VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po silnicích stále jezdí desítky automobilových vraků

SEVERNÍ ČECHY - Na severu Čech ročně havarují, téměř v polovině případů, auta starší deseti let. Kvůli jejich špatnému technickému stavu jsou ohroženi pasažéři všech vozů na silnici. To platilo před rokem i dnes.

5.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Koťátko

Přitom letos za 1. pololetí téměř třetina dovezených ojetých aut z EU je starší 10 let.

Situace se zhoršila, když osmiletá hranice dovozů automobilů od července 2006 padla. Můžete si dovézt i dvacet let staré auto. Ale musí být pojízdné a s originálními doklady. Alarmující je, že za první pololetí 2007 bylo dovezeno do ČR 27 132 aut ve stáří 10 až 15 let, za stejné období roku 2006 se jednalo pouze o 775 vozů. Ve stáří nad 15 let jich bylo dovezeno 3516, zatímco před rokem jenom 37.

Dovoz ojetých vozů je podle Svazu dovozců automobilů optimální ve stáří do pěti let, přípustný do 10 let a kolem 15 let se jedná již o hazard.

„Náklady na údržbu jsou značně vysoké a kupovat takový vůz se spíše nevyplatí,“ uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců aut.

Auta starší deseti let jsou pro řidiče daleko rizikovější než nová. Na dopravních nehodách se celorepublikově zhruba třetinou podílí starší vozy. Ale dojde v nich při nehodách k 60 % smrtelných a těžkých zranění.

Zub času působí také skrytě. Starší vozy mají mnohdy porušenou pevnost karoserie a trpí skrytými závadami, které se mohou projevit až v okamžiku dopravní nehody.

Již před rokem vedoucí odboru severočeské dopravní policie Jiří Ušák varoval řidiče před vozy vyrobenými před rokem 1990. „Auta ještě nemají bezpečnostní zóny a při havárii drtí osádku uvnitř vozu. Nejhorší jsou auta vyrobená před rokem 1980,“ uvedl Ušák.

Nebezpečná může být i koupě opravených havarovaných vozů ze zahraničí. Je nutné, aby je zájemci při koupi prohlédl odborník. Jinak se může při havárii zdánlivě moderní auto chovat jako auto vyrobené v roce 1970. Zhroutí se, a rozmačká osádku uvnitř.

Podle Jana Slawische z Krupky, zastupujícího sdružení drobných dovozců, v praxi většinou mají lidé zájem o vozy do 8 až 10 let od roku výroby. „Spodní hranice dovozu aut se, podle mé zkušenosti, pohybuje kolem roku 1998. Lidé si nekoupí automobil v horším stavu, než mají dosud,“ uvedl Slawisch.

5.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
AKTUALIZUJEME
11

Teroristé nás nezastraší, řekl Sobotka k londýnskému atentátu, Zeman vyčkává

Britská premiérka Theresa Mayová.
3

Mayová odsoudila teroristický útok, místo nebylo vybráno náhodně

Lukašenkův režim přitvrzuje: KGB zatkla nejméně 11 lidí

V Bělorusku dnes zadrželi agenti tajné policie KGB nejméně jedenáct příslušníků organizace Bílá legie, kterou opozice označuje za vlasteneckou a režim za extremistickou. Podle vládních médií je razie namířena proti osobám usilujícím o destabilizaci země. Zatýkání se údajně nevyhnulo ani příslušníkům bezpečnostních složek a pohraniční stráže. Informovala o tom agentura BelaPAN.

Češka žijící v Londýně: Lidé se spíše diví, že se to nestalo dřív

Příbram/Londýn - Středeční teroristický útok v Londýně otřásl celým světem. Situaci v Londýně popsala Deníku Martina Stromková z Příbramska, která v Anglii žije zhruba deset let.

Ukrajinci zakázali ruské zpěvačce cestu na Eurovizi v Kyjevě

Ukrajinská tajná služba SBU zakázala vstup do země ruské zpěvačce Juliji Samojlovové, která měla Rusko reprezentovat v květnové soutěži Eurovize v Kyjevě. "Nežádoucí osobou" se stala tím, že porušila ukrajinské zákony návštěvou anektovaného poloostrova Krym. Neobvyklý krok oznámila televize 112 s odvoláním na mluvčí SBU. Zákaz má platit po tři roky.

Spejbl, Hurvínek a Mánička nemají "maminku". Zemřela loutkoherečka Štáchová

Ve věku 72 let zemřela v noci na dnešek loutkoherečka, scenáristka, režisérka, dabérka, interpretka Máničky a Bábinky a od roku 1996 ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka Helena Štáchová. Zemřela doma, uprostřed své rodiny. Oznámila to její dcera Denisa Kirschnerová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies