VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Volání v metru? Zapomeňte!

Praha - Pražské metro v době „chytrých“ telefonů stále zaostává, signál v tunelech nebude

21.2.2012 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Dimír Šťastný

Zavolej později, jsem v metru. Tuto větu slýchá či používá často každý z nás. A z vagónů metra bohužel jen tak nezmizí. Zatímco stanice metra jsou všechny pokryté signálem, operátoři i dopravní podnik se shodují v tom, že zavést ho do tunelů je pro ně technicky obtížné, nákladné a neefektivní. A levnější řešení je stále v nedohlednu.

Zapomněli jste si koupit jízdenku a narychlo posíláte na nástupišti zprávu? Pokud vás revizor chytí v tunelu, máte smůlu, SMS jízdenka vám na mobil přijde až ve stanici. Na své si nepřijdou ani ti, co využívají internet v telefonu. „Mám smartphone s rychlejším internetem, který při jízdě v MHD využívám, abych lépe využil čas, ale v metru je to hrůza. Metro je prostě taková mrtvá zóna,“ posteskl si Jiří Zima z Prahy. Zatímco internet prostřednictvím GPRS mu funguje alespoň na nástupišti, ten rychlejší přes 3G signál zatím nemá ani tam.

Zavedení signálu do metra ovšem není úplně nemožné, jednalo by se však o velmi drahou záležitost. „Instalace technologií pro pokrytí mezistaničních úseků metra signálem GSM je finančně velmi náročná a DPP neuvažuje o realizaci na vlastní náklady,“ vysvětlila mluvčí Dopravního podniku Praha Aneta Řehková. Do nákladné akce se však nechce ani operátorům.

Technická náročnost

V čem tkví náročnost pokrytí tunelů signálem? Podle mluvčího Telefonica Czech Republic Hanyšo Farghaliho je pražské metro oproti jiným podzemním dráhám v Evropě dost hluboko. Hloubka ovšem nepředstavuje hlavní technický problém. „Tunely jsou kovové a železo signál nepropouští,“ vysvětlil soudní znalec v oboru spoje a kybernetika Michael Trezzi. Telefonování s mobilem je proto obtížné i v tubusech metra nacházejících se nad zemí, např. v Nuselském mostě. „Ten je železobetonový, takže tam je nějaký útlum signálu,“ řekl Trezzi. Podle něj by bez speciální antény nebyl signál ani např. v tunelu Mrázovka.

Řešením by proto bylo umístit do tunelů speciální antény štěrbinové kabely. „Jelikož investice na pokrytí tunelů vyzařovacím kabelem vycházely a stále vycházejí neúměrně vysoké, pokoušeli se operátoři najít jiné technické řešení a za tímto účelem proběhlo několik společných měření pokoušejících se ověřit možnost pokrývat tunely anténami, což by z hlediska investic představovalo výraznou úsporu. Tato měření prokázala, že anténami se dají pokrývat jen kratší tunely, a proto by výsledné řešení muselo kombinovat pokrývání anténami a vyzařovacími kabely a úspory v investicích by nebyly tak výrazné,“ uvedl Farghali.

Jeho slova potvrzují i další operátoři. „Pokrytí tunelů metra v minulosti bránila zejména vysoká hlučnost pražského metra a ekonomická návratnost této investice. Situaci neustále sledujeme a vyhodnocujeme, zda se o pokrytí tunelů pokusit,“ uvedla mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

S pokrytím svým signálem nepočítá ani Vodafone. „Náklady na tuto technologii a její instalaci na desítky kilometrů soustavy pražského metra se pohybují v řádech stovek milionů. Za podobné peníze přineseme rychlý mobilní internet do mnoha dalších obcí v České republice, což je pro nás momentálně priorita,” sdělila Alžběta Houzarová z Vodafone.

Zkušební provoz

Signál v tunelu pražského metra bylo možné v minulosti zachytit pouze během zkušebního provozu. Ten byl spuštěn již v 13. března 1999 mezi stanicemi I. P. Pavlova a Muzeum. „V jeho rámci byly kromě zmiňovaného tunelu pokryty signálem GSM 900 MHz ještě nástupiště, vestibuly a spojovací chodby stanic I. P. Pavlova, Muzeum C, Muzeum A, Můstek B a Můstek A,“ uvedl Farghali. Tyto stanice byly od té doby také vůbec první, kde šlo z mobilu telefonovat.

Dopravní podnik se zatím názory cestujících na nedostatek signálu zatím nezabýval. „Průzkumy spokojenosti cestujících v tomto směru DPP neprovádí, priority komfortu cestujících jsou stanoveny pomocí standardů kvality a jsou certifikovány,“ sdělila mluvčí DPP Aneta Řehková.

Kde si v metru zatelefonujete i z tunelu?

Stockholm
Vídeň
Paříž
Oslo
Kodaň

JIŘINA ZÁVODSKÁ

21.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies