Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaku na Tanvaldsku selhaly brzdy, projel čtyři stanice

Tanvaldsko - Na tanvaldské zubačce zase nebrzdil vlak, projel čtyři stanice. Zastavil až pod nejprudším kopcem v Desné.

17.2.2012 8
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

Už podruhé od začátku roku selhaly brzdy vlaku na ozubnicové železniční trati z Harrachova do Tanvaldu. Zatímco při lednovém incidentu projel vlak dvě zastávky, tentokrát to byly čtyři. "Souprava téhož typu se vymkla kontrole ve čtvrtek po sedmnácté hodině a zastavila se až pod nejprudším kopcem v Desné," sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Nikdo z cestujících ani personálu se nezranil. České dráhy incident potvrdily a ode dneška nasadí na trať jiné soupravy.

Takzvaná "tanvaldská zubačka" je nejstrmější tratí v Česku, sklony se na ní pohybují až okolo šesti procent, což je proti ostatním českým tratím dvojnásobek. Kvůli tomu je také vybavená ozubnicí, jenže tu přestaly osobní vlaky využívat v 80. letech minulého století a jezdí po ní jako po každé jiné trati. Letos ale začaly problémy. "Je to podobný případ jako v lednu, jen těch zastávek bylo víc," řekl Drápal. "V době té mimořádnosti bylo ve vlaku sedm cestujících plus personál, naštěstí se nikomu nic nestalo," dodal.

Chyba strojvedoucího

Selhání opět postihlo vlak, sestavený z motorového vozu řady 843 a řídícího vozu řady 943. Oba pocházejí z konce 90. let a jsou vybavené kotoučovou brzdou, která je považována za modernější, ale také bývá náchylnější na ucpání sněhem. Při lednovém selhání brzd ale podle Drápala chyboval strojvedoucí, který podle předběžných výsledků vyšetřování nedodržel předepsané postupy.

Drážní inspekce teď bude řešit, jak opakování zabránit. Opatření má na výběr hodně - může jen upravit instrukce pro strojvedoucí, nebo naopak zakázat tomuto typu vozů jezdit po zubačce. V nejhorším případě by mohla i provoz celého typu zakázat a vyžádat si kontroly brzd. To už se u tohoto typu už jednou v historii stalo - v roce 1998 musely České dráhy odstavit všech 31 motoráků a 43 přípojných vozů a zkontrolovat u nich nápravy, na nichž se začaly objevovat trhliny. Některé vozy byly mimo provoz i jeden rok.

Drápal zatím nechce postup Drážní inspekce předjímat. "To už bychom moc spekulovali. Je možné, že i v tomto případě je chyba na straně strojvedoucího," řekl mluvčí.

České dráhy už ale první opatření vyvodily - motoráky řady 843 se už do Harrachova nepodívají. "S okamžitou platností tam začneme nasazovat jiná vozidla, než se případ vyšetří," řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Dočasnou náhradou mají být rychlíkové motoráky řady 854 z přelomu 60. a 70. let minulého století, které sice prošly v uplynulé dekádě rekonstrukcí, ale stále mají klasickou špalíkovou brzdu. Od března by potom měly na trať vyrazit nové motoráky od švýcarské firmy Stadler, které dostávají ČD se zpožděním.

Autor: ČTK

17.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:
Matka Dalibora z dokumentu Svět podle Daliborka.
6

Daliborova matka Věra: film je jeden velký nesmysl

Ilustrační foto
5 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení