Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zachraňte Ježíška, burcují iniciátoři akce na podporu českých tradic

Severní Čechy /INFOGRAFIKA/ – Organizují petici, happeningy i sbírku, aby zachránili bytost Ježíška před invazí červeného tlouštíka a jeho vykulených sobích poskoků. 

17.12.2013 26
SDÍLEJ:

Ježíšek versus Santa Claus.Foto: Newslab

Ježíšku, my tě nedáme! Za Ježíška pro naše děti. Vždy k nám chodil, chodí a bude chodit jen a jen Ježíšek. My nechceme žádného obtloustlého červeného šaška, my chceme Ježíška!

To je citace vět, co přidali lidé, kteří se podepsali pod petici iniciativy snažící se zachovat krásu a originalitu tradičních českých Vánoc i pro další generace. Projekt několika mladých lidí s názvem Zachraňte Ježíška se objevil v roce 2008 a každým rokem získává stále větší a větší podporu veřejnosti.

Akce

Akci podporují její iniciátoři happeningy v desítkách českým měst a míst. Ale největší bezesporu bude ta 18. prosince od 14 hodin v Praze před Úřadem vlády České republiky.

Na webu zachrantejeziska.cz ale zatím nenajdete, že by happeningy byly naplánovány v některém ze sídel severních Čech. Pokud se teď rychle chcete organizace takové akce ujmout nebo jste ji už svolali, dejte o ní redakci svého Deníku vědět!

„Cílem akce je zachovat české vánoční tradice a zvyky. Nesmíme dopustit, aby Santa Claus vytlačil našeho Mikuláše a Ježíška. Santa Claus je marketingová postava. Je pro něj typická reklama na Coca-Coly a vánoční kamion, který si razí cestu Českou republikou již několikátým rokem, a tím tak vytlačuje kouzlo českých Vánoc," přibližuje podstatu projektu Zachraňte Ježíška Tomáš Zdechovský, který spolu se svými kolegy iniciativu založil.

„Tradiční postavou českých Vánoc je kromě Ježíška i svatý Mikuláš, který má na rozdíl od Santa Clause atributy biskupa. V období nesvobody byli vytlačováni Ježíšek a Mikuláš Dědou Mrázem, v dnešní době jsou vytlačováni Santa Clausem," dodává Tomáš Zdechovský.

V obchodech

Není nic zvláštního, že prodejci zcela běžně zamění Mikuláše za Santu. Místo toho, abychom našli v obchodech čokoládovou figurku Mikuláše, tak najdeme ve většině případů čokoládové figurky Santa Clause či adventní kalendáře s jeho motivem. „Santa Claus je uměle vytvořenou postavou pro marketing, zatímco Mikuláš má své historické kořeny.

Ona červená a bílá barva pocházejí právě od svatého Mikuláše. Červená barva značí symbol úřadu a bílá barva představuje znamení svatosti. Pro Mikuláše je typická jeho mitra, neboli čepice s křížem, červená kápě rovněž s křížem přehozená přes bílý spodní oblek a jeho berla. Pro Santa Clause je typický taktéž červenobílý oblek, avšak s opaskem, dále kulich s bambulí a sobi s červeným nosem. I když je zde tolik rozdílných vlastností, tak je prodejci buď nevidí, anebo záměrně ignorují," vysvětluje studentka Masarykovy univerzity Gabriela Vaňková, která je do projektu Zachraňte Ježíška zapojena.

Sbírka

„Naším cílem není jenom vykřikovat a nadávat na Santa Clause, který narušuje naší vánoční atmosféru, ale chceme této příležitosti využít a udělat šťastnými ty, kteří se dostali do těžké životní situace," tvrdí organizátoři iniciativy. Proto je jejich další aktivitou sbírka. „Příspěvkem na záchranu Ježíška přispíváte dětem, které nemohou slavit bezstarostné Vánoce v rodinném kruhu a léčí se s pomocí Nadačního fondu dětské onkologie Krtek v brněnské fakultní nemocnici," informují na webu, kde se můžete dozvědět, jak poslat dárcovskou SMS – DMS. 

Autor: Petr Vodseďálek

17.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 26
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
15

K útoku nožem v Rusku se přihlásil Islámský stát

Grace Mugabeová a Robert Mugabe
4

Mugabeová získala imunitu, Jižní Afrika přerušila letecké spojení

Dýmkař Krška: Dělám pocitové dýmky. Řídím se hlavně kresbou dřeva

Výrobě dýmek se Karel Krška z Drnovic věnuje už sedmadvacet let. I po takové době nepovažuje jejich vyřezávání za rutinu. „Každý kousek je originál. Vše dělám ručně a každý kus dřeva mě jinak inspiruje. Možná proto mě práce pořád baví,“ pochvaluje si devětačtyřicetiletý muž.

První burčák je v prodeji. Jak poznat ten pravý? Zákazník nemá šanci, říká vinař

/ANKETA/ - Hrozny už pomalu dozrávají a s blížícím se vinobraním začíná i burčáková sezóna. Zatímco někteří vinaři čekají s výrobou burčáku na začátek září, jiní už prodávají.

Libanon a Sýrie zahájily ofenzivu, chtějí vyčistit hranice od islamistů

Hnutí Hizballáh spojilo své síly se syrskými vládními jednotkami s cílem zbavit pohraniční oblasti posledních bojovníků Islámského státu. Libanonskou armádu v této operaci podporují i Američané.

Z kauzy uplácení se někteří stíhaní lékaři mohou vyplatit

V kauze údajného uplácení lékařů ze strany distributorů léků policie obvinila zhruba 200 lidí. Někteří z doktorů se mohou stíhání vyhnout, pokud zaplatí jedenapůlnásobek přijatých úplatků na odškodnění obětí trestných činů. Naopak část distributorů policie stíhá jako organizovanou zločineckou skupinu. Hrozí jim přísnější tresty, a to dva až deset let vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení