VYBERTE SI REGION

Žáci pojedou na motorce sami. Učitel za nimi

Praha, Plzeň /INFOGRAFIKA/ – Tady se to startuje, tohle jsou řídítka, tímhle se brzdí. A jeď.S trochou nadsázky i tak mohou vypadat nové jízdy zručnosti, které se začnou objevovat při výcviku v autoškolách. Na konci loňského roku vešla v platnost novela vyhlášky, která pro výuku motorkářů zavádí některé předem stanovené zkoušky ovládání vozidla – adepti musejí třeba prokázat slalom při minimální rychlosti (viz grafika), úhybné manévry či krizové brzdění.

9.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Úplnou novinkou je možnost, aby žák jel samostatně – bez motorky s druhými řídítky – už ve výcviku a v závěrečné zkoušce v provozu. V takovém případě ho instruktor či zkušební komisař mohou následovat na doprovodné motorce či v autě.

Autoškoly? U nás jen nutné minimum

Ministerstvo dopravy změny připravilo s cílem zvýšit praktické dovednosti. Doteď se více hledělo na to, jak žák na konci plní předpisy než na to, jak fakticky umí ovládat stroj pod sebou. A reálné výsledky jsou tristní: 38 procent nehod s tragickými následky zaviní motocyklisté s praxí do jednoho roku.

„Jedná se v důsledku o vyšší tlak na autoškoly, aby žadatele o řidičské průkazy připravovaly opravdu kvalitně. A také žadatelé o řidičské oprávnění na motocykly by si měli uvědomit, že do autoškoly přichází za vzděláním, nikoliv za účelem koupě módního doplňku v podobě řidičského průkazu," zdůrazňuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Jak podotýká, ministerské kontroly v autoškolách odhalily, že 87 procent škol věnuje výcviku žadatelů na motocykly jen 13 hodin, což je minimální počet hodin stanovených zákonem. Na cvičišti přitom vykazují často jen pouhou jednu hodinu.
Proto se do vyhlášky dostaly (i graficky) přesně vyjmenované úkony, které žák musí zvládnout. Záleží však stále na učiteli, kdy přesně vypustí žáka na cvičiště či do provozu.

Podle Neusara lze očekávat, že učitelé budou k výcviku přistupovat i nadále etapově. Nejprve zkusí dvojřídítkovou motorku, pak samostatný pohyb na cvičišti (s dorozumíváním vysílačkou v helmě) a teprve pak přijde na řadu jízda v provozu.

Jenže samotní instruktoři nad vyhláškou nejásají. Nově popsaná jízda zručnosti (mezi kužely, obraty, manévry) je podle nich přísná. „Novela není dokonalá. Neřeší toleranci v rychlosti motorky v jednotlivých testech ani jak se bude rychlost měřit. Menší lidé nemusí na zkušební motorce sami dosáhnout na zem, doma ale mají nižší stroj, se kterým problém nebude," popisuje František Šimek z plzeňské autoškoly Ing. Šimek. „Také není vyřešena odpovědnost. Doteď byla na komisaři, nyní ale žák jede sám,"upozorňuje.

Vzor v Evropě

Novinka vznikla po vzoru jiných evropských zemí. „Přesto obsahuje některé prvky, které jsou problematické. Když pomineme shánění prostoru pro výcvik, který vyžaduje plochu o rozměru 100 x 8 metrů, tak jde například o jízdu v nízké rychlosti, se kterou mají problém i někteří zkušení jezdci. Také se slalomem v 50 km/h budou mít nováčci pravděpodobně problém," míní dopravní expert BESIPu Václav Ircing. S obtížností mu dává za pravdu i Šimek. „Sám jsem dlouholetý motorkář. Zkusil jsem si vytyčit kurz a projet ho. I když mám enduro, které je vhodnější než jiné typy motorek, měl jsem s projetím problémy," řekl.

Jak ale zdůrazňuje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy, odpovědnost zůstává podobná jako dnes. Stále platí, že nejprve musí žák splnit zkoušku z ovládání vozidla a teprve pak vyrazí do provozu. „Jakmile učitel usoudí, že je na to žadatel připravený, může jet na cvičné ploše samostatně, tedy až má učitel jistotu, že to žadatel zvládne. V těchto případech obecně odpovědnost nese učitel. Odpovědnost u zkoušky pak závisí na konkrétní situaci a posuzuje se vždy individuálně," říká Neusar.

Motorka s dvěma řídítky je mimochodem český patent ze 60.let. Na Západě jsou obvyklejší sólo jízdy, kdy učitel jede na jiném stroji.

Motorky

Autor: Jan Klička, Lukáš Matoušek

9.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Donald versus
 Hillary. Lepší než Super Bowl?

Washington - Devadesát minut (v úterý ve tři hodiny ráno našeho času) bez reklam může posadit k obrazovkám až 100 milionů diváků. Rekord politických debat zatím drží superdebata Jimmyho Cartera a Ronalda Reagana z roku 1980 (volby tehdy vyhrál R. Reagan). Tu vidělo 80 milionů lidí.

Firma Skytoll žádá ÚOHS, aby Kapsch nesměl vybírat mýto

Firma Skytoll, která vybírá mýto na Slovensku, rázně promluvila do další budoucnosti českého mýtného systému. Jak zjistil magazín Dotyk, v pátek na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) poslala návrh, aby bylo ministerstvu dopravy zakázáno využívat služeb rakouské firmy Kapsch.

VÍME PRVNÍ
Mladý muž byl už dříve kvůli výhružným SMS, které posílal své bývalé přítelkyni, odsouzen za stalking. Nyní mu hrozí další soudní líčení. Podle informací Deníku byl Šimek obviněn 
z trestných činů vydírání 
a nedovoleného ozbrojování.

Státnímu zástupci nastražil granát pod auto bývalý voják

Havlíčkův Brod – Policejní komando tento týden 
v úterý zadrželo v Havlíčkově Brodě šestatřicetiletého bývalého profesionálního vojáka Davida Šimka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies