VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zdravotníci se naučí, jak komunikovat s nevidomými

Praha - Na internetu je publikace pro zdravotníky s názvem Váš nevidomý pacient, která přináší rady, doporučení a návody lékařům, sestrám a dalším zdravotnickým pracovníkům.

7.2.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vychází z praktických zkušeností lidí se zrakovým postižením a řeší například pomoc při orientaci nevidomého ve zdravotnickém zařízení, komunikaci s ním či možnost doprovodu vodicího psa. V Česku žije přes 100 tisíc lidí s těžkým zrakovým postižením, z nich 15 tisíc až 20 tisíc nevidomých.

Potřebují specifický přístup, ten by ale neměl spočívat v tom, že by se k nim zdravotníci chovali jako k nesvéprávným. Zásadní chybou v komunikaci s nevidomým pacientem je to, že lékař či sestra mluví k jeho doprovodu místo k němu. Častou chybou je i to, že do ordinace zavolají s nevidomým i jeho průvodce, aby ho k vyšetření svlékl, což nevidomý umí i bez asistence.

Pro nevidomé je velkou pomocí, když si před návštěvou mohou vyhledat na webu, jak je dané zařízení vybaveno pro orientaci nevidomých. V řadě nemocnic jsou akustické orientační majáky, běžné jsou vodicí linie, objevuje se i značení v Braillově bodovém písmu. Pracovníci recepce nebo personál doprovodí nevidomého od vchodu do čekárny.

Chybou je, když pak sestra vyzve lidi v čekárně jen obecně, ať vstoupí další. Nevidomý neví, zda se to týká právě jeho, potřebuje slyšet oslovení. Stejně tak neví, když už je v ordinaci a lékař mlčí, zda něco zapisuje, připravuje pomůcky pro vyšetření nebo čeká, že mu nevidomý něco řekne.

Nevidomého nechytáme za hůl, ale za loket

Příručka radí oslovit nevidomého, říci mu, kdo s ním mluví, nabídnout k přidržení loket, když je třeba někam dojít. Nevidomým vadí, když je ten, kdo je chce vést, chytá za bílou hůl. Vadí jim také to, když lidé ruší jejich vodicího psa při práci. Mluví na psa, s nevidomým nekomunikují.

Zdravotníci se dozvědí, jak mluvit s nevidomým, jak mu pomoci při nástupu do nemocnice zorientovat se v prostředí, upozornit ho na úskalí, popsat uspořádání pokoje a umístění zvonku pro přivolání personálu. Protože nevidomý nevidí bílý plášť, lékař se má vždy představit.

Podobně v lékárně by lékárník vždy měl přesně popsat nevidomému, kolik balení a jakého konkrétního léku mu podává. Lékárník stejně jako lékař či sestra by měli umožnit nevidomému, aby si jejich instrukce nahrál na zvukový záznamník.

Autor: ČTK

7.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Barbora Strýcová na Australian Open.
6

Sprosté nadávky, výhrůžky. Strýcová odkryla druhou tvář tenisu

Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Milionová milost

Na kolapsech se podílí horko, ale i alkohol. Lékaři: Omezte pobyt na slunci

Horké a dusné počasí se podepisuje i na zdravotním stavu lidí. Dopad horkých dnů na lidský organismus zaznamenávají hlavně kardiaci a "plicaři".

Jaroslav Plesl: Téma Hamleta? Oběť za pravdu může být ohromná

/ROZHOVOR/ S postavou Hamleta se Jaroslav Plesl setkal už před lety tehdy ji nastudoval v Dejvickém divadle. Nově (od 27. června) se jako Kralevic dánský bude objevovat v prostoru před Míčovnou v Královské zahradě Pražského hradu.

Tropické počasí vydrží i příští týden, teploty atakují 35 stupňů

Zbytek června bude nadprůměrně horký a deštivý. Příští týden teploty vystoupají až na 35 stupňů. V červenci se teploty vrátí k dlouhodobému průměru, ale aspoň z počátku bude dále velmi deštivo. 

AKTUALIZOVÁNO

Policie evakuovala obchodní centrum ve Zlíně. Poplach vyvolala fotopast

/VIDEO/ Podezřelý, nebezpečně vypadající předmět ve zkušební kabince v obchodním centru ve Zlíně – Malenovicích vyhnal v sobotu krátce před polednem tři stovky zaměstnanců a zákazníků před budovu. Nakonec se ukázalo, že jde o fotopast, kterou si doma někdo vyrobil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies