Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výzkum: Lidé čtou méně údaje na potravinách

Brno - Údaje na obalech potravin čte stále méně lidí. Z nejnovějšího výzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce vyplývá, že jim nevěnuje pozornost 56 procent nakupujících, což je o sedm procent více, než u podobné studie z roku 2005.

4.3.2010 22
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Ivan Babej

Jako nejčastější důvod uvádějí jejich špatnou čitelnost, druhým důvodem je, že je to nezajímá. Výrazně, ze 77 na 56 procent navíc klesl počet lidí, kteří se domnívají, že tyto údaje jsou pravdivé. Na potravinářských veletrzích Salima v Brně to řekla mluvčí SZPI Matina Šmídtová.
"Pokud už spotřebitelé informace na potravinách čtou, tak se zajímají především o podmínky skladování a datum trvanlivosti. Sledují také informace o výrobci a zemi původu. Až na pátém místě se zajímají o složení potravin. Přitom pouze z toho složení lze usuzovat na kvalitu potravin," řekla Šmídtová.

Výzkum o chování spotřebitelů při nákupu potravin vytvořila pro inspekci na konci minulého roku agentura Focus, Marketing&Social Research. Výsledky podle zastupujícího ředitele SZPI Martina Klanici potvrzují současný trend. "Případy porušení bezpečnosti potravin jsou dnes již výjimečné, mnohem častěji se ale potýkáme s případy klamání spotřebitele," řekl Klanica. Výrobci podle něj vymýšlejí stále nové způsoby, jak upoutat pozornost zákazníka. Na obalech se proto stále častěji objevují tvrzení přisuzující potravinám zvláštní vlastnosti, jako jsou nutriční hodnoty a výživová či zdravotní tvrzení.

Počet kontrol se zvýšil

Inspekce kvůli tomu výrazně zvýšila kontrolu takových tvrzení. Zatímco v roce 2006 provedla 1067 kontrol zaměřených na klamání spotřebitele, v roce 2007 jich bylo 1975, předloni 3113 a loni dokonce 4343. Každoročně vyšší je i počet správních řízení za klamání spotřebitelů, v roce 2006 jich bylo 63, o rok později 190 a loni už 230.

Z výsledků výzkumu dále vyplývá, že stále více lidí nakupuje potraviny v diskontních prodejnách, oproti roku 2005 se jejich počet zvýšil z 21 na 31 procent. Mírně se zvýšil počet nákupů v hypermarketech, zájem o supermarkety a menší samoobsluhy naopak klesl. "Velkou roli při nákupu potravin hraje nadále jejich cena. Lidé sice deklarují, že preferují čerstvé potraviny, zároveň ale rádi nakupují ve velkém do zásoby, je-li to za výhodnou cenu," dodala Šmídtová.

Autor: ČTK

4.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
AKTUALIZOVÁNO
22 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Andrej Babiš
8 14

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

Test Deníku o důvěřivosti důchodců: Nesete přeplatek? Jdu otevřít

/TEST/ Deník testoval důvěřivost důchodců. Redaktor a nejprve ukrytý strážník zkoušeli, jak starší lidé dokážou odolat lákavé nabídce podvodníka.

Trest pro ženu v lágru? Noc a den v márnici

Je konec května 1945, válka skončila. Na Vypichu je živo, hemží se to tam auty a vojáky. V náručí jednoho důstojníka se choulí osmiletá holčička. „Táto můj, táto můj, ty ses nám vrátil,“ volá děvče a zasypává vojákovu tvář polibky. Při vzpomínce na první setkání s otcem poté, co ho pět let neviděla, se i teď tlačí Zdeně Čapkové slzy do očí. Její otec František Bernas, důstojník československé armády, musel z protektorátu utéct před gestapem. Matku zavřeli nacisté do lágru.

Teenager v Saúdské Arábii tancoval na ulici Macarenu. Policie jej zadržela

Policie v Saúdské Arábii zadržela čtrnáctiletého chlapce, který uprostřed rušné silnice tančil Macarenu, tanec, který se proslavil v 90. letech. Podezírali jej z nevhodného chování na veřejnosti a přerušení dopravy, po několika hodinách byl však propuštěn.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení