VYBERTE SI REGION

Výuce moderních dějin se věnuje málo času, tvrdí kantoři

Praha - Výuce moderních dějin se nevěnuje dostatek času, překážkou jsou někdy také postoje ostatních učitelů a rodičů. V průzkumu zpracovaném společností Factum Invenio pro Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR) se na tom shodlo téměř 1600 učitelů dějepisu ze základních a středních škol.

21.11.2012 9
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Děti prý nejvíce zaujmou dokumenty s historickou tematikou nebo besedy s pamětníky, podle tří čtvrtin dotázaných je ale zájem o dějepis mimo výuku u žáků okrajový.

„Dvě třetiny oslovených učitelů se domnívají, že by se výuce moderních dějin mělo věnovat více času než dosud," konstatuje dnes zveřejněná zpráva s tím, že průměrně je dějinám po roce 1945 věnováno 28 vyučovacích hodin, tedy asi polovina dějepisu během jednoho školního roku. Školy jsou kvůli výuce moderních dějin často kritizovány, mnohdy se prý potýkají s nedostatkem času, a výuka dějepisu tak pro žáky skončí třeba druhou světovou válkou.

Tomáš Zatloukal z ministerstva školství ale upozornil, že každá škola si rozsah hodin pro dané téma stanovuje sama. K výsledkům dotazníku prý ale ministerstvo chce přihlížet při tvorbě standardů pro 5. a 9. třídy a případně i při úpravě centrálních osnov.

Svědectví pamětníků

Při výuce novodobé historie se dějepisáři podle průzkumu věnují hlavně přelomovým událostem z let 1968 až 1989 a také politickým procesům v 50. letech. „Žáky podle učitelů nejvíc motivuje k zájmu o minulost sledovat filmy s historickou tematikou. Velmi podněcující je i svědectví pamětníků a návštěva významného místa, muzea či výstavy," uvádějí autoři průzkumu. Učitelé žáky prý zaujmou hlavně regionální a válečnou historií, ale také takzvanými dějinami každodennosti. V tom jim pomáhá právě vyprávění pamětníků.

Ohledně dalšího vzdělávání uvedlo 17 procent vyučujících, že se v posledních třech letech účastnilo dvou až třech vzdělávacích kurzů. Asi 14 procent se ale nevzdělávalo vůbec. „I kvůli nedostatku času nevyužívají učitelé plně potenciálu pomůcek a doprovodných materiálů pro výuku. Je proto nutné nabídnout jim lepší servis v podobě nabídky dalšího systematického vzdělávání," uvedli zástupci ÚSTR. Seminářů organizovaných ústavem se prý dosud zúčastnila tisícovka kantorů.

Podpora hrdosti

Hlavním cílem výuky dějepisu je podle vyučujících to, aby žáci uměli vyhledávat a zpracovávat informace a dokázali obhájit svůj názor. Podle některých by také měl také dějepis u dětí podpořit hrdost na svou vlast. Přesto si ale 56 procent respondentů myslí, že schopnost kriticky zhodnotit historické poznatky má méně než čtvrtina žáků. Představy dětí o minulosti formují podle většiny dějepisářů filmy, média a také rodina.

Právě dokumenty jsou proto pro učitele jednou z nejvýznamnějších pomůcek, při přípravě kromě učebnic využívají také internet a přihlížejí k aktuálním událostem. Kantoři si pochvalovali také pořady České televize nebo projekt Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni, v rámci něhož mohou získat dokumenty a výukové materiály věnující se totalitě nebo normalizaci.

Autor: ČTK

21.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Nezvládnutý staford napadl na ulici dalšího psa, skončil v útulku

Olomoucký kraj – Policisté se zabývají případem nebezpečného křížence stafordšírského teriéra, který v Zábřehu napadl několik psů i lidí. Poslední incident se stal zkraje týdne poblíž husitského kostela u areálu bývalých kasáren, kde staford zaútočil na dalšího psa. Toho majitelka právě venčila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies