VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ekologové: Zplodiny z aut jsou stále větší problém

Praha - Kvůli znečištěnému ovzduší ročně zemře asi osm tisíc Čechů. Velký podíl na tom pak mají zplodiny z automobilů. Tvrdí se to alespoň v brožuře Účinky výfukových plynů z automobilů na lidské zdraví, kterou vydalo sdružení Děti Země.

7.10.2008 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

„Největším problémem jsou jemné prachové částice. Jejich dýchání zkrátí každému Čechovi život o více než deset měsíců,“ odhaduje lékař Miroslav Šuta, autor brožury. Podle něj se navíc situace stále horší, a to i přes stále přísnější limity na povolené emise škodlivin u aut. To připouští i Ministerstvo
dopravy.

„Rostoucí vliv dopravy na životní prostředí je důsledek stále většího počtu automobilů na českých silnicích,“ vysvětluje mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Na druhou stranu jsou podle něj nová auta podstatně ekologičtější – a to především díky evropským emisním normám EURO, kterým se členské státy EU musí podřídit. Tyto normy se aktualizují vždy přibližně po pěti letech. „Přísnější limity EURO 5 budou muset osobní automobily plnit od 1. září příštího roku,“ připomíná Hanzelka. Slabinou limitů EURO je však právě skutečnost, že se vztahuje pouze na nová vozidla.

Auta splňující přísnější emisní limity však zákon zvýhodňuje různými způsoby - například za přeregistraci auta nesplňující žádnou normu EURO zaplatí majitel deset tisíc korun. Pokud však jeho vozidlo splňuje alespoň normu EURO 3, nezaplatí nic. Podobných příkladů lze najít víc.

„Prosadili jsme takové parametry zákona o silniční dani, které zvýhodňují novější auta a auta na alternativní pohony,“ říká mluvčí Ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Další zvýhodnění automobilů splňujících přísnější emisní limity zřejmě přinese i chystaná novela zákona o ovzduší, kterou Ministerstvo životního prostředí předloží vládě do konce roku.

Dýchání zplodin může vést k infarktu i rakovině

„Kvůli prachovým částicím v ovzduší umře ročně až tři sta tisíc Evropanů,“ tvrdí lékař Miroslav Šuta. Jeho brožuru Účinky výfukových plynů z automobilů na lidské zdraví vydal původně Československý dopravní klub v roce 1996, přepracované vydání pak letos vydalo ekologické sdružení Dětí Země.

Jaké konkrétní zdravotní komplikace mohou výfukové plyny způsobit?
Výfukové plyny jsou komplexní směsí mnoha chemických látek, a tak jsou velice rozmanité i zdravotní problémy, které vyvolávají. Od dýchacích potíží, přes nemoci srdce a cév, které vedou srdečním infarktu či mozkové mrtvic až po několik typů rakoviny.

Může člověk tato zdravotní rizika nějak snížit?
Způsobů je mnoho. Od technických opatření, jako je zavedení prachových filtrů u vozů s dieselovými motory nebo snižovaní spotřeby automobilů, přes organizační jako například omezení rychlostí na frekventovaných silnicích, zpoplatnění vjezdu do center měst, obchvaty měst, budování záchytných parkovišť na okrajích měst a podobně. Existují také automobily na alternativní pohony – například propan-butan či stlačený zemní plyn.

Jaké nejvýznamnější změny obsahuje nové vydání vaší brožury oproti původnímu vydání?
Menší prostor je věnován olovu, neboť mezitím byly v Evropské unii zavedeny bezolovnaté benzíny. Větší pozornost je věnována jiným škodlivinám, zejména jemným prachovým částicím, které dnes jsou považovány za největší problém znečištění ovzduší v Česku i v Evropě. Ročně kvůli nim předčasně umírá v Evropě více než 300 tisíc lidí.

Představují dnes výfukové plyny větší riziko než například před deseti lety?
Došlo k řadě pozitivních změn - zejména povinné zavedení katalyzátorů a bezolovnatých benzínů. Ale dramaticky vzrostlo množství automobilů na českých silnicích a podobně dramaticky roste podíl aut dieselovými motory. Ta nemají katalyzátor a v Česku jich naprostá většina nemá ani prachový filtr. Proto je bohužel celkově situace v Česku horší než před deseti lety.

Autor: Martin Dohnal

7.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

Zrychlíme převody peněz, plánují banky

Místo pár sekund trvá platba na účet v jiném finančním ústavu až dny. Rýsuje se změna.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies