VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z odpadního popílku by se daly stavět dálnice, plánují vědci

Brno - Z elektrárenského popílku, který zatím obvykle končí na skládkách, by se daly ročně postavit desítky kilometrů nových dálnic. Nasvědčují tomu objevy Centa materiálového výzkumu na Fakultě chemické Vysokého učení technického v Brně.

16.2.2013 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Barbora Horáková

Vědci tam hledají způsob, jak využít popílek vzniklý při klasickém způsobu spalování uhlí a další odpady k výrobě stavebního materiálu, například na bázi takzvaných geopolymerů. Dosavadní výsledky jsou více než slibné, řekla mluvčí brněnské techniky Jitka Vanýsková.

Geopolymery se připravují z hlinitokřemi­čitanů v zásaditém prostředí za běžných teplot a tlaků. „Jako suroviny k jejich výrobě lze využít materiály, které obsahují dostatečné množství amorfních hlinitokřemičitanů, což z velké části splňují některé u nás produkované elektrárenské popílky vzniklé při spalování uhlí," uvedl Tomáš Opravil, který se výzkumnému úkolu spolu s dalšími kolegy věnuje.

V přepočtu na obyvatele zaujímá Česko jedno z předních míst v produkci popelovin neboli tuhých zbytků spalování. Využití najde deset, maximálně 20 procent elektrárenského popílku z celkového objemu, a čím je kvalitativně horší, tím dražší je jeho uložení na skládkách. Geopolymery vyrobené z elektrárenského popílku se přitom ve srovnání s portlandským cementem vyznačují vyšší odolností vůči chemickým látkám, dobře vzdorují mrazu a do teplot kolem 1000 stupňů Celsia jsou odolné vůči ohni.

Přínos z ekologického pohledu spočívá nejen ve využití odpadní suroviny, ale i v tom, že při výrobě portlandského cementu se do ovzduší uvolňuje kysličník uhličitý, který se velkou měrou podílí na globálním oteplování. „Při výrobě geopolymerů k ničemu takovému nedochází," zdůraznil Opravil.

Nevýhoda? Cena

Nevýhodou geopolymerů byla zatím výrobní cena, která je vyšší než u běžně užívaného cementu. Nejdražší složkou je takzvaný alkalický aktivátor. „Proto se náš tým zaměřil na nahrazení alkalických složek pomocí jiných průmyslových odpadů, které jsou v současnosti bez využití, a podařilo se nám vytvořit pojivo na bázi popílku, vysokopecní strusky a alternativního alkalického aktivátoru, které svou cenou již může portlandskému cementu směle konkurovat," popsal Opravil.

Stavební dílce vytvořené z nového materiálu nyní čeká testování v běžných podmínkách. „Smíchali jsme odpad s odpadem, přidali vodu - a máme beton," říkají s nadsázkou výzkumníci. Z jednoho metru krychlového popílku lze vytvořit po doplnění pojiva a kameniva pět metrů krychlových betonu. Na výstavbu kilometru dálnice je potřeba asi 3500 metrů krychlových betonu. Roční produkce jedné elektrárny spalující černé uhlí by tak podle výzkumníků vystačila zhruba na 100 kilometrů nové dálnice.

Možné využití geopolymerů jako stavebního materiálu není jedinou možností, kterou se brněnští vědci z Centra materiálového výzkumu zabývají. Zkoumají také schopnost geopolymerů fixovat ve své struktuře těžké kovy a další nebezpečné látky.

Autor: ČTK

16.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ekonom Pavel Kohout
1

Komentář Pavla Kohouta: Jak je tomu s eurem

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

Příběhy falešných obětí z Manchesteru. Naletěl i slavný deník Daily Mail

Každá událost přináší nejen opravdové hrdiny a oběti. Už od nepaměti se rodí nepraví hrdinové, vítězové a poražení. Titanic měl své nepravé přeživší i nepřeživší. Sociální sítě umožňují lhářům ucházet se o pozornost. Také výbuch sebevražedného atentátníka v Manchesteru už zrodil na internetu neexistující oběti.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Na Sicílii jednají státy G7. Venku je léto, v jednacím sále bude chladno

Všechno je jednou „poprvé". Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa je toho tento týden „napoprvé" dost. První zahraniční cesta, první setkání s papežem, první jednání v NATO. Také setkání osmi světových ekonomických velmocí pod hlavičkou G7 je pro amerického politika první. Tentokrát se na něj vydal do Taorminy na Sicílii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies