VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ANKETA: Reforma školství. Co od ní očekáváme?

Praha (ANKETA) - Slzy na krajíčku a sevřený žaludek. To je stav, který ráno občas přepadne devítiletou Karolínku. Důvodem je škola. Jenže nikoli to, že do ní musí, leč naopak, když kvůli nemoci nemůže.

11.4.2008 11
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv VLP

„Pracujeme ve skupinkách na různých projektech a to mě baví,“ vysvětluje žákyně třetí třídy v ZŠ Londýnská. Nudná občanská nauka nebo šprtání řapíků, lodyh a pestíků na této škole dávno vzaly za své. „Chceme, aby děti měly učení rády. Cílem není sumář znalostí, ale získaných dovedností,“ vysvětluje Karolínina třídní učitelka Pavla Pokorná.

Takhle by se mělo k výuce od loňského září přistupovat na všech základních školách. Nepružné osnovy vystřídaly školské vzdělávací programy. V příštím roce změna čeká gymnázia. „Nejde to všude hladce. Reformě chyběla masivní podpora vlády, tradice má tuhé kořínky. Bez tvořivých učitelů se úspěch nedostaví,“ míní Jan Tupý z Výzkumného ústavu pedagogického.

Osmnáctiletý Jan Bednář z Gymnasia Jižní Město se loni spolu se všemi spolužáky a profesory podílel na projektu autorského muzikálu Ludvík. „Myslím, že nám to dalo víc než šprtání vzorečků z chemie,“ pochvaluje si. Je přesvědčený, že u přijímaček na vysokou školu obstojí. Koneckonců právě letos už 46 fakult při nich bude využívat Národní srovnávací testy, které prověřují studijní předpoklady, nikoli znalosti faktografie.

Ke změně výuky tlačí školy i nabídky EU. Bruselské granty začínají na 400 000 a končí na 25 milionech korun. Dosáhnou na ně například, když vypracují program na zvýšení počítačové gramotnosti, na tvorbu učebních materiálů či na podporu týmové spolupráce.

-------------- rozhovor --------------


Nejde o to biflovat, ale získat dovednosti

Když si dítě informaci neosahá, zapomene ji, říká Jan Tupý, náměstek ředitele Výzkumného ústavu pedagogického.

V červnu skončí první rok školské reformy. Je úspěšná?

Je úplně na začátku. Školy si připravily své vzdělávací programy, vyškolila se řada koordinátorů, ale je fakt, že chybějí finance, existuje tu časový tlak. Také rodiče byli o podstatě reformy informováni minimálně.

V čem ona podstata spočívá?

Usilujeme o změnu vzdělávacího procesu, kdy hlavním smyslem není učivo a jeho memorování, ale získání určitých dovedností. Výzkumy prokázaly, že informace, které si žák jenom vyslechne, si pamatuje z třiceti procent, ale ty, které si sám osahá nebo vyhledá, mají trvalou platnost. Když ho učení navíc baví, sám nové podněty vyhledává.

Přijímají to kantoři?

Je jasné, že to, co se naučili na fakultách před dvaceti lety, už dnes nestačí. Nyní se klade důraz na metody práce, při nichž děti nalézají a prezentují své poznatky a vzájemně komunikují. Jsou daleko náročnější, ale efektivnější.

Autor: Kateřina Perknerová

Co očekáváte od reformy základního a středního školství?

Méně biflování, více tvůrčího přístupu

21 %

Nic, přeji si návrat k pevným osnovám

5 %

Není třeba nic měnit

0 %

Méně znalostí žáků i školní discipliny

74 %

Hlasovalo: 19

Anketa byla ukončena

11.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek.
18 8

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

Prezident ČR Miloš Zeman.
7

S prací prezidenta je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

Volby ve Francii ONLINE: volební místnosti v obležení voličů

Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb, je o ně bezprecedentní zájem. Ve volebních místnostech se tvoří fronty, jaké nebyly k vidění posledních 36 let. Očekáváme nesmírně vyrovnané výsledky. Favoritce Le Penové se povedl nepochopitelný lapsus - nestihla zaslat své plakáty do volebních místností v zahraničí.

Roman Prymula: Češi mají nižší práh bolestivosti než Číňané

Jaký je rozdíl mezi poslancem a lékařem? Lékař svojí operaci dokončí. Pokud to nezvládne, práci za něj dokončí hned jiný tým. Poslanec to má jinak: pacienta klidně v polovině operace zašije a odejde. Pak se počká na nový tým, který celou operaci provede znovu, říká nový náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula. V úřadu bojoval za univerzitní nemocnice, tradiční čínskou medicínu a očkování. 

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies