VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po silnicích stále jezdí desítky automobilových vraků

SEVERNÍ ČECHY - Na severu Čech ročně havarují, téměř v polovině případů, auta starší deseti let. Kvůli jejich špatnému technickému stavu jsou ohroženi pasažéři všech vozů na silnici. To platilo před rokem i dnes.

5.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Koťátko

Přitom letos za 1. pololetí téměř třetina dovezených ojetých aut z EU je starší 10 let.

Situace se zhoršila, když osmiletá hranice dovozů automobilů od července 2006 padla. Můžete si dovézt i dvacet let staré auto. Ale musí být pojízdné a s originálními doklady. Alarmující je, že za první pololetí 2007 bylo dovezeno do ČR 27 132 aut ve stáří 10 až 15 let, za stejné období roku 2006 se jednalo pouze o 775 vozů. Ve stáří nad 15 let jich bylo dovezeno 3516, zatímco před rokem jenom 37.

Dovoz ojetých vozů je podle Svazu dovozců automobilů optimální ve stáří do pěti let, přípustný do 10 let a kolem 15 let se jedná již o hazard.

„Náklady na údržbu jsou značně vysoké a kupovat takový vůz se spíše nevyplatí,“ uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců aut.

Auta starší deseti let jsou pro řidiče daleko rizikovější než nová. Na dopravních nehodách se celorepublikově zhruba třetinou podílí starší vozy. Ale dojde v nich při nehodách k 60 % smrtelných a těžkých zranění.

Zub času působí také skrytě. Starší vozy mají mnohdy porušenou pevnost karoserie a trpí skrytými závadami, které se mohou projevit až v okamžiku dopravní nehody.

Již před rokem vedoucí odboru severočeské dopravní policie Jiří Ušák varoval řidiče před vozy vyrobenými před rokem 1990. „Auta ještě nemají bezpečnostní zóny a při havárii drtí osádku uvnitř vozu. Nejhorší jsou auta vyrobená před rokem 1980,“ uvedl Ušák.

Nebezpečná může být i koupě opravených havarovaných vozů ze zahraničí. Je nutné, aby je zájemci při koupi prohlédl odborník. Jinak se může při havárii zdánlivě moderní auto chovat jako auto vyrobené v roce 1970. Zhroutí se, a rozmačká osádku uvnitř.

Podle Jana Slawische z Krupky, zastupujícího sdružení drobných dovozců, v praxi většinou mají lidé zájem o vozy do 8 až 10 let od roku výroby. „Spodní hranice dovozu aut se, podle mé zkušenosti, pohybuje kolem roku 1998. Lidé si nekoupí automobil v horším stavu, než mají dosud,“ uvedl Slawisch.

5.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ladislav Okleštěk
6 33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.
4

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

AUTOMIX.CZ

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Česko zažilo neobvykle slunný den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies