VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bagry mají otevřít další turistickou cestu po Vltavě

Českobudějovicko - Po více než sto letech se má dokončit záměr splavnění Vltavy z Českých Budějovic do Prahy.

22.5.2008 3
SDÍLEJ:
Fotogalerie
3 fotografie

Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna...Foto: Ředitelství vodních cest ČR

Projekt Město a voda (pdf 3,55 MB)

První zákon v této věci byl schválen po složitých vyjednáváních už za Rakousko – Uherska v roce 1901. Vltavská vodní cesta, tehdy zamýšlená hlavně pro hospodářské využití, se však nikdy plně nerealizovala.

Nyní chce vodní cestu alespoň pro turisty a v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou dokončit do roku 2013 Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC). Na záměru spolupracuje s Jihočeským krajem, Povodím Vltavy a českobudějovickým magistrátem.

V krajském městě by měl totiž na rozšířené turistické možnosti využití řeky navázat projekt Město a voda.

Pro letošní rok plánuje ŘVC investice ve výši 70 milionů korun. „Na první upravený úsek z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou by mohly první lodě vyplout už za dva roky,“ řekl včera Deníku Jan Bukovský, vedoucí oddělení rozvoje ŘVC.

První bude jez

Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna…
Klikněte pro zvětšení!

Letos se chystá ŘVC na úpravy jezu v Českém Vrbném a Povodí Vltavy na prohrábku koryta řeky od Lannovy loděnice dolů po proudu.

#nahled|http://g.denik.cz/5/13/mesto_a_voda08_02cb_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/5/13/mesto_a_voda08_02cb.jpg|Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna…#

Dokončení vltavské vodní cesty odpovídá tomu, že Vltava je uznanou vodní cestou podle zákona, ale velké přehrady na řece postavené od poloviny minulého století – Slapy a Orlík, na plavbu nepamatovaly, a tak nebyla trasa dokončena.

V jižních Čechách jsou na Vltavě splavné jen přehrady a některé krátké, vzájemně oddělené úseky. Dokončení trasy v úseku Týn nad Vltavou – České Budějovice by umožnilo lodím využívat k turistické plavbě 33 kilometrů vodní cesty. Parametry plavební dráhy určuje zákon – šířku 20 metrů, podjezdnou výšku 5,25 metru a plavební hloubku v této etapě 1,6 metru a cílově 2,7 metru.

Jedním z argumentů, které používají kritici projektu, je jeho finanční náročnost a nejistý zájem turistů. „Návratnost tam existuje,“ říká Miroslav Šefara, ředitel ŘVC. „Když se propojily úseky Baťova kanálu, vzrostl o něj skokově zájem až desetkrát,“ poukázal Šefara na 50 000 turistů, které ročně přivítá obnovená technická památka na řece Moravě. Podle Šefary je rekreační plavba velmi rozšířená také v západní Evropě a zájemci hledají nové destinace. Jednou z nich by se mohly stát podle ředitelství vodních cest i jižní Čechy.

„Můžeme se klidně ke splavnění Vltavy hlásit. Peníze ve Státním fondu dopravní infrastruktury jsou určené pro budování vodních cest. Není to tak, že by to byly peníze vynakládané zbytečně a někomu jsme ujídali z krajíce,“ zdůraznil jihočeský hejtman Jan Zahradník k připraveným investičním prostředkům.

Na splavněnou Vltavu do Týna nad Vltavou má navázat cesta až po Orlík. Musí se však vyřešit budoucnost mostu pro pěší v Týně. Investici ponese ŘVC, ale dosud se s radnicí neshodlo na řešení. Zatím nabídlo městu již třetí variantu, která se posuzuje.

V Českých Budějovicích se zase připravuje několik staveb v rámci projektu Město a voda.

Autor: Edwin Otta

22.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies