„S příchodem Nového roku jsem zaznamenala pár takových případů. Specielně noví pojištěnci VoZP změnu nenahlásili, a protože předtím byli pojištěni u Všeobecné zdravotní pojišťovny, poslala jsem vyúčtování této pojišťovně,“ uvedla MUDr. Ivana Hampejsová, dětská lékařka z Chrastavy.

Jaké však bylo její překvapení, když jí pojišťovna poslala doklady zpět, že někteří pojištěnci již pod ní nespadají.

„Mohla bych sice poslat oprtavné doklady, ale je to komplikované,“ doplnila Ivana Hampejsová. Jak navíc dodala zdravotní sestra z její ordinace, mnohdy se jednalo i třeba o očkování. Takže než na změnu svých pacientů přišly, poskytovaly jim lékařskou péči v podstatě zadarmo.

Navíc například podle Dtanislava Šetiny, tiskového mluvčího Krajské pobočky VZP v Liberci není ani dost možné ztráty vyčíslit, a to zejména ty časové.

„Optimální by bylo, kdyby pojištěnec s předstihem informoval svého ošetřujícího lékaře o změně. Z praxe však víme, že se tomu tak neděje,“ dodal Šetina.

Podle něj navíc v posledních několika měsících někteří lidé dávají přednost krátkodobým výhodám nabízeným některými konkurenčními zdravotními pojišťovnami před dostupnou a hlavně dlouhodobě garantovanou zdravotní péčí.

„Navíc je možné, že některé menší zdravotní pojišťovny nemají pro lékaře tak výhodné úhrady jako VZP, a proto masivní přechod pacientů pod takovou „chudší“ zdravotní pojišťovnu může znamenat pro lékaře finanční ztrátu,“ upozornil Stanislav Šetina.

oZP ČR získává své pojištěnce i prostřednictvím tzv. smluvních zaměstnanců, se kterými je uzavřena smlouva a kterým jsou poskytnuty informace související s touto činností, zejména s vyplňováním tiskopisů. Kromě přihlášky vyplňuje pojištěnec Evidenční list, jehož části (po zaregistrování u zdravotní pojišťovny) odevzdává svým lékařům.