VYBERTE SI REGION

Žádala o půjčku, hovor stál deset tisíc korun

Prostějov – Trestní oznámení na poskytovatele půjček podala na státním zastupitelství v Prostějově invalidní důchodkyně Miroslava Jílková. Telefonát, jímž koncem října loňského roku žádala o půjčku, ji totiž stál deset tisíc korun. Úvěr přitom nezískala.

25.1.2010 53
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

„Myslím si, že ze strany poskytovatele šlo o podvodné jednání. Přestože se společnost, respektive ono telefonní číslo, na něž jsem volala, prezentuje jako rychlá půjčka, spíše jen z lidí vytahuje peníze předraženými hovory. Člověk, s nímž jsem hovořila, mě na cenu telefonátu záměrně neupozornil. Hovor navíc zbytečně protahoval,“ uvedla Jílková na zastupitelství právnímu čekateli Miroslavu Sivcovi, který s ní sepsal protokol o trestním oznámení.

Dovolala se na záznamník

Telefonní číslo, na které tehdy volala, si Jílková nepamatuje. Šlo prý ale o běžného operátora. Když číslo, které našla v inzertním periodiku Profit, vytočila, ozval se jí záznamník. Ten ji odkázal na linku 900 950 240. „Zavolala jsem tam a hovor přijala nějaká žena. Ptala se mě, jak se jmenuji, kde bydlím a podobně. Pravidelně mi říkala, že mám počkat, že jí třeba nefunguje počítač nebo nenabíhá systém,“ popsala na státním zastupitelství poškozená, která takto provolala celkem deset tisíc korun.

Dozvěděla se to poté, co jí její telefonní operátor poslal fakturu. „Nikdy by mě nenapadlo, že když zavolám na předčíslí 900, budu muset zaplatit tolik peněz. Žila jsem totiž delší dobu v Řecku a to předčíslí vůbec neznám,“ argumentuje důchodkyně. Záležitost nyní musí prověřit prostějovští policisté. Bude zajímavé sledovat, co zjistí.

Poprvé ji policista spíš odbyl

Miroslavě Jílkové, která se na policii vypravila s trestním oznámením na poskytovatele půjček už před zhruba měsícem, totiž službu konající policista řekl, že se o trestný čin nejedná. „Spíše mě odbyl, než pořádně vyslechl. To na státním zastupitelství měli ke mně úplně jiný přístup,“ podotkla Jílková.

Andrea Běhálková, předsedkyně olomouckého sdružení SPES, která od roku 2005 nabízí zadluženým lidem bezplatné poradenství, zná ze své praxe řadu podobných příkladů. „Ze strany poskytovatelů jde o nekalé praktiky,“ vyjádřila se. Zdůraznila přitom, že takové úvěrové společnosti mají ale vše velmi dobře právně ošetřené. „Šance vyhrát v soudním sporu vedeném proti nim tudíž neexistuje,“ konstatovala Běhálková.

Před zahájením hovoru nemusí informovat o ceně

Dana Makrlíková, mluvčí Českého telekomunikačního úřadu, v této souvislosti konstatovala, že podnikatel poskytující službu začínající přístupovým kódem 900 není povinen informovat volajícího před zahájením služby o účtované ceně hovoru.

„Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu je však povinen uveřejnit v každé své provozovně a rovněž způsobem umožňujícím dálkový přístup pro koncové uživatele podrobné informace týkající se cen a cenových plánů a jejich struktury. Uveřejnit misí i způsob uplatnění reklamace vad včetně údajů o tom, kde a v jakých lhůtách lze reklamaci uplatnit,“ uvedla Makrlíková.

Není jediná

Miroslava Jílková není sama, kdo kvůli žádosti o půjčku provolal tisícové sumy. „Stejně dopadl i můj bratr,“ přiznala čtyřicetiletá Dáša z Olomouce. Spočítala, že jemu operátor vyčíslil cenu volání na sedm tisíc korun. „Navíc můj bratr je silně zadlužený, a když jsem se snažila úvěrové pracovnici, kterou jsem navštívila přímo v kanceláři, vysvětlit, že další půjčku si už dovolit nemůže, vůbec na to nedbala,“ postěžovala si Dáša. Také ona podala na poskytovatele půjček na státním zastupitelství trestní oznámení.

Autor: Radim Havlík

25.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 53
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Zastánci tradičních Vánoc zase bojují proti Santa Clausovi

Praha - Tradiční podobu českých Vánoc před anglosaskými vlivy obhajuje iniciativa Zachraňte Ježíška. Na sociálních sítích ji letos podpořilo už přes 55.000 lidí. Její zastánci brojí především proti všude přítomné reklamě a postavě Santa Clause spojené v počátcích s propagací jednoho výrobku. Míní, že dekorace spojené s touto podobou Vánoc ničí v dětech fantazii, a i když doma dárky třeba dále nosí Ježíšek, představují si ho stále více jako dědu v červeném plášti, což vede k postupnému zapomínání na české tradice a přebírání vzorů z ciziny.

Dávejte pozor, co si cvakáte. V Ústí se opět objevily falešné jízdenky na MHD

Ústí nad Labem – Pokuta za řádně označenou jízdenku? Ano, je to možné. V městské hromadné dopravě se opět objevují falešné jízdenky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies