VYBERTE SI REGION

Zlý sen řidičů, to je Jižní spojka

Praha - Doprava zde kolabuje každý týden. Řidiči se zde budou trápit ještě rok, pak snad pomůže Pražský okruh.

4.10.2009 1
SDÍLEJ:

Zářijová nehoda kamionů na Jižní spojceFoto: Deník/Jiří Koťátko

Červencové frézování na mezi Jižní spojkou a Roztyly u sjezdu na dálnici D1. Auta stojí a kolony jsou dlouhé přes deset kilometrů.

Polovina července, převrácený kamion plný malinového sirupu. Barrandovský most a jeho okolí je ucpané na 20 hodin.

Druhá polovina září, nehoda čtyř vozidel u Lanového mostu, auta opět hodiny stojí v kolonách.

A naposledy minulý týden hned dvakrát, kdy byla Jižní spojka opět totálně ucpaná a neprůjezdná.

Takový je jen stručný výčet neúnosného provozu na jedné z nejdůležitějších a hlavně nejvytíženější silnici v hlavním městě i v celé republice. „Denně tudy projíždí přes sto deset tisíc vozidel,“ vypočítal Michal Křivohlávek z iniciativy AutoMat, která se zabývá dopravou v Praze.

Řidiči jsou denně ve stresu

Nejhorší je samozřejmě situace pro samotné řidiče, kteří musejí Jižní spojku denně používat k jízdě.

„Je to opravdu na hranici únosnosti. Tahle silnice je moje noční můra, přitom zkrátka nemohu jezdit jinudy. Přitom, když už třeba hodinu či dvě trávím v koloně, která se skoro nehýbe, mám pocit, že musím z auta vystoupit a všem hlasitě vynadat. Dělá se mi z toho opravdu špatně,“ popisuje své pocity řidič z povolání Martin Doubek.

Jeho reakce rozhodně nejsou ojedinělé, což potvrzuje i psycholog Michal Eibl. „V takovýchto případech se může často stát, že řidič opravdu vystoupí a začne si na někom vylévat vztek. Má stavy úzkosti a je částečně frustrován z toho, že se potřebuje jet, ale nemůže to nijak ovlivnit,“ vysvětluje.

Jiná možnost není

Problémem je, že dnes Praha nenabízí jinou možnost. Jižní spojka je hlavní tranzitní komunikací v hlavním městě a prakticky jedinou trasou, kudy mohou Prahou projet kamiony ze západní části města, především od dálnice D5 na Plzeň do východní, tedy hlavně na brněnskou dálnici D1 a D11 ve směru na Hradec Králové.

Navíc však slouží také jako vnitroměstská komunikace při spojení západní a východní části Prahy.

Hodně slibuje Pražský okruh

Jižní spojka v podstatě dlouhodobě simuluje také funkci Pražského okruhu. Jeho tři jižní části mají být dokončeny v příštím roce.

Původní termín zprovoznění byl na jaře, v poslední době se však hovoří o zpoždění a vypadá to spíše až na září příštího roku. Hodně prý bude záležet na tom, jaká bude letošní zima, a jakým tempem tak budou moci postupovat práce.

„Termín dodržíme. Jedeme podle plánu,“ slibuje generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok, která má na starosti prostřední ze tří částí Pražského okruhu, přesně úsek Vestec – Lahovice.

„Čím dříve, tím lépe. Na Jižní spojce jsou kolony skoro každý den, a v poslední době tu navíc bylo až příliš nehod, a to se pak musí čekat dlouhé hodiny. Hned jak na jihu Prahy obchvat otevřou, na Jižní spojku mě hned tak nikdo nedostane,“ uzavřel Martin Doubek.

Jižní spojka je kapacitní mimoúrovňová pražská rychlostní komunikace, která spojuje Barrandovský most s významnými pražskými komunikacemi na jih od centra. Začíná u Vltavy na východním předmostí Barrandovského mostu a končí na mimoúrovňové křižovatce s Průmyslovým polookruhem u Štěrbohol, zde se napojuje na Pražský okruh. Jižní spojka byla od začátku budována jako šestiproudová komunikace dálničního typu. Má celkovou konstrukční šířku 26,5 m a je dlouhá 9,5 km. Je na ní 7 mimoúrovňových křižovatek.

Autor: Lukáš Marek

4.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies