Na České televizi se diváci budou moci s představami politiků, jak vést tuto zemi, seznámit poprvé dnes ve 14.10. Český rozhlas první spot odvysílá na stanici Vltava už deset minut před šestou ráno. Poslední spoty budou ve veřejnoprávních médiích odvysílány 23. října.
Je to neurážlivé
Svoje výtvory do včerejšího odpoledne představilo devět stran. Například klip křesťanských demokratů má na svědomí režisér Filip Renč, který během prezidentské volby spolupracoval s nynější hlavou státu Milošem Zemanem. „Je to neurážlivé, ale dlouho tam polopaticky vysvětlují, kdo vlastně jsou," řekl Köppl ke spotu, který staví na kontrastu mezi tlumenými barvami, jež mají představovat současnou realitu, a výrazně barevnou slunečnicí, novým symbolem křesťanských demokratů.
Z nabídnutých spotů podle mediálního odborníka vyčnívá klip z dílny sociálních demokratů, v němž se jejich předseda Bohuslav Sobotka osamocen prochází českou krajinou. „Je to srozumitelné. Jedná se o standardní předvolební spot, ale také to není žádný zázrak," doplnil Köppl. Srozumitelnost vyzdvihl i u spotu hnutí ANO. „Je vidět, že to dělal profesionál," řekl marketingový odborník, který naopak za „úchylný" označil spot SPOZ. „Tak se prodávají prací prášky," upřesnil.
Strana zelených má jediná ve svém klipu i tlumočení do znakového jazyka.
Vyhozené peníze
Podle expertů přitom televizní a rozhlasové spoty nemohou příliš ovlivnit rozhodování voličů. „Jsou to vyhozené peníze a podle toho strany k tomu také přistupovaly," doplnil Köppl. Pokud by měl pravdu, podle volebního modelu, který pro ČT připravila agentura TNS AISA, by volby vyhrála ČSSD se ziskem 28,5 procenta hlasů, následovaná komunisty a hnutím ANO, obě formace by shodně získaly 12,5 procenta. Nadále ztrácejí občanští demokraté, kteří by nyní dostali jen 6,5 procenta hlasů.
Na druhou stranu přibývá voličů, kteří jsou rozhodnuti
k urnám dorazit. „Narůstá počet lidí, kteří by šli k volbám, i když účast nakonec bude nižší," podělil se v ČT se svými zkušenostmi z předešlých voleb sociolog Lukáš Linek.
Příliš nepřekvapí zjištění, že nejvěrnější voličskou základnu mají komunisté, které by nyní volilo téměř osmdesát procent těch voličů, kteří této straně dali hlas i v minulých volbách. „Následují je voliči sociální demokracie. Zajímavé je, že poměrně stabilní voličskou základnu má i TOP 09," upřesnil ředitel agentury TNS AISA Bronislav Kvasnička.
Hnutí, v jehož čele stojí miliardář Andrej Babiš, pak podle Linka přetahuje bývalé voliče Věcí veřejných. „Dinosaury (v heslech) jen nahradila nemehla," doplnil s tím, že množství voleb dává vždy možnost etablovat se novým stranám.
SPOZ:
Jiří Král z KDU-ČSL:
TOP 09:
Tomio Okamura: