VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ekologové: Zplodiny z aut jsou stále větší problém

Praha - Kvůli znečištěnému ovzduší ročně zemře asi osm tisíc Čechů. Velký podíl na tom pak mají zplodiny z automobilů. Tvrdí se to alespoň v brožuře Účinky výfukových plynů z automobilů na lidské zdraví, kterou vydalo sdružení Děti Země.

7.10.2008 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

„Největším problémem jsou jemné prachové částice. Jejich dýchání zkrátí každému Čechovi život o více než deset měsíců,“ odhaduje lékař Miroslav Šuta, autor brožury. Podle něj se navíc situace stále horší, a to i přes stále přísnější limity na povolené emise škodlivin u aut. To připouští i Ministerstvo
dopravy.

„Rostoucí vliv dopravy na životní prostředí je důsledek stále většího počtu automobilů na českých silnicích,“ vysvětluje mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Na druhou stranu jsou podle něj nová auta podstatně ekologičtější – a to především díky evropským emisním normám EURO, kterým se členské státy EU musí podřídit. Tyto normy se aktualizují vždy přibližně po pěti letech. „Přísnější limity EURO 5 budou muset osobní automobily plnit od 1. září příštího roku,“ připomíná Hanzelka. Slabinou limitů EURO je však právě skutečnost, že se vztahuje pouze na nová vozidla.

Auta splňující přísnější emisní limity však zákon zvýhodňuje různými způsoby - například za přeregistraci auta nesplňující žádnou normu EURO zaplatí majitel deset tisíc korun. Pokud však jeho vozidlo splňuje alespoň normu EURO 3, nezaplatí nic. Podobných příkladů lze najít víc.

„Prosadili jsme takové parametry zákona o silniční dani, které zvýhodňují novější auta a auta na alternativní pohony,“ říká mluvčí Ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Další zvýhodnění automobilů splňujících přísnější emisní limity zřejmě přinese i chystaná novela zákona o ovzduší, kterou Ministerstvo životního prostředí předloží vládě do konce roku.

Dýchání zplodin může vést k infarktu i rakovině

„Kvůli prachovým částicím v ovzduší umře ročně až tři sta tisíc Evropanů,“ tvrdí lékař Miroslav Šuta. Jeho brožuru Účinky výfukových plynů z automobilů na lidské zdraví vydal původně Československý dopravní klub v roce 1996, přepracované vydání pak letos vydalo ekologické sdružení Dětí Země.

Jaké konkrétní zdravotní komplikace mohou výfukové plyny způsobit?
Výfukové plyny jsou komplexní směsí mnoha chemických látek, a tak jsou velice rozmanité i zdravotní problémy, které vyvolávají. Od dýchacích potíží, přes nemoci srdce a cév, které vedou srdečním infarktu či mozkové mrtvic až po několik typů rakoviny.

Může člověk tato zdravotní rizika nějak snížit?
Způsobů je mnoho. Od technických opatření, jako je zavedení prachových filtrů u vozů s dieselovými motory nebo snižovaní spotřeby automobilů, přes organizační jako například omezení rychlostí na frekventovaných silnicích, zpoplatnění vjezdu do center měst, obchvaty měst, budování záchytných parkovišť na okrajích měst a podobně. Existují také automobily na alternativní pohony – například propan-butan či stlačený zemní plyn.

Jaké nejvýznamnější změny obsahuje nové vydání vaší brožury oproti původnímu vydání?
Menší prostor je věnován olovu, neboť mezitím byly v Evropské unii zavedeny bezolovnaté benzíny. Větší pozornost je věnována jiným škodlivinám, zejména jemným prachovým částicím, které dnes jsou považovány za největší problém znečištění ovzduší v Česku i v Evropě. Ročně kvůli nim předčasně umírá v Evropě více než 300 tisíc lidí.

Představují dnes výfukové plyny větší riziko než například před deseti lety?
Došlo k řadě pozitivních změn - zejména povinné zavedení katalyzátorů a bezolovnatých benzínů. Ale dramaticky vzrostlo množství automobilů na českých silnicích a podobně dramaticky roste podíl aut dieselovými motory. Ta nemají katalyzátor a v Česku jich naprostá většina nemá ani prachový filtr. Proto je bohužel celkově situace v Česku horší než před deseti lety.

Autor: Martin Dohnal

7.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První ministryně Skotska (premiérka) Nicola Sturgeonová chce bránit místo, které má Skotsko v Evropské unii, a bude usilovat o to, aby Skotové mohli mít po odchodu Británie z unie i nadále přístup k evropskému jednotnému trhu.
AKTUALIZOVÁNO
3

Skotský parlament souhlasí s novým referendem o nezávislosti

Donald Trump
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Trump podepsal dekret, kterým končí Obamovy ekologické regulace

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Krajský soud potvrdil půlmilioniovou pokutu pro ministerstvo vnitra

Krajský soud v Brně v úterý potvrdil půlmilionovou pokutu, kterou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil ministerstvu vnitra. Je za chyby v zakázce na IT služby související s výplatou sociálních dávek. Soud potvrdil rozhodnutí ÚOHS z roku 2013. V úterý to řekla mluvčí soudu Simona Pešková.

Se zpěvačkou Špinarovou se příznivci rozloučí 1. dubna v Ostravě

Se zpěvačkou Věrou Špinarovou, která náhle zemřela v neděli ve věku 65 let, se její příznivci mohou rozloučit dopoledne 1. dubna v Ostravě. Smuteční síň krematoria ve Slezské Ostravě jim bude zpřístupněna od 09:00 do 12:00. Odpoledne se poslední rozloučení uskuteční pouze v kruhu rodiny a přátel. ČTK o tom dnes informoval Adam Pavlík, syn Věry Špinarové a vedoucí její doprovodné kapely.

Divoká prasata terorizují lázně i města

Nejsou to hony za dobrodružstvím, ale na vztek. Odstřel divokých prasat, která v nájezdech terorizují parky v Karlových Varech a dalších městech, ale nepohrdnou ani zahradami soukromníků, nyní zaměstnává myslivce i pracovníky Správy lázeňských parků. Ačkoliv na čekanou vyrážejí prakticky každou noc, od začátku letošního roku se jim podařilo ulovit jeden kus.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies