Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po silnicích stále jezdí desítky automobilových vraků

SEVERNÍ ČECHY - Na severu Čech ročně havarují, téměř v polovině případů, auta starší deseti let. Kvůli jejich špatnému technickému stavu jsou ohroženi pasažéři všech vozů na silnici. To platilo před rokem i dnes.

5.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Koťátko

Přitom letos za 1. pololetí téměř třetina dovezených ojetých aut z EU je starší 10 let.

Situace se zhoršila, když osmiletá hranice dovozů automobilů od července 2006 padla. Můžete si dovézt i dvacet let staré auto. Ale musí být pojízdné a s originálními doklady. Alarmující je, že za první pololetí 2007 bylo dovezeno do ČR 27 132 aut ve stáří 10 až 15 let, za stejné období roku 2006 se jednalo pouze o 775 vozů. Ve stáří nad 15 let jich bylo dovezeno 3516, zatímco před rokem jenom 37.

Dovoz ojetých vozů je podle Svazu dovozců automobilů optimální ve stáří do pěti let, přípustný do 10 let a kolem 15 let se jedná již o hazard.

„Náklady na údržbu jsou značně vysoké a kupovat takový vůz se spíše nevyplatí,“ uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců aut.

Auta starší deseti let jsou pro řidiče daleko rizikovější než nová. Na dopravních nehodách se celorepublikově zhruba třetinou podílí starší vozy. Ale dojde v nich při nehodách k 60 % smrtelných a těžkých zranění.

Zub času působí také skrytě. Starší vozy mají mnohdy porušenou pevnost karoserie a trpí skrytými závadami, které se mohou projevit až v okamžiku dopravní nehody.

Již před rokem vedoucí odboru severočeské dopravní policie Jiří Ušák varoval řidiče před vozy vyrobenými před rokem 1990. „Auta ještě nemají bezpečnostní zóny a při havárii drtí osádku uvnitř vozu. Nejhorší jsou auta vyrobená před rokem 1980,“ uvedl Ušák.

Nebezpečná může být i koupě opravených havarovaných vozů ze zahraničí. Je nutné, aby je zájemci při koupi prohlédl odborník. Jinak se může při havárii zdánlivě moderní auto chovat jako auto vyrobené v roce 1970. Zhroutí se, a rozmačká osádku uvnitř.

Podle Jana Slawische z Krupky, zastupujícího sdružení drobných dovozců, v praxi většinou mají lidé zájem o vozy do 8 až 10 let od roku výroby. „Spodní hranice dovozu aut se, podle mé zkušenosti, pohybuje kolem roku 1998. Lidé si nekoupí automobil v horším stavu, než mají dosud,“ uvedl Slawisch.

5.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Donald Trump
10

Jenom taktizuje, reagují Mexiko a Kanada na Trumpova slova o konci NAFTA

Paragliding. Ilustrační snímek.
AKTUALIZOVÁNO
15

Paraglidista zemřel při pádu na pole. Záchranáři ho oživovali marně

AKTUALIZOVÁNO

Policie kopii spisu k Čapímu hnízdu poslancům nevydá

Členové sněmovního mandátového a imunitního výboru, kteří mají poslancům doporučit postoj k žádosti policie o vydání poslanců Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka (oba ANO) k trestnímu stíhání v kauze Čapí hnízdo, budou do spisu moct jen nahlédnout. Jejich žádost o kopii spisu zamítlo krajské policejní ředitelství v Praze.

Motory v raketách KLDR jsou asi ruská dezinformace, řekl ukrajinský velvyslanec

Ukrajinský velvyslanec Jevhen Perebyjnis dnes spolu s krajany žijícími v naší zemi oslavil Den státní vlajky Ukrajiny. Při té příležitosti připomněl, že Češi vůbec nemají představu, jakých zločinů se Rusko ve válce proti Ukrajině na východě země dopouští. Vyjádřil se i k některým dalším událostem týkajícím se jeho vlasti.

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení