VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po silnicích stále jezdí desítky automobilových vraků

SEVERNÍ ČECHY - Na severu Čech ročně havarují, téměř v polovině případů, auta starší deseti let. Kvůli jejich špatnému technickému stavu jsou ohroženi pasažéři všech vozů na silnici. To platilo před rokem i dnes.

5.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Koťátko

Přitom letos za 1. pololetí téměř třetina dovezených ojetých aut z EU je starší 10 let.

Situace se zhoršila, když osmiletá hranice dovozů automobilů od července 2006 padla. Můžete si dovézt i dvacet let staré auto. Ale musí být pojízdné a s originálními doklady. Alarmující je, že za první pololetí 2007 bylo dovezeno do ČR 27 132 aut ve stáří 10 až 15 let, za stejné období roku 2006 se jednalo pouze o 775 vozů. Ve stáří nad 15 let jich bylo dovezeno 3516, zatímco před rokem jenom 37.

Dovoz ojetých vozů je podle Svazu dovozců automobilů optimální ve stáří do pěti let, přípustný do 10 let a kolem 15 let se jedná již o hazard.

„Náklady na údržbu jsou značně vysoké a kupovat takový vůz se spíše nevyplatí,“ uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců aut.

Auta starší deseti let jsou pro řidiče daleko rizikovější než nová. Na dopravních nehodách se celorepublikově zhruba třetinou podílí starší vozy. Ale dojde v nich při nehodách k 60 % smrtelných a těžkých zranění.

Zub času působí také skrytě. Starší vozy mají mnohdy porušenou pevnost karoserie a trpí skrytými závadami, které se mohou projevit až v okamžiku dopravní nehody.

Již před rokem vedoucí odboru severočeské dopravní policie Jiří Ušák varoval řidiče před vozy vyrobenými před rokem 1990. „Auta ještě nemají bezpečnostní zóny a při havárii drtí osádku uvnitř vozu. Nejhorší jsou auta vyrobená před rokem 1980,“ uvedl Ušák.

Nebezpečná může být i koupě opravených havarovaných vozů ze zahraničí. Je nutné, aby je zájemci při koupi prohlédl odborník. Jinak se může při havárii zdánlivě moderní auto chovat jako auto vyrobené v roce 1970. Zhroutí se, a rozmačká osádku uvnitř.

Podle Jana Slawische z Krupky, zastupujícího sdružení drobných dovozců, v praxi většinou mají lidé zájem o vozy do 8 až 10 let od roku výroby. „Spodní hranice dovozu aut se, podle mé zkušenosti, pohybuje kolem roku 1998. Lidé si nekoupí automobil v horším stavu, než mají dosud,“ uvedl Slawisch.

5.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Výstava Body The Exhibition.
2 5

Konec sporné výstavy? Radnice má „v rukávu" právní posudek

Vyhledávač Google
4

Brusel udělil Googlu rekordní pokutu, gigant musí zaplatit 63 miliard

FOTO: Sumec z Labe vážil více než sedmdesát kilo

Ladislav Bordák oslavil minulý týden 26. narozeniny. Nejkrásnější a doslova i největší dárek si dal on sám. Na Labi v Ústí chytil gigantického sumce. Říční predátor měřil neuvěřitelných 226 cm a vážil úctyhodných 70 kilogramů.

Bikiny v Temelíně zaujaly CNN víc než dostavba jaderné elektrárny

/ANKETA/- Málokdy se česká energetická společnost ČEZ a Česko vůbec dostane do hledáčků světových mediálních obrů tak intenzivně, jako tomu bylo v případě „plavkové" stáže v jaderné elektrárně Temelín. Soutěž o odbornou stáž v JET, kde hlavním kritériem nebyly vědecké schopnosti, ale figura studentek, pronikla do světových zpravodajských serverů.  

Masakru v Srebrenici napomohli nizozemští vojáci, rozhodl soud

/VIDEO/ Bosenská Srebrenica je synonymem genocidy. V červenci 1995 zde srbské jednotky povraždilly 300 bosenských muslimů, čemuž svou pasivitou napomohly nizozemské „modré přilby". Krutou chybu Nizozemců dnes potvrdil odvolací soud v Haagu, rodinám obětí bude přiznáno odškodné.

AKTUALIZUJEME

Sobotka v Japonsku podepsal dohodu o vízech

Vládní delegace v čele s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) dnes dorazila do Tokia. Sobotka se svým japonským protějškem Šinzó Abem jednal o obchodu, investicích, spolupráci v obraně i kultuře.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies