Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bagry mají otevřít další turistickou cestu po Vltavě

Českobudějovicko - Po více než sto letech se má dokončit záměr splavnění Vltavy z Českých Budějovic do Prahy.

22.5.2008 3
SDÍLEJ:

Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna...Foto: Ředitelství vodních cest ČR

Projekt Město a voda (pdf 3,55 MB)

První zákon v této věci byl schválen po složitých vyjednáváních už za Rakousko – Uherska v roce 1901. Vltavská vodní cesta, tehdy zamýšlená hlavně pro hospodářské využití, se však nikdy plně nerealizovala.

Nyní chce vodní cestu alespoň pro turisty a v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou dokončit do roku 2013 Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC). Na záměru spolupracuje s Jihočeským krajem, Povodím Vltavy a českobudějovickým magistrátem.

V krajském městě by měl totiž na rozšířené turistické možnosti využití řeky navázat projekt Město a voda.

Pro letošní rok plánuje ŘVC investice ve výši 70 milionů korun. „Na první upravený úsek z Českých Budějovic do Hluboké nad Vltavou by mohly první lodě vyplout už za dva roky,“ řekl včera Deníku Jan Bukovský, vedoucí oddělení rozvoje ŘVC.

První bude jez

Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna…
Klikněte pro zvětšení!

Letos se chystá ŘVC na úpravy jezu v Českém Vrbném a Povodí Vltavy na prohrábku koryta řeky od Lannovy loděnice dolů po proudu.

#nahled|http://g.denik.cz/5/13/mesto_a_voda08_02cb_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/5/13/mesto_a_voda08_02cb.jpg|Přístavní molo na nábřeží slepého ramene Malše a půjčovny loděk na Sokolském ostrově nebo u Malého jezu. Dále například dvě plavební komory mezi Vltavou a jezem u Předního mlýna a průjezd skrz nový jez u Předního mlýna…#

Dokončení vltavské vodní cesty odpovídá tomu, že Vltava je uznanou vodní cestou podle zákona, ale velké přehrady na řece postavené od poloviny minulého století – Slapy a Orlík, na plavbu nepamatovaly, a tak nebyla trasa dokončena.

V jižních Čechách jsou na Vltavě splavné jen přehrady a některé krátké, vzájemně oddělené úseky. Dokončení trasy v úseku Týn nad Vltavou – České Budějovice by umožnilo lodím využívat k turistické plavbě 33 kilometrů vodní cesty. Parametry plavební dráhy určuje zákon – šířku 20 metrů, podjezdnou výšku 5,25 metru a plavební hloubku v této etapě 1,6 metru a cílově 2,7 metru.

Jedním z argumentů, které používají kritici projektu, je jeho finanční náročnost a nejistý zájem turistů. „Návratnost tam existuje,“ říká Miroslav Šefara, ředitel ŘVC. „Když se propojily úseky Baťova kanálu, vzrostl o něj skokově zájem až desetkrát,“ poukázal Šefara na 50 000 turistů, které ročně přivítá obnovená technická památka na řece Moravě. Podle Šefary je rekreační plavba velmi rozšířená také v západní Evropě a zájemci hledají nové destinace. Jednou z nich by se mohly stát podle ředitelství vodních cest i jižní Čechy.

„Můžeme se klidně ke splavnění Vltavy hlásit. Peníze ve Státním fondu dopravní infrastruktury jsou určené pro budování vodních cest. Není to tak, že by to byly peníze vynakládané zbytečně a někomu jsme ujídali z krajíce,“ zdůraznil jihočeský hejtman Jan Zahradník k připraveným investičním prostředkům.

Na splavněnou Vltavu do Týna nad Vltavou má navázat cesta až po Orlík. Musí se však vyřešit budoucnost mostu pro pěší v Týně. Investici ponese ŘVC, ale dosud se s radnicí neshodlo na řešení. Zatím nabídlo městu již třetí variantu, která se posuzuje.

V Českých Budějovicích se zase připravuje několik staveb v rámci projektu Město a voda.

Autor: Edwin Otta

22.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Martin Kratochvíl.
6

Týdenní zkrat: Pojistka na blbost

Následky bouřky na Horšovskotýnsku.
3 118

Bez elektřiny desítky hodin, stojí i některé vlaky. To je účet páteční bouřky

V Evropě se odehrálo pět krvavých útoků v rozmezí pouhých 48 hodin

Uplynulých 48 hodin bylo pro Evropu tragických. Odehrálo se celkem pět útoků, které si vyžádaly nespočet zraněných a také mrtvých. 

Zakladatel Microsoftu objevil v Pacifiku americký křižník potopený před 72 lety

Těžký křižník USS Indianapolis pohřbily vlny Tichého oceánu v samém závěru druhé světové války. Osud bezmála 1200 mužů na palubě zpečetilo torpédo vystřelené z japonské ponorky na konci června 1945. Jeho příběh dnes díky týmu Paula Allena, spoluzakladatele Microsoftu, znovu ožívá.

Malého Péťu režisér objevil při americkém fotbalu v Českém Krumlově

/ROZHOVOR/ Režisér filmu Václav Marhoul, který před několika dny natáčel v Českém Krumlově další záběry do filmu Nabarvené ptáče, říká, že už je v Českém Krumlově pomalu jako doma.

Dítě vběhlo pod auto, poté následovala rvačka dospělých

K těžké dopravní nehodě došlo v sobotu kolem 18. hodiny v části obce Filipov na Čáslavsku. Čtyřleté dítě tam vběhlo pod kola projíždějícího osobního auta. Vrtulník letecké záchranné služby ho s vážným zraněním přepravil do pražské nemocnice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení