VYBERTE SI REGION

Z tramvaje bude možné přestoupit rovnou na vlak

Jablonec n. N. – Rychlejší a pohodlnější cesta, častější intervaly ve špičkách, platnější posilové spoje i možnost pohodlného přestupu z tramvaje na vlak a naopak.

14.11.2010
SDÍLEJ:

SOUČASNÁ KONEČNÁ ZASTÁVKA meziměstské tramvaje se v Jablonci nachází v Tyršových sadech. V blíže neurčené budoucnosti by ale měla být konečná jinde, mnohem blíž centru města. V úvahu přichází několik variant. Vše je ale zatím ve fázi úvah.Foto: DENÍK/ Petr Šimr

Podle provozně technického ředitele Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Ludvíka Lavičky by měla celková rekostrukce trati mimo jiné vyřešit vazbu na souběžnou železniční trasu. V prostoru současné výhybny Proseč nad Nisou – Pošta by měla po výškovém srovnání obou tratí vzniknout přestupní stanice mezi tramvají a vlakem.

„Dle našich představ by pak železniční doprava zajišťovala rychlou přepravu do zastávek Jablonec a dále směr Tanvald, zatímco tramvajová trať, která je vedena vhodnější trasou, by obsloužila místní frekvenci. Právě v Proseči by bylo možné přestoupit mezi oběma typy dopravních prostředků. Zároveň tento bod umožní případné propojení sítí, pokud to bude další vývoj vyžadovat,“ konstatoval Ludvík Lavička.

Dvoje koleje z Liberce k lékárně

Část celkové rekonstrukce, která bude v následujících letech probíhat po etapách v závislosti na dostupnosti dotací, se již provádí v rámci výstavby tratě do liberecké čtvrti Rochlice. Po její části totiž budou jezdit i tramvaje do Jablonce.

„Po dokončení současné stavby Klicperova – U lomu bude z pohledu tratě mezi Libercem a Jabloncem souvislý dvoukilometrový úsek Fügnerova – Nová Ruda dvoukolejný. Počítá se s tím, že po dokončení rekostrukce povedou dvoje koleje až do zastávky Vratislavice nad Nisou – Lékárna. Zbytek trati až na konečnou v Jablonci pak bude jednokolejný,“ konstatoval Ludvík Lavička.

Nové výhybny a posilové spoje

Na jednokolejné trati od lékárny ve Vratislavicích až do Jablonce se chystá nový systém výhyben. V současné době je ve fázi příprav. Pro případ vyrovnání nepravidelností by měly vzniknout i rezervní výhybny.

Nové řešení trati také umožní v případě potřeby zapojit do provozu posilový spoj v intervalu dokonce pěti minut. „Ten bude možné držet v době přepravních špiček z Vratislavic do Liberce v neomezené délce. Další případnou úpravu kapacity lze řešit různou délkou soupravy,“ poznamenal Ludvík Lavička.

Podle něj je zatím předčasné hovořit o tom, jak přesně bude po celkové rekonstrukci trati vypadat jízdní řád. Představa ale existuje.

Ve špičkách určitě interval 10 minut

„Základní folozofií je interval, který odpovídá potřebám cestujících. V době špiček by měly spoje určitě jezdit po deseti minutách,“ přiblížil Lavička.

Mnoho technických výhod zase zajistí širší rozchod kolejí. V současné době se mezi městy stále jezdí na dnes již zastaralém rozchodu o šířce jednoho metru. Po celkové rekonstrukci už budou od sebe koleje vzdálené standardních 1435 milimetrů, což zajistí menší opotřebovávání kol a kolejnic a zaručí lepší stabilitu tramvaje.

Právě ta je podle mnoha oslovených cestujících v současné době jedním z největších problémů. „Místy to naprosto příšerně hází,“ řekl nám v anketě Martin Janeček z Jablonce.

„Rekonstrukce tratě samozřejmě přinese cestujícím lepší podmínky,“ reagoval Ludvík Lavička.

Příjemnější by mělo být i zrychlení cesty mezi městy. V současné době je délka jízdy mezi konečnou v Jablonci a zastávkou na terminálu Fügnerova 27 minut v jednom a 28 minut ve druhém směru. Po dokončení rekonstrukce by se podle Lavičky jízdní doba měla zkrátit na 25 minut.

Další etapy už jsou v přípravách

Dopravní podnik má v současné době rozjeté dvě další dílčí etapy celkové rekonstrukce. „Aktuálně se dokončuje legislativní proces k získání stavebního povolení na úsek přes Vratislavice nad Nisou a zároveň se zpracovává technická studie rekonstrukce trati v úseku Vratislavice – Jablonec – výhybna Brandl,“ poznamenal provozně technický ředitel DPMLJ.

Otázka do pranice: Konečná v Jablonci

Podle Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce je konečná v Tyršových sadech v Jablonci umístěná nešťastně. S tím, že poloha konečné není ideální, souhlasí i řada oslovených cestujících.

„Tohle je ale čistě věc města Jablonce. Jsme schopni a připraveni kdykoliv s městem na tomto řešení participovat z hlediska provozovatele drážní dopravy. Řešení má však i řadu dalších aspektů, ke kterým město Jablonec při svých úvahách jistě přihlíží – například celková dopravní koncepce města, rozvojové projekty centra města a podobně,“ komentoval Ludvíka Lavička.

Představou dopravního podniku je podle něj tramvajové spojení center obou měst za třicet minut.

A předběžné vize, jak dostat konečnou zastávku do centra Jablonce, existují.

Jednou z možností je například vedení kolejí z ulice Budovatelů doleva do Poštovní ulice, kolem divadla, a Libereckou ulicí zpátky směrem na Liberec. Existují i dražší a náročnější vize, jako vést trať až k autobusovému nádraží. V této souvislosti se uvažovalo i o tom, že by tramvaj jezdila přes Dolní náměstí.

Mluvilo se také o variantě vedení trati kolem Nisy, po okraji Tyršova parku. V tomto případě by koleje přetnuly komunikaci Budovatelů a vedly až do ulice 5. května.

Zatím chybí politická podpora

Jenže vedení radnice se po volbách částečně změnilo a přestože spoluvládnoucí Domov nad Nisou vizi konečné přímo v centru města za jistých podmínek nezavrhuje, ODS je rázně proti.

„Je zbytečné se o tom vůbec bavit. Mám pocit, že konečná v centru města je a ne že ne. A jestli se někdo domnívá, že by se snad tramvaj měla točit okolo radnice, tak tomu opravdu nerozumím,“ řekl Deníku před nedávnem dnes už nový starosta Jablonce Petr Beitl (ODS).

Jeho strana nyní vládne Jablonci ve dvoukoalici s Domovem nad Nisou, který možnost zavedení tramvaje do centra města nezavrhuje.

„Já osobně proti tramvaji v centru nic nemám a již dříve jsme se na tom shodli i jako Domov nad Nisou. Tramvaj v centru by mohla být mimo jiné zajímavá pro městskou architekturu. Je tady ale jiný problém, a to jsou finance. Šlo by o stamilionové náklady, které město samozřejmě nemůže platit, ani si takovou částku půjčit. Šlo by tedy o dostupnost dotací,“ vyjádřil se před nedávnem exstarosta Jablonce Petr Tulpa.

Autor: Jan Vrabec

14.11.2010
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies