VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žáci pojedou na motorce sami. Učitel za nimi

Praha, Plzeň /INFOGRAFIKA/ – Tady se to startuje, tohle jsou řídítka, tímhle se brzdí. A jeď.S trochou nadsázky i tak mohou vypadat nové jízdy zručnosti, které se začnou objevovat při výcviku v autoškolách. Na konci loňského roku vešla v platnost novela vyhlášky, která pro výuku motorkářů zavádí některé předem stanovené zkoušky ovládání vozidla – adepti musejí třeba prokázat slalom při minimální rychlosti (viz grafika), úhybné manévry či krizové brzdění.

9.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Úplnou novinkou je možnost, aby žák jel samostatně – bez motorky s druhými řídítky – už ve výcviku a v závěrečné zkoušce v provozu. V takovém případě ho instruktor či zkušební komisař mohou následovat na doprovodné motorce či v autě.

Autoškoly? U nás jen nutné minimum

Ministerstvo dopravy změny připravilo s cílem zvýšit praktické dovednosti. Doteď se více hledělo na to, jak žák na konci plní předpisy než na to, jak fakticky umí ovládat stroj pod sebou. A reálné výsledky jsou tristní: 38 procent nehod s tragickými následky zaviní motocyklisté s praxí do jednoho roku.

„Jedná se v důsledku o vyšší tlak na autoškoly, aby žadatele o řidičské průkazy připravovaly opravdu kvalitně. A také žadatelé o řidičské oprávnění na motocykly by si měli uvědomit, že do autoškoly přichází za vzděláním, nikoliv za účelem koupě módního doplňku v podobě řidičského průkazu," zdůrazňuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Jak podotýká, ministerské kontroly v autoškolách odhalily, že 87 procent škol věnuje výcviku žadatelů na motocykly jen 13 hodin, což je minimální počet hodin stanovených zákonem. Na cvičišti přitom vykazují často jen pouhou jednu hodinu.
Proto se do vyhlášky dostaly (i graficky) přesně vyjmenované úkony, které žák musí zvládnout. Záleží však stále na učiteli, kdy přesně vypustí žáka na cvičiště či do provozu.

Podle Neusara lze očekávat, že učitelé budou k výcviku přistupovat i nadále etapově. Nejprve zkusí dvojřídítkovou motorku, pak samostatný pohyb na cvičišti (s dorozumíváním vysílačkou v helmě) a teprve pak přijde na řadu jízda v provozu.

Jenže samotní instruktoři nad vyhláškou nejásají. Nově popsaná jízda zručnosti (mezi kužely, obraty, manévry) je podle nich přísná. „Novela není dokonalá. Neřeší toleranci v rychlosti motorky v jednotlivých testech ani jak se bude rychlost měřit. Menší lidé nemusí na zkušební motorce sami dosáhnout na zem, doma ale mají nižší stroj, se kterým problém nebude," popisuje František Šimek z plzeňské autoškoly Ing. Šimek. „Také není vyřešena odpovědnost. Doteď byla na komisaři, nyní ale žák jede sám,"upozorňuje.

Vzor v Evropě

Novinka vznikla po vzoru jiných evropských zemí. „Přesto obsahuje některé prvky, které jsou problematické. Když pomineme shánění prostoru pro výcvik, který vyžaduje plochu o rozměru 100 x 8 metrů, tak jde například o jízdu v nízké rychlosti, se kterou mají problém i někteří zkušení jezdci. Také se slalomem v 50 km/h budou mít nováčci pravděpodobně problém," míní dopravní expert BESIPu Václav Ircing. S obtížností mu dává za pravdu i Šimek. „Sám jsem dlouholetý motorkář. Zkusil jsem si vytyčit kurz a projet ho. I když mám enduro, které je vhodnější než jiné typy motorek, měl jsem s projetím problémy," řekl.

Jak ale zdůrazňuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy, odpovědnost zůstává podobná jako dnes. Stále platí, že nejprve musí žák splnit zkoušku z ovládání vozidla a teprve pak vyrazí do provozu. „Jakmile učitel usoudí, že je na to žadatel připravený, může jet na cvičné ploše samostatně, tedy až má učitel jistotu, že to žadatel zvládne. V těchto případech obecně odpovědnost nese učitel. Odpovědnost u zkoušky pak závisí na konkrétní situaci a posuzuje se vždy individuálně," říká Neusar.

Motorka s dvěma řídítky je mimochodem český patent ze 60.let. Na Západě jsou obvyklejší sólo jízdy, kdy učitel jede na jiném stroji.

Motorky

Autor: Jan Klička, Lukáš Matoušek

9.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda hnutí STAN Petr Gazdík (vlevo) a první místopředseda Vít Rakušan.
AKTUALIZOVÁNO
3 5

Jeden program, jedno logo! Hnutí STAN půjde do voleb v koalici s lidovci

Mlok skvrnitý.
11

Vzácným zvířatům se v metropoli daří. A bude jich ještě víc

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

AKTUALIZOVÁNO

Pohřeb kardinála Vlka: rozloučit se přišly tisíce lidí, nechyběli členové vlády

Tělo zesnulého kardinála Miloslava Vlka bylo dnes po církevních obřadech uloženo do arcibiskupské hrobky v katedrále sv. Víta. Obřadu přihlíželo přes dva tisíce lidí. Pohřeb ukončil poslední rozloučení s kardinálem, který zemřel před týdnem ve věku 84 let.

Sivok před San Marinem: Vpředu máme hladové kluky, věřím jim

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ Od českého národního týmu se zítra v San Marinu očekává čisté konto. Podle kapitána Tomáše Sivoka však právě první pohled klame, svěřence Karla Jarolíma, a speciálně obránce, nečeká jednoduchá práce. 

V Minsku to vře. Ulice obsadili policisté se samopaly a vodní děla

Běloruská policie dnes odpoledne zablokovala pochod stovek demonstrantů v centru Minska, cestu jim přehradila policejní vozidla. Podle očitých svědků byly zatčeny desítky lidí, jsou mezi nimi údajně i novináři včetně místních zpravodajů stanice BBC. Do protestního protivládního pochodu, který minská radnice nepovolila, se podle agentury AP zapojilo kolem 700 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies