VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za nefunkční ochranu letadel CASA čerpá armáda náhradní díly

Praha - Vojáci z 20 milionů korun kompenzací za nefunkční systém pasivní ochrany dopravních letadel CASA dosud v náhradních dílech vyčerpali asi třetinu. Na tiskové konferenci to dnes novinářům řekl ředitel Národního úřadu pro vyzbrojování Pavel Bulant.

15.7.2013 4 AKTUALIZOVÁNO 15.7.2013
SDÍLEJ:

Taktický transportní letoun CASA C-295M.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

V rámci kompenzací za zpoždění systému byly prodlouženy záruční doby a také se do ČR vrací ze Španělska dvě dvoumístné L-159, které budou sloužit při výcviku českých pilotů, v ceně dohromady za více než 200 milionů korun. Jeden už je v ČR, druhý dorazí do konce prázdnin. Za jejich zprovoznění zaplatí vojáci okolo 20 milionů korun, zvýší se však výrazně výcvikové schopnosti českých pilotů.

Rizikové oblasti

Ministr obrany Vlastimil Picek dnes nevyloučil, že armádní CASA bude brzy nasazena v některé z rizikových oblastí světa. „Máme mimořádně funkčně zdařilý systém, a já doufám, že bude využíván pro naše potřeby v případném nasazení v zahraničních operacích nebo nebezpečných prostorech," řekl ministr. Obrana nyní uvažuje o možném nasazení letounu. „Vojáci si nevymýšlejí akce, je to vždy podle dané potřeby," podotkl ministr.

Systém, s jehož problematickým fungováním se odborníci z letectva, firmy Omnipol i koncernu EADS potýkali dva roky, složil vojskové zkoušky v pátek 12. července, uvedl ministr obrany Picek.

Armáda se stahuje

Letouny CASA i přes špatně fungující systém už za působení v armádě nalétaly přes 3500 letových hodin a podle náčelníka generálního štábu Petra Pavla létaly nejen v Evropě, ale také v Asii, včetně Afghánistánu, či v Africe. Nyní se armáda z Afghánistánu stahuje, a není tak příliš pravděpodobné, že by stroje ještě sloužily v této oblasti.

Pavel dnes naznačil, že stroje s pasivní ochranou by mohly být v budoucnu využity například v případě „extrakce" českých občanů z nějaké krizové oblasti.

„Za nás, za armádu bychom mohli říci: konec dobrý, všechno dobré," podotkl dnes Pavel. Také on připomněl, že k přepravním účelům byly stroje využitelné od počátku jejich nasazení v armádě v roce 2010.

Podle Pavla s letadly nemá armáda problémy, jsou spolehlivé. Připomněl, že spotřebují o třetinu méně paliva než letoun An-26, který nahradily, a třiapůlkrát méně než velké dopravní airbusy.

Závady na systému

Odborníci z letectva, EADS i Omnipolu se snažili odstranit závady na systému pasivní ochrany, kterým jsou plně vybaveny dvě ze čtyř letadel CASA, dva roky. Ministerstvo obrany kvůli tomu zvažovalo i možnost odstoupit od smlouvy, nakonec se rozhodlo jít cestou opravy a dohody na kompenzacích. Picek dnes tento postup označil za nejlepší řešení, odstoupení od smlouvy by podle něj bylo řešením krajním.

Podle Michala Hona, generálního ředitele Omnipolu, bylo příčin chybné práce systému označovaného jako DAS několik, kromě jiného například rychlý vývoj technologií.

Systém, který není v této podobě na strojích CASA nikde jinde namontován, umí detekovat ohrožení raketou reagující na teplo a také například ozáření radarem či laserem.

Hon dnes nechtěl uvádět, jaký byl zisk jeho firmy ze zprostředkování obchodu, kontrakt podle něj zatím není u konce.

Nákup letadel CASA byl od počátku mnohými odborníky i médii kritizován jako předražený. Hovořilo se také o tom, že za pořízením letadel stál silný tlak vysoce postavených úředníků ministerstva obrany, kteří španělské stroje prosadili proti vůli některých armádních představitelů.

Kvůli obchodu je vyšetřována bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová (TOP 09) a její náměstek Jiří Staněk. Kriminalisté Parkanovou viní ze zneužití pravomoci veřejného činitele kvůli tomu, že podle vyšetřovatelů nenechala zpracovat nezávislý posudek na cenu letounů pro vojenské letectvo.

Autor: ČTK

15.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
EET ilustrační foto

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

Zrychlíme převody peněz, plánují banky

Místo pár sekund trvá platba na účet v jiném finančním ústavu až dny. Rýsuje se změna.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies