Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zdravá strava: mýty versus realita

Praha - S tím, že je vyvážený jídelníček důležitý, souhlasí většina Čechů. Vybrat správné a zdravé potraviny ale umí jen málokdo. Navíc společností proudí několik mýtů, kterým lidé věří, přestože jsou zavádějící, nebo dokonce nepravdivé. Nejvíc nesmyslů koluje o tucích, mléku, mléčných výrobcích a pečivu. Které jsou nejčastější mýty o výživě a co je na nich pravdy?

22.4.2014 17
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Specialista na výživu Petr Havlíček: Jedno teplé jídlo denně stačí. Lepší je večeře

Co si dát k obědu? Jak poskládat jídelníček a kdy večeřet? Podle odborníka na výživu Petra Havlíčka je nejdůležitější sledovat nutriční hodnoty.

Petr HavlíčekKteré informace by měli lidé sledovat na obalech?
Problém je v tom, že lidé řeší suroviny jako primární záležitost. Když se jich ale zeptám, jestli čtou nutriční hodnoty, obsah energie a bílkovin, sacharidů a podobně, odpovědí, že se v tom nevyznají, že to nečtou a nepovažují za důležité. Člověk by se měl naučit jakési zbožíznalství a to, co má u konkrétní skupiny potravin hledat. Například u uzenářských výrobků je důležité dávat pozor na obsah čistých svalových bílkovin, obsah tuků a přidávané soli, u mléčných výrobků obsah tuku, u sýrů obsah soli, u jogurtu obsah cukru 
a tak dále. Skupin potravin není tolik, takže naučit se rozkódovat, které potraviny jsou z nutričního hlediska vhodné a které naopak ne, není tak složité.

Co konkrétně by tedy lidé měli při nákupu jídla zohlednit?
V první řadě je potřeba sledovat nutriční hodnoty, na druhém místě suroviny. Poté by mělo být zohledněno, z jak kvalitních surovin je produkt vyrobený, jestli má třeba biocertifikaci nebo jinou známku kvality.

Velkým strašákem bývají takzvaná éčka, na co si u nich dát pozor?
Všechna éčka, která se používají, jsou schválená Evropským úřadem pro bezpečnost potravin (EFSA). To znamená, že pokud se používají v množství, které je pro konkrétní potraviny povolené, zdraví neohrožují. Málokdo vnímá, že okolní prostředí nás ohrožuje daleko víc než takzvaná potravinářská chemie. Kolem éček se rozpoutala zbytečně velká hysterie, přestože se občas objeví informace, že některá nám úplně neprospívají. Osobně si vybírám potraviny, které obsahují minimum přídatných látek. Nicméně z technologického hlediska a našeho západního stylu života se potraviny, aby vydržely, měly určitou barvu a vůni, jinak, tedy bez éček vyrábět nedají. Kdo éčka nechce, ať si vaří sám. Ať koupí brambory, mouku, maso a všechno si udělá doma. Tak bude mít jistotu, že éčka v jídle mít nebude.

Jedním z mnoha mýtů je, že kdo chce zhubnout, neměl by jíst po páté hodině. Jak to je?
To je nesmysl. Záleží totiž na tom, kdy jde člověk spát 
a jak moc je nebo není aktivní. Když se naposledy najím 
v pět, pak si hraju s dětmi
a do deseti hodin večer ještě něco dělám, je velké riziko, že mezi osmou a desátou mě popadne hrozný hlad a přejím se. Protože je člověk aktivní, tak neustále spotřebovává energii, kterou potřebuje doplnit. Navíc když jdu spát 
o půlnoci, tak jsem sedm hodin bez jídla, a to nikdo nevydrží.

Kdy naposledy by tedy měl člověk jíst?
Zhruba dvě až tři hodiny před spaním, ale zase je důležité živinové složení jídla 
a jeho úprava. Například 
s kachnou se zelím a knedlíkem, která bude plavat v tuku a bude připečená, se tělo bude prát i osm hodin. Když si ji dám dvě hodiny před spaním, neusnu, protože žaludek bude pracovat na plný výkon.

Jak moc důležité je teplé jídlo?
Nemyslím si, že mít teplé jídlo je nezbytně nutné. Bohatě stačí jedno denně. Já bych ho navíc zařadil až na večer. K obědu ne, protože nemáme siesty, a proto nemáme čas trávit největší jídlo v průběhu dne. Často jsou navíc obědy nevhodně poskládané živinově, úpravou 
i velikostí porce. Pokud má někdo náročný den, tak bych večeři zařadil jako nejhodnotnější jídlo z celého dne, nesmí to ale být energetická bomba.

Co byste si dal k obědu?
Líbí se mi jídla, která jsou rychlá a nezatěžují, takže například sushi, těstovinové saláty s trochou masa, rizota, k tomu polévka, například vývar. Jídlo s větším podílem masa bych zařadil opravdu až na večer.

Za zdravý se považuje ovocný džus, je tomu tak?
Džus je v podstatě limonáda, která navíc obsahuje vitaminy, minerální látky, stopové prvky a ochranné látky, pokud se nezničí tepelným zpracováním. Pořád je ale potřeba brát v potaz, že džusy, které se vyrábí z koncentrátů, mají srovnatelný obsah cukru s Coca-Colou. Nejlepší je pít čistou vodu, stačí z kohoutku. 

Mýty o jídle

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

22.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:
Elektřina. Ilustrační foto.
18

Ceny energií zatím stagnují. Zdražit by mohla elektřina

Ilustrační foto.
23

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Nemocnice zavírá kvůli zlodějům kovů. Ukradli kabely

V Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem bude od pátku do neděle omezen provoz. Pacienti mají jet za ošetřením do Děčína či Teplic.

Jablek je málo, jejich cena poroste

Ovocnáři zahájili hlavní sklizeň jablek. Někde stromy spíš pročesávají než češou, jablek je podle prognóz o třicet procent méně než vloni. Na Jičínsku se na jablkové kalamitě podepsaly mrazy a kroupy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení