr vnitra Ivan Langer, do roku 2009 ji chce nahradit novým zákonem, v němž už nepočítá s velkými privilegii pro státní úředníky. Plánuje pro ně postavení zaměstnanců, jimž pravidla určuje především zákoník práce, kde takové jistoty nejsou.

"Chceme nový služební zákon, který by měl znamenat dobré odměňování pro ty, kteří dobře pracují, a snadnější rozvázání pracovních poměrů s těmi, kteří dobře nepracují," uvedl Langer po jednání vlády. Chce uzavírat s některými úředníky smlouvy na dobu určitou, týkalo by se to takzvaných "manažerů veřejné správy".

Zrušením zákona o státní službě by úředníci ministerstev a dalších ústředních orgánů a správních úřadů přišli například o jistotu platového postupu podle kariérního řádu, příspěvek k důchodu, ochranu před politickými vlivy či odbytné při propuštění z organizačních nebo úsporných důvodů až do výše ročního platu.

Vláda souhlasí s vypracováním zdravotních zákonů pro reformu

Vláda souhlasila s vypracováním sady devíti zákonů, kterými chce ministr zdravotnictví Tomáš Julínek (ODS) reformovat české zdravotnictví. Julínek to řekl novinářům po zasedání kabinetu. Podle něj tyto normy mimo jiné chtějí zamezit plýtvání, zavést bezpečnostní podmínky pro péči či dohled nad pojišťovnami. Navrhované kontroverzní poplatky za návštěvu lékaře, o nichž sněmovna bude mluvit tento týden, jsou podle něj pouze malou částí reformy.

V platnost by nové zákony měly vstoupit k 1. lednu 2009. Současný systém spotřebuje za rok více než 200 miliard korun a podle ministra se zbytečně utratí řádově miliardy ročně.

Vláda schválila převod čtyř miliard Kč z FNM na prevenci záplav

Vláda dnes schválila převedení čtyř miliard korun ze zrušeného Fondu národního majetku (FNM) na ministerstvo zemědělství, které z těchto peněz bude financovat protipovodňová opatření. Celkem stát uvolní 15 miliard korun. Na tiskové konferenci po zasedání vlády to uvedl ministr pro místní rozvoj Jiří Čunek.

Vláda odsunula rozhodnutí o poplatcích za televizi v hotelech

Vláda dnes přerušila jednání o novele autorského zákona, která by měla hoteliérům uložit placení autorských poplatků za sledování televize a poslouchání rádia v hotelových pokojích. Této povinnosti je před dvěma a půl lety zprostila novela autorského zákona, podle soudu však norma neodpovídá právu EU.

Většina ministrů podle vicepremiéra a šéfa lidovců Jiřího Čunka souhlasí s tím, aby byli hoteliéři od plateb osvobozeni, úpravu nicméně po státu vyžaduje Evropská unie. Vláda nyní bude hledat cestu, jak hoteliéry nepoškodit a zároveň vyhovět unijním požadavkům, uvedl Čunek po jednání.

13.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kočka
23

Žena zemřela po kousnutí kočkou na nemoc přenášenou klíšťaty

Zleva Michal Urbánek, Kamil Jirounek, Radomír Kučera a Peter Kmeť
5 10

Jde o pokus o násilné převzetí mojí firmy, tvrdí zakladatel Oleo Chemical

AUTOMIX.CZ

Takto by mohla vypadat Škoda Kodiaq Coupé RS. A co říkáte na Karoq Coupé?

Česká automobilka Škoda se chce v nejbližší době víc soustředit na vozy typu SUV. Je to logické, zákazníci o ně mají čím dál větší zájem. Jednou z možností, jak by mladoboleslavská značka mohla svou nabídku "esúvéček" a crossoverů v budoucnu rozšířit, je třeba i uvedení nových kupé-SUV.

Mořský gigant přistál u Austrálie. Největší loď světa měří skoro 500 metrů

/VIDEO/ Největší plavidlo světa, plovoucí stanice společnosti Shell na těžbu a zkapalňování zemního plynu, dorazilo z doků v Jižní Koreji k břehům Austrálie. Po prvním vyplutí na moře zakotvilo na místě, kde bude postupně uvedeno do provozu. Posádka má speciální námořní školení pro navigaci letadel.

Potvrzeno! Francii postihla katastrofální neúroda vinných hroznů

Když na jaře varovali francouzští vinaři, že silné mrazy zničily jejich celoroční snažení, mnozí doufali, že se réva nakonec vzpamatuje. Bohužel, černé předpovědi se vyplnily.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení