VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žáci pojedou na motorce sami. Učitel za nimi

Praha, Plzeň /INFOGRAFIKA/ – Tady se to startuje, tohle jsou řídítka, tímhle se brzdí. A jeď.S trochou nadsázky i tak mohou vypadat nové jízdy zručnosti, které se začnou objevovat při výcviku v autoškolách. Na konci loňského roku vešla v platnost novela vyhlášky, která pro výuku motorkářů zavádí některé předem stanovené zkoušky ovládání vozidla – adepti musejí třeba prokázat slalom při minimální rychlosti (viz grafika), úhybné manévry či krizové brzdění.

9.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Úplnou novinkou je možnost, aby žák jel samostatně – bez motorky s druhými řídítky – už ve výcviku a v závěrečné zkoušce v provozu. V takovém případě ho instruktor či zkušební komisař mohou následovat na doprovodné motorce či v autě.

Autoškoly? U nás jen nutné minimum

Ministerstvo dopravy změny připravilo s cílem zvýšit praktické dovednosti. Doteď se více hledělo na to, jak žák na konci plní předpisy než na to, jak fakticky umí ovládat stroj pod sebou. A reálné výsledky jsou tristní: 38 procent nehod s tragickými následky zaviní motocyklisté s praxí do jednoho roku.

„Jedná se v důsledku o vyšší tlak na autoškoly, aby žadatele o řidičské průkazy připravovaly opravdu kvalitně. A také žadatelé o řidičské oprávnění na motocykly by si měli uvědomit, že do autoškoly přichází za vzděláním, nikoliv za účelem koupě módního doplňku v podobě řidičského průkazu," zdůrazňuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Jak podotýká, ministerské kontroly v autoškolách odhalily, že 87 procent škol věnuje výcviku žadatelů na motocykly jen 13 hodin, což je minimální počet hodin stanovených zákonem. Na cvičišti přitom vykazují často jen pouhou jednu hodinu.
Proto se do vyhlášky dostaly (i graficky) přesně vyjmenované úkony, které žák musí zvládnout. Záleží však stále na učiteli, kdy přesně vypustí žáka na cvičiště či do provozu.

Podle Neusara lze očekávat, že učitelé budou k výcviku přistupovat i nadále etapově. Nejprve zkusí dvojřídítkovou motorku, pak samostatný pohyb na cvičišti (s dorozumíváním vysílačkou v helmě) a teprve pak přijde na řadu jízda v provozu.

Jenže samotní instruktoři nad vyhláškou nejásají. Nově popsaná jízda zručnosti (mezi kužely, obraty, manévry) je podle nich přísná. „Novela není dokonalá. Neřeší toleranci v rychlosti motorky v jednotlivých testech ani jak se bude rychlost měřit. Menší lidé nemusí na zkušební motorce sami dosáhnout na zem, doma ale mají nižší stroj, se kterým problém nebude," popisuje František Šimek z plzeňské autoškoly Ing. Šimek. „Také není vyřešena odpovědnost. Doteď byla na komisaři, nyní ale žák jede sám,"upozorňuje.

Vzor v Evropě

Novinka vznikla po vzoru jiných evropských zemí. „Přesto obsahuje některé prvky, které jsou problematické. Když pomineme shánění prostoru pro výcvik, který vyžaduje plochu o rozměru 100 x 8 metrů, tak jde například o jízdu v nízké rychlosti, se kterou mají problém i někteří zkušení jezdci. Také se slalomem v 50 km/h budou mít nováčci pravděpodobně problém," míní dopravní expert BESIPu Václav Ircing. S obtížností mu dává za pravdu i Šimek. „Sám jsem dlouholetý motorkář. Zkusil jsem si vytyčit kurz a projet ho. I když mám enduro, které je vhodnější než jiné typy motorek, měl jsem s projetím problémy," řekl.

Jak ale zdůrazňuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy, odpovědnost zůstává podobná jako dnes. Stále platí, že nejprve musí žák splnit zkoušku z ovládání vozidla a teprve pak vyrazí do provozu. „Jakmile učitel usoudí, že je na to žadatel připravený, může jet na cvičné ploše samostatně, tedy až má učitel jistotu, že to žadatel zvládne. V těchto případech obecně odpovědnost nese učitel. Odpovědnost u zkoušky pak závisí na konkrétní situaci a posuzuje se vždy individuálně," říká Neusar.

Motorka s dvěma řídítky je mimochodem český patent ze 60.let. Na Západě jsou obvyklejší sólo jízdy, kdy učitel jede na jiném stroji.

Motorky

Autor: Jan Klička, Lukáš Matoušek

9.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Olomoucký podnikatel Mario Wiedermann nabízel finanční propojení čínské společnosti TIENS s fotbalovou Sigmou
1 8

Sigma odmítla čtvrt miliardy z Číny, tvrdí podnikatel a kritizuje vedení

Milan Petržela se raduje s Františkem Rajtoralem po vstřelené brance.
10

Fanoušci zapalují u stadionu svíčky. "Františku, nezapomeneme," zní z Viktorie

Macrona Paříž miluje. Dala mu o 29,2 procenta víc než Le Penové

Počty, které nelze nepřehlédnout. I když slibuje nesplnitelné, i když opisoval svůj volební program od Hollanda, v prvním kole letošních prezidentských voleb vyhrál centrista Emmanuel Macron nad extrémní pravičáckou Marine Le Penovou.

České ovocné pálenky jdou na odbyt. Zisk firmy Rudolf Jelínek se zvýšil

Zisky společnosti Rudolf Jelínek v loňském roce zaznamenaly meziroční nárůst o devět procent. Společnost loni dosáhla výnosů ve výši 440 milionů korun a její zisk po zdanění činil 23,2 miliónů korun. Firma se díky dobrým výsledkům chystá investovat do nákupu pozemků a rekonstrukce výrobního areálu.

AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 ve směru na Prahu u Domašova stojí. Blokuje ji nehoda

/FOTOGALERIE/- Kvůli nehodě stojí od pondělní půl deváté ráno dálnice D1 na 170. kilometru u Domašova. Srazily se tam kamion, dodávka a osobní auto.

Čeká vás smrt, vzkazuje Severní Korea Spojeným státům

Čínský prezident Si Ťin-Pching vyzval jak Spojené státy, tak Japonsko, aby se zdrželo neuvážených kroků. Reagoval tak na probíhající společné cvičení Japonska a USA v blízkosti Korejského poloostrova. Zúčastnila se ho americká letadlová loď Carl Vinson a další doprovodné lodě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies