„Rodiče kladou důraz jen na známky, ale už méně je zajímá, jak se jejich potomci chovají, zda jsou vlídní, ochotní, kamarádští. Stresování dětí, nadávání, někdy dokonce fyzické tresty jsou při současné obrovské nabídce středoškolského vzdělání zcela neadekvátní,“ potvrdila Deníku ředitelka Linky bezpečí Zuzana Baudyšová.
S tím určitě nebudou mít problémy osmáci, které učí matematiku ředitel ZŠ Holečkova a ZŠ Roosweltova v Olomouci Petr Horák. „Klasifikace má být prodchnuta pedagogickým optimismem, špatnými známkami trestá žáky jen neschopný učitel. Kluci, kteří si občas zalajdačí a dostanou sem tam trojku, mohou na střední škole zazářit. A děvčata s encyklopedickými znalostmi zase uvadnout,“ říká Horák. Doplňuje to zajímavým podnětem: „Svým žákům známky nedávám já, ale navrhují si je sami. Děti musíte znát, dlouhodobě vychovávat, ne počítat průměry.“
Místo známek mají v Londýnské stupínky
To už léta praktikují v pražské ZŠ Londýnská. Její třeťáci ukončili školní rok charitativní dražbou svých výtvarných děl s motivem bot a lidských stop. „Místo známek děti dostávaly za své výkony botičky. Ty symbolizují pokrok, pohyb dopředu. A přesně o to nám jde – ujít během roku kus cesty, pokročit o stupínek výš v poznávání světa,“ vysvětluje učitelka Pavla Pokorná. Proto také její svěřenci místo žákovské knížky mají záznamník se schůdky. Každý úspěch znamená dosažení nového stupínku. Většina dětí končí třetí třídu na vrcholu zubatých pyramid.
„Děti, které ho nedosáhnou, se necítí ponížené. Jen spolu s rodiči vědí, že třeba v prvouce nebo angličtině musejí přidat, protože nedospěly na očekávaný pátý, ale jen třetí schůdek,“ vysvětluje princip projektu Pokorná. Londýnská už ale není světlou výjimkou.
Školství má za sebou první rok reformy. Žáci všech prvních a šestých tříd se učili podle školních vzdělávacích programů. A v nich by známky jako otrocký odraz znalosti konkrétní látky už neměly hrát zásadní roli. „Je na vedení škol, jak se stará o ducha školy, o využívání zdrojů informací, o uchopení možností, které dnes reforma všem učitelům, a především žákům dala,“ sdělil Deníku mluvčí České školní inspekce Libor Vacek.
dosáhnout