VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zdravotníci se naučí, jak komunikovat s nevidomými

Praha - Na internetu je publikace pro zdravotníky s názvem Váš nevidomý pacient, která přináší rady, doporučení a návody lékařům, sestrám a dalším zdravotnickým pracovníkům.

7.2.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vychází z praktických zkušeností lidí se zrakovým postižením a řeší například pomoc při orientaci nevidomého ve zdravotnickém zařízení, komunikaci s ním či možnost doprovodu vodicího psa. V Česku žije přes 100 tisíc lidí s těžkým zrakovým postižením, z nich 15 tisíc až 20 tisíc nevidomých.

Potřebují specifický přístup, ten by ale neměl spočívat v tom, že by se k nim zdravotníci chovali jako k nesvéprávným. Zásadní chybou v komunikaci s nevidomým pacientem je to, že lékař či sestra mluví k jeho doprovodu místo k němu. Častou chybou je i to, že do ordinace zavolají s nevidomým i jeho průvodce, aby ho k vyšetření svlékl, což nevidomý umí i bez asistence.

Pro nevidomé je velkou pomocí, když si před návštěvou mohou vyhledat na webu, jak je dané zařízení vybaveno pro orientaci nevidomých. V řadě nemocnic jsou akustické orientační majáky, běžné jsou vodicí linie, objevuje se i značení v Braillově bodovém písmu. Pracovníci recepce nebo personál doprovodí nevidomého od vchodu do čekárny.

Chybou je, když pak sestra vyzve lidi v čekárně jen obecně, ať vstoupí další. Nevidomý neví, zda se to týká právě jeho, potřebuje slyšet oslovení. Stejně tak neví, když už je v ordinaci a lékař mlčí, zda něco zapisuje, připravuje pomůcky pro vyšetření nebo čeká, že mu nevidomý něco řekne.

Nevidomého nechytáme za hůl, ale za loket

Příručka radí oslovit nevidomého, říci mu, kdo s ním mluví, nabídnout k přidržení loket, když je třeba někam dojít. Nevidomým vadí, když je ten, kdo je chce vést, chytá za bílou hůl. Vadí jim také to, když lidé ruší jejich vodicího psa při práci. Mluví na psa, s nevidomým nekomunikují.

Zdravotníci se dozvědí, jak mluvit s nevidomým, jak mu pomoci při nástupu do nemocnice zorientovat se v prostředí, upozornit ho na úskalí, popsat uspořádání pokoje a umístění zvonku pro přivolání personálu. Protože nevidomý nevidí bílý plášť, lékař se má vždy představit.

Podobně v lékárně by lékárník vždy měl přesně popsat nevidomému, kolik balení a jakého konkrétního léku mu podává. Lékárník stejně jako lékař či sestra by měli umožnit nevidomému, aby si jejich instrukce nahrál na zvukový záznamník.

Autor: ČTK

7.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Rusku protestují tisíce lidí proti korupci.
AKTUALIZUJEME
8 6

V Rusku demonstrují tisíce lidí proti korupci. Šéf opozice byl zatčen

Vít Kalvoda.
9 12

Muž, který bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, raději jsem skončil

Premiér Sobotka zamířil ze summitu do nemocnice. Program ale nemění

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v sobotu po příletu z Říma ze summitu EU vyhledal lékařskou pomoc. Jeho zdravotní potíže podle mluvčího nejsou vážné a Sobotkův program v příštích dnech neovlivní.

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Český skialpinista spadl ve Vysokých Tatrách, pád dlouhý 200 metrů prežil

Český skialpinista přežil asi 200 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom dnes slovenská horská služba, která zraněnému muži v sobotu večer pomáhala.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies