Když pivo, tak „lahváč" a do hospody spíše za odměnu.

Takový postup volí milovníci pěnivého moku přibližně od roku 2008, kdy u nás začala (i vinou vyšší spotřební daně) citelně klesat spotřeba točeného piva.

Máte raději točené, nebo láhvové pivo? Hlasujte v anketě pod článkem

Podle posledních dat za rok 2015 je podíl spotřeby sudového piva 37 procent (meziročně o tři procenta méně) a vedle toho o šest procent narostla spotřeba tankového piva. Hospody tak zůstaly „na svém", či dokonce mírně rostly.

Tento trend by měl vydržet i ve statistice za loňský rok. Naznačuje to analýza společnosti Data Servis, která monitoruje chování zákazníků na vzorku devíti tisíc hospod a restaurací po celém Česku. „V posledních dvou letech, 2015 a 2016, pozorujeme pozitivní trend v návštěvnosti hostů, kdy vidíme meziroční nárůst šest procent v letech 2014/15 a další tříprocentní nárůst v letech 2015/16," říká Marcela Šimková, šéfka Data Servis. „Celková spotřeba piva v hospodách a restauracích po mnoha letech přestala klesat a za poslední dva roky se drží na stabilní úrovni," konstatuje.

Tvrdá data o loňském výstavu a spotřebě zveřejní Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS) na jaře. Opatrný optimismus ale zní od výrobců už nyní. „V meziročním srovnání dochází k mírnému nárůstu spotřeby piva o tři procenta," říká ředitel pivovaru Litovel Lumír Hyneček s tím, že na Hané však už dnes produkují víc točeného než lahvového.

Čtěte také: Peníze na dluhopisy Agrofertu šly z Babišova účtu v UniCredit Bank

Návrat do hospod, zatím bez konkrétních dat, potvrzuje i jednička na trhu. „Bezkonkurenčně největší výtoč si v hospodách drží tradičně české světlé spodně kvašené pivo. Lidé si ale v posledních letech ve velkém oblíbili také ležáky, což se týká i limitovaných várek," říká Pavel Zítek, hlavní sládek pivovaru Gambrinus. „Zda se lidi do hospody budou vracet, je hodně na hospodském a výčepním," říká Zítek, který už devět let školí hostinské v kurzech.

Pivo k jídlu

Podle průzkumu Data Servisu si celkem 56 procent mužů a 28 procent žen v restauraci pravidelně objednává pivo k jídlu. Výčepní piva (desítky) loni tvořila 31 procent produkce a pijí se hlavně ve všední den. Ležáky (11° a 12°) tvoří už 57 procent hospodské výtoče a hosté je žádají především v pátek a sobotu. Tmavé pivo loni podle Data Servisu tvořilo čtyři procenta hospodské produkce a zbylých osm procent patřilo speciálům a pivním nápojům.

Nenechte si ujít: České hory o víkendu stále lákaly, víc lyžařů dorazilo v neděli

Podle někdejšího výkonného ředitele ČSPS Jana Veselého je nárůst lidí v hospodách zásluhou i turistů. „V některých lokalitách dnes sedí stejný počet domácích jako zahraničních hostů," podotýká Veselý. Obecný fakt, že lidé chodí méně do hospod, ale platí i pro západní Evropu. „Potýkají se s tím i tradiční pivní země, jako je Belgie či Německo," říká Veselý. Oceňuje proto, když i větší pivovary zařazují do nabídky sezonní speciály a tlačí na kvalitu výčepů.

Hospodské podnikání ale letos ovlivní dvě věci. Od konce května začne platit zákaz kouření, v průběhu roku se navíc projeví dopady elektronické evidence tržeb (EET). „Obavy, že provozovatelé začnou hromadně uzavírat své provozovny, se nepotvrdily," říká šéf litovelského pivovaru Lumír Hyneček. Část hospodských podle něj nakonec EET vzala „na milost", pořídili kasu a budou pokračovat, přestože původně zvažovali opak.