VYBERTE SI REGION

Zahrádkáři se bouří: Zrušte konečně ten vlak

Loket - Skřípající koleje, hluk, prodělečnost a hlavně nesnesitelné houkání. Přesně tato slova se vybaví loketským zahrádkářům, když se jich zeptáte na vlak, který projíždí kolem jejich zahrádek.

16.7.2008 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

„Nejhorší je to k večeru. V klídku třeba popíjíme kafe a najednou se přiřítí ten šílený vlak a začne hlasitě bez přestání houkat. Někdy mi připadá, že se strojvedoucí asi zbláznil,“ pohoršuje se jeden z místních zahrádkářů, jehož pozemek se nachází jen několik metrů od železniční tratě.

Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala však počínání strojvedoucího obhajuje. „Houká tam, kde má. Jen tak svévolně to nedělá. Musí se přesně řídit značením na trati a houkat tam, kde mu to předpisy a značky nařizují,“ vysvětluje Kubala. Kolikrát tedy vlak houká? „V úseku mezi nákladištěm Loket – předměstí a stanicí Loket to musí udělat celkem čtyřikrát,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Šťastný.

Ovšem zahrádkáři vědí své. „Podle nás to strojvedoucí dělá úmyslně. Jednou houká jen jednou, jindy zase třeba šestkrát,“ dodávají. Proti nim ale stojí například jeden ze čtenářů Sokolovského deníku.

„Že loketský motoráček ruší nějaké zahrádkáře, konkrétně že strojvedoucí schválně dělá hluk? Nechápu, jak takovou sprostotu můžete vůbec otisknout,“ zlobí se pisatel Tomáš Posavád.

Zahrádkáři dále však mluví třeba i o tom, že loketský vlak stejně nemá žádný smysl. „Kdyby se trať prodloužila třeba do Horního Slavkova, bylo by to aspoň smysluplné. Jenže takhle jezdí vlastně jen z Lokte do Lokte – předměstí. A cestou ještě k tomu naštve dost lidí,“ zlobí se další zahrádkář.

Úsek je prodělečný

„Úsek je prodělečný. Význam to žádný nemá, co si budeme nalhávat, denně jezdí půl člověka na soupravu,“ objasňuje starosta Jaroslav Hlavsa. I on je toho názoru, že by trať nabyla významu až po prodloužení alespoň do Horního Slavkova. „Veškerá infrastruktura patří státu, organizaci SŽDC. České dráhy za používání kolejí platí. Pouze majitel infrastruktury ale může rozhodnout, jestli obnoví trať, nebo ne,“ říká Kubala.

Ten zároveň dodává, že České dráhy jsou připraveny zajistit i na obnoveném úseku trati dopravní obslužnost.

Poslední informace tedy mluví jasně. České dráhy v úterý dokonce potvrdily, že o protažení tratě až do Horního Slavkova se už jedná. „Aktuálně se podle našich informací opravdu velmi vážně uvažuje o prodloužení a obnovení tratě do Horního Slavkova kvůli nákladní dopravě. Kraj deklaroval, že pokud bude trať obnovena pro nákladní dopravu, objedná také osobní vlaky. Současné vlaky by se tak prodloužily dále,“ vysvětluje Kubala.

SŽDC celou situaci taktéž řeší. „Máme zpracovanou technicko–ekonomickou studii na obnovení provozu do Horního Slavkova, která byla rozeslána k veřejnoprávnímu projednání,“ uvedl Šťastný.

SŽDC vysvětlují, že ke studii se musí vyjádřit ještě několik důležitých subjektů. „Z rozhodujících činitelů se k ní zatím kladně vyjádřilo město Loket a Krajský úřad Karlovarského kraje. Ten však upozornil, že finančně nepřispěje,“ vysvětluje Šťastný. Ten zároveň potvrdil, že Hospodářská rada Sokolovska a město Horní Slavkov ještě svá stanoviska neposlaly.

A proč je tedy současný železniční úsek vůbec tolik prodělečný? „Na zastávce Loket-předměstí měl vzniknout přestupní terminál s autobusy, ty sem ale ve finále podle původních plánů nezajíždějí. Proč, to už není otázka pro nás,“ dokončil mluvčí ČD.

Skřípající koleje

Kromě prodělečnosti upozorňovali zahrádkáři i na skřípající koleje. „Co se týká skřípění kol vlaků.Vzniká to tím, že trať má oblouky o malém poloměru. Zde jsou oblouky o poloměru pouhých 180 m a 200 m, což je dáno terénem. Nákolky vozů jsou v nich tlačeny odstředivou silou jedoucího vlaku na vnitřní stranu hlavy kolejnice ležící ve vnějším pásu oblouku a otírají ji, což se projevuje nepříjemným zvukem,“ vysvětluje Šťastný. Ten současně říká, že méně hlučné by byly vozy s podvozky o dvou osách, tedy vagony o čtyřech nápravách. „Ty jsou lépe otočné, a tedy plynuleji projíždějí těmito extrémními oblouky. Jaké vozy dopravce na trať nasadí, je ale již mimo působnost SŽDC, i když to může být dáno i přechodností trati,“ uzavřel za SŽDC Jiří Šťastný.

Autor: Milan Hloušek

16.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies