VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bagry mají otevřít další turistickou cestu po Vltavě

Českobudějovicko - Po více než sto letech se má dokončit záměr splavnění Vltavy z Českých Budějovic do Prahy.

22.5.2008 3
SDÍLEJ:

Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna...Foto: Ředitelství vodních cest ČR

Projekt Město a voda (pdf 3,55 MB)

První zákon v této věci byl schválen po složitých vyjednáváních už za Rakousko – Uherska v roce 1901. Vltavská vodní cesta, tehdy zamýšlená hlavně pro hospodářské využití, se však nikdy plně nerealizovala.

Nyní chce vodní cestu alespoň pro turisty a v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou dokončit do roku 2013 Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC). Na záměru spolupracuje s Jihočeským krajem, Povodím Vltavy a českobudějovickým magistrátem.

V krajském městě by měl totiž na rozšířené turistické možnosti využití řeky navázat projekt Město a voda.

Pro letošní rok plánuje ŘVC investice ve výši 70 milionů korun. „Na první upravený úsek z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou by mohly první lodě vyplout už za dva roky,“ řekl včera Deníku Jan Bukovský, vedoucí oddělení rozvoje ŘVC.

První bude jez

Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna…
Klikněte pro zvětšení!

Letos se chystá ŘVC na úpravy jezu v Českém Vrbném a Povodí Vltavy na prohrábku koryta řeky od Lannovy loděnice dolů po proudu.

#nahled|http://g.denik.cz/5/13/mesto_a_voda08_02cb_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/5/13/mesto_a_voda08_02cb.jpg|Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna…#

Dokončení vltavské vodní cesty odpovídá tomu, že Vltava je uznanou vodní cestou podle zákona, ale velké přehrady na řece postavené od poloviny minulého století – Slapy a Orlík, na plavbu nepamatovaly, a tak nebyla trasa dokončena.

V jižních Čechách jsou na Vltavě splavné jen přehrady a některé krátké, vzájemně oddělené úseky. Dokončení trasy v úseku Týn nad Vltavou – České Budějovice by umožnilo lodím využívat k turistické plavbě 33 kilometrů vodní cesty. Parametry plavební dráhy určuje zákon – šířku 20 metrů, podjezdnou výšku 5,25 metru a plavební hloubku v této etapě 1,6 metru a cílově 2,7 metru.

Jedním z argumentů, které používají kritici projektu, je jeho finanční náročnost a nejistý zájem turistů. „Návratnost tam existuje,“ říká Miroslav Šefara, ředitel ŘVC. „Když se propojily úseky Baťova kanálu, vzrostl o něj skokově zájem až desetkrát,“ poukázal Šefara na 50 000 turistů, které ročně přivítá obnovená technická památka na řece Moravě. Podle Šefary je rekreační plavba velmi rozšířená také v západní Evropě a zájemci hledají nové destinace. Jednou z nich by se mohly stát podle ředitelství vodních cest i jižní Čechy.

„Můžeme se klidně ke splavnění Vltavy hlásit. Peníze ve Státním fondu dopravní infrastruktury jsou určené pro budování vodních cest. Není to tak, že by to byly peníze vynakládané zbytečně a někomu jsme ujídali z krajíce,“ zdůraznil jihočeský hejtman Jan Zahradník k připraveným investičním prostředkům.

Na splavněnou Vltavu do Týna nad Vltavou má navázat cesta až po Orlík. Musí se však vyřešit budoucnost mostu pro pěší v Týně. Investici ponese ŘVC, ale dosud se s radnicí neshodlo na řešení. Zatím nabídlo městu již třetí variantu, která se posuzuje.

V Českých Budějovicích se zase připravuje několik staveb v rámci projektu Město a voda.

Autor: Edwin Otta

22.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
38

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Silnice ze Lhenic do Prachatic. Víc se stojí než jede.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME
188

Jižní Čechy trápí sněhová kalamita, tisíce domácností bez proudu

Čeští opraváři zemědělských strojů pojedou na dva roky se Zetorem do Zambie

Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Stockholmský atentát nákladním vozem má pátou oběť

Počet mrtvých, které má na svědomí uzbecký atentátník ve Stockholmu ze 7. dubna 2017, se zvýšil na pět. V nemocnici podlehla dnes ráno zraněním šedesátileté žena.

AKTUALIZUJEME / EXKLUZIVNĚ

Východ Moravy ve střehu: noční déšť zvedl hladiny řek, akutně hrozí vylití

Vydatné noční dešťové srážky mají na svědomí zvýšené hladiny vodních toků na severu Moravy a ve Slezsku. Vodohospodáři zvýšili odtok z některých přehrad. U některých řek hrozí vylití z koryt.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies