VYBERTE SI REGION

Zimní údržbu by v budoucnu mohly řídit satelity

Praha - Sypače by byly vybaveny palubní jednotkou, která je schopná si zapamatovat, kolik posypového materiálu má být použito na různých úsecích a která podle satelitního systému najde momentální polohu vozila.

13.12.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Moš

Podle odborníků by se tím ušetřila posypová sůl, což by mělo příznivý dopad na životní prostředí. Výsledky evropského programu Golden Ice využívající vznikající satelitní systém Galileo pro organizování zimní údržby dnes v Praze představili odborníci z Itálie, Francie, Německa a Česka.

Systém Golden Ice je schopen automaticky vyhodnotit, jaké množství posypového materiálu má být použito na konkrétních úsecích silnic. Ušetří tím práci obsluze a je schopen eliminovat chyby, které by mohl řidič sypače způsobit, řekl Stanislav Kůs ze společnosti Hanes, která se zabývá zimní údržbou a která je partnerem projektu v ČR. Pro zaznamenání potřebných dat stačí jednou projet vybranou trasu a palubní jednotka si je uloží do paměti. Systém poté data využije při každé další jízdě. Množství použitého materiálu může ovlivňovat i obsluha sypače, a to v závislosti na aktuální povětrnostní situaci.

Přesnost

Galileo má předčít už zavedený americký systém GPS (Global Positioning System) především mimořádnou přesností. Má být schopen určovat polohu na celém světě s přesností na metry, zatímco GPS připouští odchylky kolem deseti metrů. Oba navigační systémy nebudou vůči sobě stát jen v konkurenčním vztahu, ale budou se navzájem podporovat, takže uživatel v praxi nepozná, zda ho právě navádějí signály Galilea, nebo GPS. První družice zapojené do tohoto systému byly na oběžnou dráhu vypuštěny koncem října.

Svůj navigační systém GLONASS budují i Rusové a také Čína už má systém s názvem Pej-tou (Compass) s šesti satelity. Ten má ale sloužit hlavně Asii.
EU a ESA počítají s využitím systému Galileo na zemi, ve vodě i ve vzduchu, a to nejen v dopravě, ale také v zemědělství při stanovování potřebných dávek hnojiva nebo ve stavebním průmyslu při vyměřování staveb. Usnadnit by měl i pátrání po obětech lavin. Galileo totiž bude aktivní systém - družice budou schopny signály nejen vysílat, ale i přijímat.

První tři služby systému Galileo mají být spuštěny, až bude v roce 2014 na oběžné dráze ve výšce přes 23.000 kilometrů operovat 18 satelitů. Galileo bude nabízet bezplatnou základní službu pro veřejnost, především tedy navigaci pro motoristy, dále pak signál pro pátrací a záchranné akce a jako třetí pak kódovanou službu určenou pro zajišťování bezpečnostních úkolů států. Další dvě služby přibudou, až bude na oběžné dráze všech 30 plánovaných družic, tedy nejpozději do roku 2019. Půjde o kódovaný signál pro komerční účely - například pro zaměřování pozemků geodety či mýtné systémy - a o certifikovaný signál pro navigaci letadel.

Autor: ČTK

13.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies